verdwenen of bijna verdwenen beroepen

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

verdwenen of bijna verdwenen beroepen

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 21:28

Geplaatst: 15 Aug 2012 10:48 am
willy kiekens schreef:bij het nalezen van in memoriam viel me ook de beroepsaktiviteit op:
-kleermaker-ster
-glanzer
-spinner
-stofbewerker
-twijnder
-katoenbewerker
-dagloner
-zijdebewerker
-breister
-zijdewever
-vellenbewerker
-bieraftrekker
-meubelmaker
-mutsenmaker
-chef-lampist
-voerman
-bieruitzetter
-priester
-zuster
-kaaiwerker
-stoker
-machinist
-gladslijper
-snijder
-leurder
-tigensnijder
-landwerker
-tabakbewerker
deze beroepen zijn nog maar uit de twee laatste maanden in memoriam, dus er zijn er nog.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

beroepen (memoriam september)

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 21:29

Geplaatst: 01 Okt 2012 12:03 pm
willy kiekens schreef:-lampist
-dienstknecht
-metserknaap
-viscosewerker
-dienstmeid
-hospitaalzuster
-ajusteur
-vuurstoker
-huidevetter
-oorlogsvrijwilliger
-vellenploeter
-hophandelaar
-europees fusilier
-glucosebewerker
-congreganiste
-schaarslijper
-zeeldraaier
-voerman
-gladslijper
-kaarder
-mulder
-koopman in hoppe
-kapitein-bevelhebber van het geschut
-wijnaftrekker
-kuiper
-glanzer
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

oude en/of bijna verdwenen beroepen

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 21:31

Geplaatst: 28 Nov 2012 05:09 pm
nachtwacht schreef:begin jaren zestig toen wij thuis een café hadden was het de gewoonte dat een persoon in naam van de brouwerij het geld ging innen voor de openstaande fakturen van de leveringen van de brouwer. De naam van dat beroep ontgaat me, maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat dat vandaag nog zou bestaan. Deze persoon verplaatste zich op een moto en reed van herberg naar herberg om het geld op te halen. Zelf woonde hij in de toenmalige Ververijstraat, nu Hertshage. Ik kan mij ook goed voorstellen dat hij 's avonds dikwijls "goe zocht" moet geweest zijn, als hij bij ons zijn geld ontvangen had kreeg hij er in ieder geval van mijn vader een pint bij. :D
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: verdwenen of bijna verdwenen beroepen

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 21:32

Geplaatst: 28 Nov 2012 06:32 pm
willy kiekens schreef:voor brouwerij Zeeberg was er ook een bediende die de bestellingen kwam opnemen en die zag of er nog voldoende bierkaartjes en glazen aanwezig waren en die eventueel nieuwe dranken promootte. De levering gebeurde dan een paar dagen erna met de vrachtwagen met chauffeur en begeleider, na het laden van het leeggoed werd de bestelling in de kelder gezet, waarna ze binnen kwamen om af te rekenen en iets te drinken. Het was de man die de bestelling kwam opnemen, van wie verwacht werd dat hij een rondje betaalde aan de aanwezige klanten, dit gebeurde dikwijls volgens zijn voorkeur, hij betaalde liever een rondje meer waar er een felle bazin achter den toog stond, kwestie van...je weet maar nooit voor wat dat goed kon zijn.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: verdwenen of bijna verdwenen beroepen

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 21:32

Geplaatst: 28 Nov 2012 08:03 pm
nachtwacht schreef:ja, ik was toen 6 tot 8 jr oud, daar kan ik echt niet van meespreken, maar mijn ouders kennende :roll: :roll: no way josé haha
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: verdwenen of bijna verdwenen beroepen

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 21:33

Geplaatst: 28 Nov 2012 08:07 pm
nachtwacht schreef:den brouwer , als ik mij goed herinner, was idd brouwerij Zeeberg . :D
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

affichenplakker

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 21:33

Geplaatst: 29 Nov 2012 09:12 am
willy kiekens schreef:in Aalst had zowel de Palace als de Feestpaleis een werknemer die minimaal één dag per week ging affiches plakken voor de film van de volgende week. Aangezien de nieuwe programma's startten de vrijdag gebeurde dit aanplakken meestal op donderdag; zijn atributen waren een lichte houten ladder van +/- 2 m. een emmer een papborstel, pap en een rugtas met opgerolde affiches, het aanplakken gebeurde op vaste plaatsen in de stad zoals bvb aangehaald in rubriek Hovenierstraat, wel in de voormiddag. In de namiddag werden ladder en emmer met papborstel in de cinema achter gelaten en begon het plezantere gedeelte: affiches afleveren in de vaste café's van Aalst: één affiche en twee gratis ticketten voor de week....plus ne keer drinken, want van diene pap in de morgen dat lijmde nogal. Rekening houdend dat de tocht, alhoewel er iedere keer een affiche minder was, toch steeds zwaarder werd begon men met de verst van thuis gelegen café om zo stilaan naar huis te geraken. ' was toch een schone tijd vroeger met heel weinig, men kende zelfs het woord nog niet, STRESS.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

veulensnijder

Berichtdoor Alostum » 10 Okt 2016, 12:40

In een geboorteakte uit 1854 treed als getuige Franciscus De Strooper (° 1800) op, zijn beroep was "veulensnijder"

Kan er iemand dit beroep verduidelijken ?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: verdwenen of bijna verdwenen beroepen

Berichtdoor Jerommeke » 10 Okt 2016, 21:54

Een veulensnijder is iemand die veulens castreert.

Deze castratie werd meestal uitgevoerd om de handelbaarheid van het dier te verbeteren.
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss



Terug naar “Het alledaagse leven - het volksleven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

Advertentie