Frans Jan De Geyter

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Frans Jan De Geyter

Berichtdoor Alostum » 25 Mei 2014, 11:48

Geplaatst: 31 Mrt 2013 12:52 pm
lucvdh schreef:Ik zou voor het tijdschrift van de Vereniging voor Aalsters Kultuurschoon (V.VAK) eens een artikeltje willen schrijven over de beeldhouwer Frans Jan De Geyter (° Lede 1894-Aalst 1972), die ik in mijn jeugdjaren via mijn ouders nog gekend heb? Tot op heden heb ik nog maar heel weinig gegevens over deze kunstenaar gevonden, die op het eind van de jaren 1930 in café Den Biekorf in de Kerkstraat woonde en nadien in de omgeving van de Zeebergbrug. Kan mij iemand meer gegevens bezorgen over deze Aalsterse kunstenaar ? Waar kan men nog beelden van hem vinden (of foto's van beelden en van hemzelf) ?
Bedankt bij voorbaat.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

hilde
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 Mei 2014, 14:52

Re: Frans Jan De Geyter

Berichtdoor hilde » 28 Mei 2014, 15:19

Frans Jan De Geyter, geboren te lede op 2/9/1894
Beeldhouwer.
Tekst van Robert Samuel (rond 1960 - mijn vader, vriend van Frans):

Reeds als kind heeft hij in zijn dorp materialen gevonden om uitdrukking te geven aan zijn visie op de mens.
Zijn kunstige vaardigheden bleven te beperkt bij de siermeubelen en ornamenten welke hij in zijn kunstmeubelbedrijf aanwendde.
Hij werd destijds reeds opgemerkt door de toenmalige minister voor onderwijs en schone kunsten Camiel Huysmans, dewelke zijn werk ten zeerste waardeerde.
De volledige uitleving kwam in de uitdrukking van het menselijk leed waarin hij persoonlijk lijden toetste aan "het lijden".
De "Clochard", de "Man naast zijn kroost" verbeelden in pijnlijke trekken de onvermijdelijke gelatenheid van de geslagene.
Sommige van zijn werken van de jaren 1935 à 1940 stonden bloot aan felle kritiek.
Hij toonde zich eenvoudig meesterlijk in zijn koppen die in aangrijpende klassieke vormen, doch gedurfde scherpten de zielbelevenissen openbaarden.
Diepgevoelde emoties heeft hij uitgebeeld in verschillende onderwerpen die alleen geladen zijn van tragiek.
Enkele beelden geven wel zekere herademing waar speelsheid of ingehouden vreugde leven vonden onder de beitel in het dankbaar hout.

De Stad Antwerpen (archief en Museum voor het Vlaamse Cultuurleven - conservator L. Simons) heeft ooit opzoekingen naar Frans gedaan.
Beeldhouwer Alfons Huylebrouck (kunstbeeldhouwer uit Mijlbeek) had veel bewondering voor Frans - alsook Piet R. Lippens, G Wasterlain (sculpteur-prix de Hainaut 1948), Marc De Bruyn, schilder-beeldhouwer(Aalst), Jef Scheirs, letterkundige-criticus (Brussel)

hilde
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 Mei 2014, 14:52

Re: Frans Jan De Geyter

Berichtdoor hilde » 28 Mei 2014, 15:47

Optiek Van Pottelbergh (destijds aan de Varkensmarkt) verkocht ooit gesculpteerde barometers van Frans, de eigenares van de optiek was dochter van Frans.

hilde
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 Mei 2014, 14:52

Re: Frans Jan De Geyter

Berichtdoor hilde » 19 Okt 2015, 11:53

zelfs in Roemenië zijn er werken van Frans te koop: http://certobeldecor.ro/en/antichitati- ... emnat.html


Terug naar “Kunstenaars - kunst”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

Advertentie