Poesjkapelle en voil Lowieken

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: poesjkapel?

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 21:38

Geplaatst: 27 Feb 2011 08:59 pm
Kozzen66 schreef:Het is naar die Louis (Zwet Lowieken) waarnaar ik verwezen heb in verband met de cinema Patria, later Cinema Royal in de Dr De Moorstraat.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: poesjkapel?

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 21:39

Geplaatst: 25 Jan 2012 08:46 am
willy kiekens schreef:dat ze zo min of meer wijdbeens liep was ook omdat ze met serieuze verzakkingen zat uit haar onderbuik. wat er met haar zoon, ook een gekende caféfiguur, gebeurd is weet ik niet. Ik denk me te herinneren dat hij dan getrouwd is, ook met een reeds min of meer gekende figuur en een kind hadden.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Kranten vrouwtje

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 21:39

Geplaatst: 16 Apr 2012 10:42 pm
Roger Schellinck schreef:Waar er sprake is van een klein vrouwtje in Aalst die kranten verkocht; en rond liep met zo'n zwarte zware kranten- zak met een riem over haar schouder, moet dat “Juditteken" geweest zijn .Ze had haar kranten winkleltje in Brabantstraat (Nu Alfred Nichels straat) Ze was de zus van “Kopken Cyriel” de latere verdeler, in de Stationsstraat, van “Het Laatste Nieuws” vader van Victor Temmerman en Grootvader van Cyriel Temmerman.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: poesjkapel?

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 21:40

Geplaatst: 16 Apr 2012 10:47 pm
Roger Schellinck schreef:Ik denk, maar ben niet zeker dat het Posjkamelle was. Maar ik denk dat ze destijds in de Van Langenhovestraat (nabij de Houtmarkt) woonde. Ze had meerdere kinderen waarvan een der zonen Alexie noemde.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Poesjkapelle carnavalstoet 1995

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 21:40

Geplaatst: 17 Apr 2012 08:39 am
Alostum schreef:Poesjkapelle herleefde nog eens dankzij “Sjik” in de carnavalstoet van 1995.

Afbeelding

Afbeelding

mvg. Alostum :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: poesjkapel?

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 21:41

Geplaatst: 09 Okt 2012 10:11 pm
filee schreef:Als ik niet mis ben hebben ook De Schoimers ze ooit uitgebeeld.
Ze stonden beiden vooraan op de wagen met een mechaniek.


Bestaan er foto's van ?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: poesjkapel?

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 21:41

Geplaatst: 10 Okt 2012 04:25 pm
El Yannicko schreef:
filee schreef:Als ik niet mis ben hebben ook De Schoimers ze ooit uitgebeeld.
Ze stonden beiden vooraan op de wagen met een mechaniek.


Bestaan er foto's van ?


Mijn nonkel was bij de schoimers, maar hij is al in 1994 gestorven, dus daar ga ik weinig info van krijgen...kan het eens vragen aan mijn meme, maar dat is a long shot...
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: poesjkapel?

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 21:41

Geplaatst: 02 Dec 2012 02:40 am
btaylor schreef:10 jaar lang ben ik 4x per schooldag moeten passeren aan huize Poesjkapelle. Daar voorbij gaan was echt geen pretje. De geur was ondraaglijk. Enkele meters voordien was het neus dicht knijpen en vlug proberen door te stappen. En inderdaad proberen om niet vies te kijken of de stokken werden in de lucht gezwaaid.

Haar kleinzoon heeft trouwens ooit kort in mijn klas gezeten...

En Voile Louis die kwam af en toe brood halen in de bakkerij bij ons. Ik herinner me enkel dat deze inderdaad niet geliefd was omwille van niet betalen en eveneens zeer onaangename geuren.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: poesjkapel?

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 21:42

Geplaatst: 03 Dec 2012 12:40 am
nachtwacht schreef:
btaylor schreef:10 jaar lang ben ik 4x per schooldag moeten passeren aan huize Poesjkapelle. Daar voorbij gaan was echt geen pretje. De geur was ondraaglijk. Enkele meters voordien was het neus dicht knijpen en vlug proberen door te stappen. En inderdaad proberen om niet vies te kijken of de stokken werden in de lucht gezwaaid.

Haar kleinzoon heeft trouwens ooit kort in mijn klas gezeten...

En Voile Louis die kwam af en toe brood halen in de bakkerij bij ons. Ik herinner me enkel dat deze inderdaad niet geliefd was omwille van niet betalen en eveneens zeer onaangename geuren.


ik heb ze ook nog beiden gekend, Poesjkapel zat zeer dikwijls op haar "delper" aan de dendermondsesteenweg, halve bruine nylon kniekousen aan, dan 2 of 3 lagen kleed en/of onderkleed, dan ne voile "veschoeijt", iets op haar hoofd wat moest doorgaan voor een hoofddoek, maar was dikwijls allen maar een grote neusdoek. Onaangename geuren zijn mij niet bijgebleven, maar meestal ging ik gewoon aan de overkant van de straat.
Voile Louis zat natuurlijk altijd in zijn invaliedenwagentje, zijn zeer vuil kostuum was zijn kenmerk, lange ongeknipte neusharen, meestal snot en kwijl rond zijn neus en mond, een grote vuile neusdoek die half uit één van zijn broekzakken stak, vele malen heb ik gezien hoe hij kinderen aansprak om hem voort te helpen of de stoep op en af te rijden, maar meestal gingen die snel lopen van schrik !
Als mijn geheugen mij niet in de steek laat moet dat in de jaren zestig geweest zijn.
Als je dat nu aan de jonge generatie vertelt kijken ze je met ongeloof aan, allez, dat bestaat toch niet, ja, tijden veranderen snel, voor zover ik weet bestaan dergelijke typetjes niet meer en maar goed ook.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Het alledaagse leven - het volksleven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Advertentie