Aalsterse volksfiguren

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

tinne oit de gaaz

Berichtdoor Alostum » 24 Mei 2014, 18:08

Geplaatst: 04 Sep 2013 10:03 am
abu bart schreef:ik ben duidelijk een stukje jonger want ik ken alleen Malvina. Het enige dat ik met zekerheid weet, want het komt uit mijn opzoekingen van de familiestamboom, is dat mijn grootoom Petrus Van Geyt, die een bloemenwinkel had in de Sint-Kamielstraat, in de Gazometerstraat niet ver van den hoek met de Schoolstraat bloemen aanleverde aan een winkel daar dicht bij de hoek, dat moet dan ofwel het huisje van Jaak, ofwel het huis ernaast geweest zijn, volgens mijn moeder en volgens de dochter van Petrus.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor Alostum » 24 Mei 2014, 18:08

Geplaatst: 05 Sep 2013 09:15 am
willy kiekens schreef:Ik denk dat het huis van Jaak nooit winkel geweest is, dus het zal links of rechts geweest zijn, volgens mij eerder de "tuin van allah", omdat men er ook kunstbloemen verkocht. De uitbaatster was een zeer fiere mevrouw, pikzwart haar en goed geaccentueerde wenkbrouwen, ik meen me haar naam te herinneren: Jeanette Lenain; haar winkel moest niet onderdoen voor de betere porseleinwinkels van het centrum: ze had zelfs een speciale stand met Delfts blauw, alles voorzien van certifikaat van oorsprong en genummerd; ikzelf bezit er nog twee van: een vaasje en een groot bord, beide in gekleurde Delft met goud.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor Alostum » 24 Mei 2014, 18:09

Geplaatst: 02 Dec 2013 10:40 pm
GeorgesDeBacker schreef:Hallo, ik ken er ook nog enkele :
- Mauger en Steirk. Het was een koppel, vooral actief in Mijlbeek in de jaren zestig/zeventig. Ze waren meestal beiden bedronken, de man liep altijd vooraan en zijn vrouw enkele meters achterop. Ze waren beiden graatmager. De man droeg steeds een klak. Als ze genoeg op hadden - en dat was meestal het geval - liepen ze mekaar te verwijten op straat. De man regelde dikwijls het verkeer op de hoek van de Binnenstraat en de Moorselbaan, aan apotheek Van Holsbeek. Ze gingen zich meestal bedrinken in cafe 't Slot in de Binnenstraat.
- Wat betreft Jacques die in de Nestor de Thièrestraat woont : die man ziet er inderdaad een beetje raar uit, maar vergeet niet dat hij een genie is wat audio-apparatuur betreft. Tenminste als het gaat over radio's en pick-ups en andere apparaten als die nog oude lampen bevatten. Hij heeft al heel wat quasi onmogelijke herstellingen uitgevoerd. Jaren geleden werkte hij bij Altronic in de Korte Zoutstraat, maar daar werd hij ontslagen omdat hij niet commercieel was. Hij is de man die in de karnavalstoet ervoor zorgt dat er uit de muziekinstallaties op de praalwagens geluid en muziek komt.
Zijn huis staat helemaal volgestapeld met audio.
- Wat Vosse Kilo betreft : ik herinner mij dat hij één van de grootste bloedgevers was in Aalst. Hij was constant dronken en in de volksmond werd verteld dat eenieder die in het Hospitaal bloed kreeg van hem zat was. Jaren geleden, maar ik weet niet meer wanneer precies, was hij een onderwerp voor een praalwagen in de de karnavalstoet.
- De man die Jezus Christus genoemd werd en die in de zomer in een kort broekje en blootvoets op een fiets rondreed en ook af en toe sandwichman speelde met opschriften over het nakende einde van de wereld en verwijzingen naar Jezus Christus heb ik ook gekend. Hij kwam vogelzaad, en "sponsche teire" (mais) kopen in een zaak naast mijn ouderlijk huis in de Binnenstraat.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

vosse kilo

Berichtdoor Alostum » 24 Mei 2014, 18:09

Geplaatst: 03 Dec 2013 08:34 am
willy kiekens schreef:ik denk dat hij zelfs een tijd in het hospitaal gewoond heeft; hij was zogezegd de "bloedkoe" voor dringende gevallen. Men zei dat hij bier in bloed omzette, in feite nog straffer dan water in wijn. Inderdaad heeft hij ooit van de Safir zijn aantal liters gegeven bloed omgerekend in vaten pils van de nog onafhankelijke brouwerij De Gheest gekregen en was er een grote praalwagen met een reuze afbeelding van hem in de carnavalstoet. Hij was ook de man die voor het Aalsters sportcommité de affiches van het kriterium afleverde in de herbergen, met een aantal exports of pilskes als vergoeding. Op het einde was hij echter zo suf dat hij eerder op een zombie leek, was het van het bier of door teveel bloedafnames, wie zal het zeggen.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

vosse kilo

Berichtdoor Alostum » 24 Mei 2014, 18:10

Geplaatst: 03 Dec 2013 10:16 am
abu bart schreef:dat van dat bloed omgezet in bier.

Was dat niet den TV (BRT dus) die dat gedaan had of heb ik al die jaren het liedje "Oilsjteneers zemmen" verkeerd begrepen?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor Alostum » 24 Mei 2014, 18:10

Geplaatst: 03 Dec 2013 07:22 pm
mmarc schreef:Er was in de tijd een programma op de BRT waarbij een lokale figuur in de bloemetjes werd gezet. Ik denk dat het werd opgenomen in de feestzaal van het Stadhuis. En op het einde werden inderdaad de vaten bier binnengebracht gelijk (?) aan het aantal liters bloed door Vosse Kilo gegeven.

Vandaar de verwijzing in het carnavalliedje :

In 't bloed geiven is Vosse Kilo kampioen
E aagt er na mè op want hès na toch in zèn pesjoeng
En omdat'n in zèn leven zuveil mensjen hei geredtj
Heit den teivei zèn liefdesbloed in bier na omgezetj

mmarc
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor Alostum » 24 Mei 2014, 18:11

Geplaatst: 03 Dec 2013 07:36 pm
willy kiekens schreef:ik weet niet dat ze in dat lied over vosse kilo zingen; of is er later door Jean-Paul een andere versie gemaakt.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Vosse Kilo

Berichtdoor Alostum » 24 Mei 2014, 18:11

Geplaatst: 03 Dec 2013 09:41 pm
stranger schreef:"zèn liefdesbloed" zal wel "zèn LITERS bloed " geweest zijn. In quizmiddens gekend als een "mondegreen" :?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

lucvdh
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 Mei 2014, 10:16

Jezus van Hofstade

Berichtdoor lucvdh » 10 Aug 2014, 11:01

Jezus was vertrokken uit Hofstade omdat het huisje in de Hoogstraat, waarin hij woonde, samen met andere onteigend was in het kader van het project Dorpsherwaardering. Deze huisjes werden vervangen door nieuwe sociale woningbouw.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor willykiekens » 10 Aug 2014, 12:45

Jezus woonde in een vervallen boerderijtje aan de Kortenhoekstraat te Hofstade, oorspronkelijk woonde hij in bij een oude juffrouw in Aalst op de hoek De Visscherestraat en Caudronstraat; ook was hij een zeer korte tijd lid van judoclub Hirano Kwai toen gevestigd op St Annalaan in de oude schoenatelier; dit wa begin '60.


Terug naar “Het alledaagse leven - het volksleven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Advertentie