Aalsterse volksfiguren

Moderators: Alostum, david, janlouies

rik
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 Mei 2014, 13:29

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor rik » 23 Jun 2015, 15:57

Jezus van Hofstade moet in elk geval ook buiten Aalst bekendheid verworven hebben.
Ik herinner me goed dat hij in de jaren zeventig zelfs eens in het programma"Terloops" van de Brt geïnterviewd werd.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor willykiekens » 24 Jun 2015, 11:43

was samen met Poesjkapelle één van de laatste volksfiguren van Aalst, Vosse Kilo een paar jaar ervoor; gestopt met zijn uitbeelding in de carnavalstoet.

Philomenevdb
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 Okt 2014, 16:54

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor Philomenevdb » 24 Jun 2015, 18:57

Half de jaren '60 woonde Ludovic (Jezus) aan het Volksplein (Ezelsplein).
Mvg

erikfrancois
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 19:53

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor erikfrancois » 25 Jun 2015, 20:33

Nog twee die niet vermeld zijn precies :

Etienne de coifeur uit de Pontstraat
Dorf van de schonen botin (Sloebers)

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor willykiekens » 26 Jun 2015, 07:33

is het niet Dolf?
En wat denkt je van Poliet Sedeyn en zijn gekend gezegdes: "ik moen nor ooës want mèn schoeënmoeder angt nog on drood!" - " 't vier springt ouët men oeëgen!"- "gralek goed... bitter peeën mè een scheit azouën"
In de kerk tijdens de rondgang voor de stoel: "Keeë weirgeiven op onderd frang?"-
in de kerk na een nachtje blijven hangen, laat hij nogal luid iets vliegen waarop hij zich omdraait en zegt tegen de persoon achter hem; "Menieër zèdde nie beschomt...in gods ooës?"
Om eens buiten te kunnen had hij met de begrafenis ondernemers van Aalst de afspraak hem steeds een doodsbrief te sturen van hun "klanten"; zo kon hij tegen zijn vrouw zeggen: "Vraa kmoene kik nor dienen dinjst ein 't was ne goeie kallant."
Op een zondagmorgen werd zijn vrouw wakker van het gelach voor hun winkel, boven door het raam kijkend zag ze een tiental vroege kerkgangers lachend en commentaar gevend naar het "vitrine" wijzen:
Poliet was nog al lang blijven hangen en had tegen zijn zatte gezellen die schrik hadden om naar huis te gaan gezegd dat ze bij hem konden slapen, waarop hij ze afgekapt had in de ten toon gestelde bedden in zijn winkel. (Poliet had een kleine meubelwinkel in de Koolstraat)
Poliet:"Weirken kanne kik nemier, kem atet krampen in mèn dooëmen, van vroeger die matrassen errop te spannen."
Zo kan ik nog een paar uurtjes doorgaan.

dollemans
Berichten: 256
Lid geworden op: 02 Dec 2014, 10:47

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor dollemans » 27 Jun 2015, 18:12

Van mij mag je gerust nog uurtjes doorgaan Willy, ik vind het al spannend om dat geschreven Aalsters
dialect proberen te begrijpen en de verhalen zijn prettig om te lezen. ;)

tandwiel
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 Jun 2014, 19:03

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor tandwiel » 27 Jun 2015, 23:35

erikfrancois schreef:Nog twee die niet vermeld zijn precies :

Etienne de coifeur uit de Pontstraat
Dolf van de schonen botin (Sloebers)



Miss Electriek uit de Korte Zoutstraat
Eddy de coiffeur uit het Keizerlijk Plein
Coiffeur (pour Dames) Jean uit de Hoezestraat.

La Fontaine
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 20:27

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor La Fontaine » 28 Jun 2015, 00:38

Ik herinner me, in de jaren zestig, zeventig van vorige eeuw, een kapper op de Houtmarkt, Alfons genaamd. Familienaam Van Vaerenbergh, al ben ik van dit laatste niet zo zeker.
Later verhuisde hij zijn kapperszaak naar de Vlaanderenstraat, bijna op de hoek met de Withuisstraat. Hij was tevens een fervent visser.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor willykiekens » 28 Jun 2015, 09:47

miss Eletrik: ging in de oude zwemkom het liefst zwemmen de zaterdag namiddag, met zijn zwemvliezen en duikersbril en dan maar onder water zwemmen en heel veel "toevallige" botsingen maken met de jonge gasten.
Voor hij te water ging, loerde hij van in de kantine naar het zwembad en als hij voldoende "prooien" zag ging hij zich een ticket halen. In de cinema, vooral bij cow-boys- en oorlogsfilmen, was het identiek; tijdens één vertoning kon hij tientallen keren veranderen van zitplaats, telkens naast een volgend slachtoffer. Een paar keer is hij een tijdje uit circulatie geweest, hij had dan in Spanje (in den "amigo" in Dendermonde gezeten. of een mooi oud woord voor cel.)
Iedereen in Aalst kende zijn aktiviteiten, maar klachten heb ik nooit gehoord; nee beter wanneer hij de zaterdag en zondag avond uit ging had hij een ganse reeks "vrienden" die profiteerden van zijn traktaties.

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor stephane » 28 Jun 2015, 14:17

tandwiel schreef:
erikfrancois schreef:Nog twee die niet vermeld zijn precies :

Etienne de coifeur uit de Pontstraat
Dolf van de schonen botin (Sloebers)



Miss Electriek uit de Korte Zoutstraat
Eddy de coiffeur uit het Keizerlijk Plein
Coiffeur (pour Dames) Jean uit de Hoezestraat.


Wie is Eddy de coiffeur?

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst


Terug naar “Het alledaagse leven - het volksleven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Advertentie