Aalsterse volksfiguren

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor Alostum » 24 Mei 2014, 18:02

Geplaatst: 06 Apr 2013 09:52 pm
Jerommeke schreef:Nu dat ge het zegt komt deze persoon ook in mijn herinnering voor.

Graatmager, blootvoets in sandalen, korte versleten broek, lange grijze baard en dito haardos, reed hij steeds rond op een gammele fiets.
Achteraan op zijn fiets stond steeds een grote kartonnen doos waarop iets geschreven stond in de aard van "Jezus is ......", de volledige tekst herinner ik me niet meer.
Ik denk, maar ben hier niet zo zeker meer van, dat aan het stuur van zijn fiets een kartonnen bord hing met dezelfde tekst als op de doos achteraan.

Bij ons in de buurt noemden ze hem Christus.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

ludovic (jezus)

Berichtdoor Alostum » 24 Mei 2014, 18:02

Geplaatst: 07 Apr 2013 08:14 am
willy kiekens schreef:hij woonde tot begin jaren '60 in de Caudronstraat 2; de eigenares was een oude juffrouw en hij woonde boven de garagepoort en deed er allerlei klusjes, ik denk dat hij er gewoond heeft tot de dood van de eigenares. In die tijd is hij ook nog een tijdje lid geweest van judoclub Hirano-Kwai die op dat ogenblik haar lokalen had op de St. Annalaan.Ik denk dat ik zelfs nog foto's bezit met hem erop. Hij had dan al afwijkende gedachten en was vooral bezig met oosterse religies (hindoeïsme). Nadien woonde hij in Hofstade in de Kortehoekstraat in een vervallen boerderijtje, hij liep er winter en zomer in short en op sandalen en kwam de zaterdag, tegen de middag, per fiets naar de groentenmarkt om er de resten te vragen of op te rapen. Hij beweerde inderdaad dat hij esperanto kon spreken en dat het de wereldtaal van de toekomst was.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Peggy mèn schat

Berichtdoor Alostum » 24 Mei 2014, 18:03

Geplaatst: 30 Aug 2013 02:47 pm
willy kiekens schreef:wie herinnert zich nog Peggy; hij noemde Cooman en Peggy was zijn bijnaam, refererend naar een mooie mansfiguur uit een toneelstuk, want dat hij een zeer mooie man geweest was staat buiten kijf, op foto's die ik ooit gezien heb kon hij voor een filmacteur doorgaan. Veel werken heeft hij echter nooit gedaan, was ongetrouwd gebleven en heeft als jonge dertiger ook een viertal oorlogsjaren tewerk gesteld geweest in Hamburg.
Hij was vooral gekend als bombardonspeler in het muziek van het Groen Kruis en de pompiers. In de jaren '50-'60 was hij de afwasser in de Bristol bij Kamiel Smet op de grote markt en had er kost en inwoon. Zijn laatste jaren heeft hij doorgebracht in het ouderlingenhuis van St. Job.
Een verhaaltje dat de ronde deed was hetvolgende: soms waren onze pompiers uitgenodigd in een of andere gemeente om deel te nemen aan oefeningen of als harmonie. Daar de spuitgasten uit die periode nog al goed van innemen waren kon het bij de terugkomst met de trein gebeuren dat de WC's niet vlug genoeg konden wisselen van dringende plassers, dan mochten ze, mits een kleine financiele bijdrage, gebruik maken van de zeer ruime bombardon, waarvan dan op regelmatige basis de inhoud door het raam gekieperd werd. (de deuren van de 3de klas wagons hadden nog vensters die, met behulp van een lederen 'liche", naar beneden konden gelaten worden)
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor Alostum » 24 Mei 2014, 18:04

Geplaatst: 30 Aug 2013 03:42 pm
abu bart schreef:een grootoom van mij speelde ook bombardon in de fanfare van 't Groen Kruis, maar ik denk niet dat hij je bedoelde figuur was.
Een tip, er bestaat ergens een boek over de fanfare, geschreven naar aanleiding van het stopzetten van de fanfare wegens te weinig interesse.
Misschien vindt je daar meer info over je zonderling. Ikzelf bezit spijtig genoeg geen exemplaar, maar het zou mij wel interesseren gezien meerdere leden van mijn familie spelende leden waren.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

de radioman

Berichtdoor Alostum » 24 Mei 2014, 18:04

Geplaatst: 02 Sep 2013 01:07 pm
abu bart schreef:in de Nestor de Tièrestraat staat een oud huis, onbewoond maar volgestouwd met alles wat elekrisch is en muziek maakt. De eigenaar, die er regelmatig komt op zijn groen versleten motsikletjen is mijns inziens ook een kandidaat volksfiguur, alleen, ik ken de man van haar noch pluim en weet niet waar hij woont. Iemand een idee wie die elektronicafanaat is?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

radioman

Berichtdoor Alostum » 24 Mei 2014, 18:05

Geplaatst: 02 Sep 2013 02:21 pm
stranger schreef:Het gaat om Jacques De Waen zoon van De Waen uit de Kattestraat ( ooit een winkel naast voormalige bibliotheek).
Was al lang voor de Kringloopmania bestond ophaler, recycleerder en hersteller van vooral radio's en TV's. De micro-electronica doet hem nu langzamerhand de das om. Ik denk dat hij nu meestal in het jukeboxsegment actief is.
Is ook steeds present met karnaval in onafscheidelijk clownskostuum , zijn muziekkar voortduwend.
Hij woont in het genoemde huis op de eerste verdieping.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Jaak

Berichtdoor Alostum » 24 Mei 2014, 18:06

Geplaatst: 02 Sep 2013 09:05 pm
esja schreef:Hij is ook de kleinzoon van "Tinne uit de gaaz".
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor Alostum » 24 Mei 2014, 18:06

Geplaatst: 03 Sep 2013 07:21 am
willy kiekens schreef:bedoel je dan, als grootmoeder, de dame die het laatst de winkel open gehouden heeft, (die had twee dochters, nu plus en min 70 jaar oud) of een zuster ervan?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor Alostum » 24 Mei 2014, 18:07

Geplaatst: 03 Sep 2013 11:04 pm
esja schreef:Willie,

ik ken die familie niet genoeg om daarop te antwoorden. Ik heb in mijn kindertijd enkel Tinne oit de Gaaz en Malvina Chassé gekend omdat ik daar elke dag voorbij moest om naar school te gaan en zover ik weet was hij de kleinzoon en heeft zowel de winkel als het huis ernaast geërfd, naast nog een deel van de opbrengst van de bandagistenwinkel in de Kattestraat.
Ik ga er geen bedragen opplakken want van horen zeggen hoort men vaak liegen.
In elk geval, Jaak is een geval apart. Hij heeft nooit een rijbewijs gehad maar heeft wel een camion gehad waarvoor hij dan iemand van een carnavalsgroep als chauffeur had.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Aalsterse volksfiguren

Berichtdoor Alostum » 24 Mei 2014, 18:07

Geplaatst: 04 Sep 2013 08:46 am
willy kiekens schreef:dan moet de laatste uitbaatster ( die van onze jongen tijd) een tante van hem geweest zijn, want ik denk dat hij niet zoveel jonger is dan wij. En wat bedoel je met de winkel naast hem? Rechts de oude bollenwinkel van "Tinne uit de gaaz", is gerestaureerd en, denk ik, behoort aan De Bolle een gewezen onderwijzer van KAA, en links de gewezen "tuin van Allah", een porselijnwinkel waarvan ik nog een aantal herinneringen staan heb, is denk ik na het overlijden van de uitbaters verkocht en heeft na veranderingswerken een tijd gefungeerd als schoenwinkel. Jaak zou hem anders zeker gebruikt hebben als uitbreiding voor zijn "stock".
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Het alledaagse leven - het volksleven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Advertentie