Jeugdclubs in Aalst

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Jeugdclubs in Aalst

Berichtdoor Alostum » 24 Mei 2014, 17:40

Geplaatst: 31 Mrt 2013 02:41 am
POL schreef:
lucvdh schreef:Misschien is het eens interessant om alle vroegere jeugdclubs van Aalst in herinnering te brengen.
Ikzelf ben nog oprichter (samen met Guido Moens en André Schollaert) en voorzitter geweest van jeugdhuis Kreja in de Dr.De Morostraat, maar in die tijd had bijna iedere wijk zijn eigen jeugdhuis.


Dit was een mooi initiatief! Ik ben er nog heel vaak geweest toen Geert Callebaut er de uitbater van dienst was, dat moet zo rond de jaren 1982,1983 geweest zijn. Jammer dat dit ter ziele gegaan is!

....30 jaar geleden, alsof het gisteren was!
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

jeugdclubs in de 70er jaren

Berichtdoor Alostum » 24 Mei 2014, 17:41

Geplaatst: 12 Apr 2013 09:17 pm
abu bart schreef:Verschillende jeugdclubs schoten toen als paddestoelen uit de grond, ook in Aalst.

Naast de reeds vernoemde St-Joris, Tuf-Tuf en Kreja, waren er ook Ocarina (Mijlbeek), Kuklos (Immerzeel), Terlinden, de jeugdclub in de gebouwen van de muziekschool nu in de Bert Van Hoorickstraat, de naam ontschiet mij, het CSV in de Wellekensstraat dat een collectief van verschillende clubs vormde met de zeer bizarre club boven waar alles in doodssfeer baadde, de naam onschiet mij ook. Ook in de Meuleschettestraat was er een. En dan had men "op den buiten" nog de Leeuwerik Lede en den Dido (Erpe), en verderop Nijverseel en Nijdrop (Opwijk), toen zeer bekend, en ook zeer aktief.

De leukste vond ik evenwel Kreja, waar Yvan Heylen in de vroege jaren 70 zijn naam nog aan het maken was voor een uitverkocht huis van praktisch 30 man, toen nog in het huis van "Eulalieken", neven de Pieter Daensstraat en de St. Gudulaschool. Ook "Stampen en dagen" was er kind aan huis en repeteerde op de bovenverdieping. En dan vergeet ik nog "Mieken en Joost Van Dorp" en de symfonische Rockgroep van het Aalsterse in die tijd, neen niet "Kampfer", wel "Isopoda" om het ontluikend theatergeweld niet te vergeten. Een broeinest van ideen en ideologiën, nieuw toen. Ik ben er nog op aangesproken geweest door een priester-leraar van het SMI toen. Een berucht Latinist en Taizéfanaat.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Tanu en Pan

Berichtdoor Alostum » 24 Mei 2014, 17:42

Geplaatst: 12 Apr 2013 11:05 pm
jan louies schreef:De jeugdclub op de zolder van het gebouw in de Schoolstraat was Tanu, nadien naar de kelder van het volkshuis op de Houtmarkt verhuisd. Ook in de Mikis Club, Nieuwbeekstraat 35 (nu de keuken van het Wereldhuis) was een -communistische- jeugdclub.
Het CSV (Centrum voor SamenlevingsVernieuwing) in de Wellekensstraat was geen jeugdclub. Beneden was het buurtcafé 't Utopieken, was de zaal voor optredens, zat de Wereldwinkel en de liberale jeugdclub -en die naam onstchiet mij nu-, terwijl boven de New Reform Gallery huisde en de vzw Pan, die een toneelgroep en een filmclub had, alsook een poppenkast die in het Aalsters dialect speelde. De Pan-bar (Pan had eerst in de zaal Madelon en dan in het Keyzerstraatje gezeten) was inderdaad nogal alternatief. Er zijn een paar 'vampierenbals' geweest, wat blijkbaar op sommigen een diepe indruk gemaakt heeft!
Ook Krea heeft nog even in dit CSV gehuisd.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Pan

Berichtdoor Alostum » 24 Mei 2014, 17:42

Geplaatst: 13 Apr 2013 12:48 am
esja schreef:Toen Pan nog op het "oksaal" van 't pompierken zat heb ik daar nog een planning mee gemaakt van een "zwarte mis" die zou moeten doorgegaan hebben in de kapel van het oud hospitaal.
het is bij plannen gebleven...
spijtig, kon nog plezant geworden zijn.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Jeugdclubs in Aalst

Berichtdoor Alostum » 24 Mei 2014, 17:43

Geplaatst: 30 Apr 2013 12:52 am
muesli schreef:Fietstocht door Vlaanderen (ganse week) in juli 1972 door JH Terlinden.

Hier een foto met de ganse groep boven op de Kemmelberg :

Afbeelding

Op de foto te herkennen o.a. Hugo Van Aken, William Van der Gucht, Johan Van der Poorten, Lieve ..., Hubert Bulté, Marc De Muyter, Mark De Schrijder, Luc Vidts, Noëlla Verhoeven, ...
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

JH Terlinden

Berichtdoor Alostum » 24 Mei 2014, 17:43

Geplaatst: 30 Apr 2013 12:59 am
muesli schreef:Voetbalploeg van jeugdhuis Terlinden rond 1970 : WHO IS WHO ?

Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Jeugdclubs in Aalst

Berichtdoor Alostum » 24 Mei 2014, 17:44

Geplaatst: 30 Apr 2013 11:43 am
BertPauwels schreef:dicht bij de sint-annabrug huisde ook een tijdje een jeugdclub.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Jeugdclubs in Aalst

Berichtdoor Alostum » 24 Mei 2014, 17:44

Geplaatst: 25 Jun 2013 10:20 pm
Jerommeke schreef:De scoutsgroep St. Joris is opgericht in de St. Jozefsparochie begin juli 1939.
Bestuursleden waren: P. Daelman, J. Claessens, Jules Ketels, Marcel De Greve, Albert Maes, Paula De Beul.

De leiders over de welpen waren o.a. : W. Liebaut en W. Van Brabant.

Lokalen: Bijgebouwen van het kasteel Terlinden, Oud hopmagazijn van Van Den Bossche aan het begin van de Dendermondsesteenweg, Schuur van de Meiboom aan de Zoutstraatpoort.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Pan

Berichtdoor Alostum » 24 Mei 2014, 17:45

Geplaatst: 06 Dec 2013 08:02 pm
Alostum schreef:Geboeid en met een zekere vorm van nostalgie las ik het laatste boek van Jo Bogaert “Wabliftera ?” in één ruk uit.
(zie ook http://aalstwaarisdetijd.forumup.be/vie ... arisdetijd)
In herkende er veel van, van horen zeggen en véél zelf meegemaakt. Ben o.a. ook nog lid geweest van de ‘pan’ en na wat zoeken heb ik nog een lidkaart teruggevonden. Ik herinnerde me dat de ‘pan’ toen (1971) in de Keyzerstraat zat, maar ik weet niet meer of dit in de ‘patat’ was ?

Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Pan Keizerstraat

Berichtdoor Alostum » 24 Mei 2014, 17:46

Geplaatst: 06 Dec 2013 10:03 pm
jan louies schreef:De 'Workshop Pan zat eerst in de Madelon, dan inderdaad in het Keizerstraatje, maar niet in de voormalige Patatbar, wel iets meer naar het midden van de straat op dezelfde kant, in een hoger huis (met een verdieping) in witgekalkte baksteen, waar Pan een hippe muurschildering op aangebracht had. Ervoor was het korte tijd een frituur. De potten mayonnaise, pickels enz. bleven er achter en werden in een voorraadkamertje gegooid. Tien jaar later, toen de werkgroep stadherwaardering er een tentoonstelling over de verloedering van de wijk organiseerde, lagen ze er nog.De stad Aalst was eigenaar en stelde het huisje ter beschikking van Pan (schepen Bert Van Hoorick). Ik heb me daar door Bert Ghysels nog een lidkaart laten aansmeren, zittende in een oude zetel waar het stro uitstak.
Nadien is Pan heropgericht in de Wellekensstrraat 45 (CSV 't Fabrieksken).
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Het alledaagse leven - het volksleven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie