Hugo Sonck

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Hugo Sonck

Berichtdoor Alostum » 25 Mei 2014, 11:44

Geplaatst: 22 Jan 2013 11:26 pm
esja schreef:Een kleine waarschuwing, ik dacht deze week een koopje gedaan te hebben, een originele tekening van Hugo Sonck, anno 1954 van een zicht (intussen verdwenen) van de Pontstraat.

Afbeelding

deze morgen vond ik de tekening in de bus, eerste opmerking, de heren van de post vonden dat een A4 enveloppen MOET geplooid worden! de tekening was wel beschermd met aan beide zijden een karton maar met wat moeite kan iedereen dat plooien nietwaar?
Erger was dat wanneer ik de enveloppe opende de tekening uit 1954 nog warm was. Ik zou zelfs zeggen, nog heet: het was een vulgaire kopie op
iets beter papier, fotocopie of print laat ik buiten discussie maar de verkoper had het ongeluk dat ik door mijn actuele scholing als restaurateur kunst op papier ook leer origineel van kopie te onderscheiden.
Ik heb hem deze avond ge-mailed, ik houd jullie op de hoogte.

Indien iemand van jullie zo koopjes doet, gelieve mij te kontacteren, ik kan raad geven of jullie een koop gedaan hebben of zoals ik, bedrogen zijn.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Hugo Sonck

Berichtdoor Alostum » 25 Mei 2014, 11:44

Geplaatst: 23 Jan 2013 06:54 pm
david schreef:Esja,
ik heb identiek dezelfde tekening ooit eens gekregen van iemand die gans zijn leven aan de stad gewerkt heeft. Dit werkje hing al jaar en dag op zijn bureau, alsook een tekening van Sonck van de kerk van Hofstade.
Hoe ontdek je of zoiets origineel is?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Hugo Sonck

Berichtdoor Alostum » 25 Mei 2014, 11:46

Geplaatst: 23 Jan 2013 07:15 pm
esja schreef:David,

je kan dit zien met een vergrootglas en in dit geval zelfs met het blote oog.
De lijnen zijn niet volledig zwart maar samengesteld uit puntjes, verder moet het origineel ofwel een vernis mou (wat ik betwijfel), een litho met vet krijt (is ook een vlakdruk maar wordt niet gebruikt voor kleine oplagen en ik twijfel of er veel van gedrukt zijn) ofwel een potloodtekening -- in dat geval is het potlood duidelijk te herkennen en kun je met een gom delen weggommen.
Zwarte stift is gewoon onmogelijk daar die in 1954 nog niet bestonden.
Indien het een oude kopie is dan moet het wel een vlakdruk zijn.
Ik kan het je beter tonen dan uit te leggen.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Kunstenaars - kunst”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Advertentie