Aalsterse volksfiguren

Moderators: Alostum, david, janlouies

dollemans
Berichten: 256
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 10:47

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor dollemans » 28 Jun 2015, 19:10

Vraagje uit "lang geleden": kent er soms nog iemand Louis Leemans ?

Vriend van Rik Van Steenbergen (wielrenner, weten jullie nog :roll: ) en ook een groot wielrenner
in wording, jaren ~~~ 1950 (?). Maar is te vroegtijdig gestopt om familiale redenen.
Meerdere keren het Aalsters Criterium gereden en heel goed zelfs.
Had het ver kunnen brengen in de wielersport ....

Goede vriend van mijn vader geweest, allebei werkend bij NMBS, echtgenote Simone en zoon Dirk.
Kwamen bijna wekelijks op bezoek bij mijn ouders op zondag, altijd een gezellige namiddag.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor willykiekens » 29 Jun 2015, 07:41

Eddy had een coiffeur salon pour dames op de Keizerlijke Plaats nr 8 zijn familienaam was (is), De Coninck.
Een homo wat hij niet verstopte want tegen mijn nicht, die er klant was, zei hij ooit dat haar man het type was waar hij zo op verliefd was.
In zijn salon liep hij veel in een zwarte collant met een zwierig wit hemd met met brede poefmouwen.
Op een carnaval had hij en zijn vriend zich verkleed als twee zeer mooie jonge dames met een mooi kleed zonder mouwen, lange handschoenen en een mooie blonde pruik. In de Monopol, gaven ze de schijn van lichtelijk dronken te zijn en waren ze zeer gewillig om met alle mogelijke partners te dansen. Ze hadden zo een succes dat er bijna voor gevochten werd voor een volgende trage plakker.
Met verloop van tijd werden ze echter ook wat zatter en begon hun pruik al wat schever te staan en voelden hun kaken ook niet meer zo glad aan. Op dat ogenblik begonnen ook hun veroveraars stilaan door te hebben waarom er aan de toog zo gelachen werd en verdwenen ze met stille trom uit het café. Geen enkele van dezen heeft ooit willen toegeven dat hij heel passioneel gedanst had met een man.
Eddy is dan later verhuisd naar het zuiden van Frankrijk.

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor stephane » 29 Jun 2015, 11:00

Willy, over welke periode spreek je, jaren 50/60?

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor willykiekens » 29 Jun 2015, 12:48

Stephan, dit was 1958-1965 of de gloriejaren van de Korte Nieuwstraat toen het nog gewone café's waren waar alleen in de week-ends gedanst werd met een publiek van 16 tot 30-35 jaar. Op de hoek met de Hopmarkt-Botermarkt: de Ritz; schuin over in de straat den Balkon( was de rustigste); verder den Draak; ernaast de Monopole en de Goudvink en iets later op de hoek met de Boterstraat de Las Vegas ( was een jonger publiek met meer de Beatles en Rolling-Stones). Daarna heeft zich alles meer verplaatst naar de Hopmarkt zelf en waren het al meer dancings.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor willykiekens » 29 Jun 2015, 13:14

de laatste jaren zie ook een man 60-70 jaar oud, die gewoon gekleed in zijn hemd of pull en met veel te grote schoenen aan, iedere vuilbak van de stad op zijn weg controleerd voor iets eetbaar? Weet iemand er iets meer over?

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor stephane » 29 Jun 2015, 13:22

De laatste maanden zie je deze man niet meer, het is een kevertje (uit de Molenstraat ;) )
Hij doet zijn ronde langs iedere vuilbak, als hij iets ziet liggen haalt hij het eruit, om het er dan opnieuw in te smijten. Ik heb hem nog nooit iets zien meenemen...

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor willykiekens » 30 Jun 2015, 08:50

dat is inderdaad juist, ik heb hem ook nog nooit iets zien meenemen.
Misschien een gewezen milieu inspecteur?

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor willykiekens » 02 Jul 2015, 17:53

Fons Van Vaerenbergh had inderdaad een kapperssalon op de Houtmarkt. Jaarlijks was er ook op 11 november Beestenmarkt op het plein en enkele klanten van Fons hadden hem gezegd dat hij zeker heel vroeg moest openen zodat de "bieëstemarchangs" zich konden laten scheren. Het succes was groot, enig minpunt hij heeft uren mogen kuisen om al wat van hun laarzen gevallen was op te ruimen. Het lachsucces van die enkele klanten was ook groot. Hij heeft ook nog samen met Leon Wils van aan de Zeshoek in de jaren '60 praktijkles gegeven in de technische rijksschool.(Daarvoor kon je de stiel enkel leren bij een haarkapper of privéscholen in Gent of Brussel). Vanaf dan noemden ze zich alle twee: "Meester haarkapper voor heren".
In de Gentsestraat naast het kapelletje was het zijn zoon die er een salon had. Deel van de reklame is te zien op de foto in de rubriek kapel van Terlinden.

Yannicko
Berichten: 87
Lid geworden op: 24 Mei 2014, 00:09

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor Yannicko » 02 Jul 2015, 20:21

Jozefke, oude man, rond de 70, passeert in het weekend vaak langs het rozemarijnstraatje om daar wat bij de tieners te staan zeveren. Loopt mank, altijd met wandelstok en vaak in kostuum...of toch opgekleed.
Ik loop nu ook een week met krukken, zei de cafébaas van de Vulcano:"Awel, zijt ge een Jozefke aan't doen?"

Kalisj
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 12:28

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor Kalisj » 03 Jul 2015, 12:41

Wie is/was de man die steeds de straten in het centrum afschuimde om alle nummerplaten te noteren in een klein boekje? Moet zo een 15 jaar, of langer, geleden zijn dat hij veel gezien werd.
Als ik mij niet vergis, meestal in groene kledij, zijn jas hing steeds op zijn schouders en kenmerkend was het hoedje dat hij droeg in die zelfde groene kleur. Het was een ranke grote man.


Terug naar “Het alledaagse leven - het volksleven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Advertentie