Poesjkapelle en voil Lowieken

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Zwert Lowieken

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 20:45

Geplaatst: 27 Feb 2011 11:49 pm
Jerommeke schreef:Zijn echte naam was Louis De Meersman (° Aalst 1920, + Aalst 1985)
Werd in januari 1985 aangereden op de Gentse Steenweg en overleed ter plaatse aan de opgelopen verwondingen.

Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Zwert Lowieken

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 20:45

Geplaatst: 24 Jan 2012 11:38 pm
oilsjteneirken schreef:
Jerommeke schreef:Zijn echte naam was Louis De Meersman (° Aalst 1920, + Aalst 1985)
Werd in januari 1985 aangereden op de Gentse Steenweg en overleed ter plaatse aan de opgelopen verwondingen.

Afbeelding

bestaan er nog andere foto's van Zwert Lowieken?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Zwert Lowieken

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 20:46

Geplaatst: 25 Jan 2012 08:36 am
willy kiekens schreef:ik heb hem nog op 8mm film uit 1947, dus een jeugdfoto
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Zwert Lowieken

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 20:46

Geplaatst: 25 Jan 2012 10:59 pm
oilsjteneirken schreef:
willy kiekens schreef:ik heb hem nog op 8mm film uit 1947, dus een jeugdfoto


Het zit zo, ik zou graag een videoklipje maken over poesjkapelle en zwert Lowieke van het gelijknamig Oilsjters nummer en daarvoor heb ik meer fotomateriaal nodig...Denk niet dat er veel foto's bestaan.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Poesjkapelle en voil Lowieken

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 21:34

Geplaatst: 26 Feb 2011 11:01 pm
Jerommeke schreef:Poesjkapelle was één van onze bekende Aalsterse volksfiguren.
Haar echte naam was Catharina Van Den Steen (° Aalst 1909, + Aalst 1988), zij woonde op verscheidene plaatsen in de stad maar haar laatste woonplaats was aan de Dendermondse Steenweg, komende van Aalst een paar huizen voor de konker op de linkerkant.
De laatste jaren, geplaagd door jicht, gebruikte zij twee bezemstelen om zich te verplaatsen en nog later toen de ziekte verergerd was liep zij bijna tot tegen de grond gebukt rond op twee halve bezemstelen.
Zij was steeds op ronde in ’t stad en trok dikwijls de aandacht door haar eigenaardige gedragingen, zij schold iedereen uit en bedreigde met één van haar stokken diegenen die haar niet de nodige aandacht gaven als zij om hulp vroeg. Wanneer ze thuis was zat ze steeds op de dorpel van haar woning en sprak iedere voorbijganger aan.
Rond 1984 werd zij opgenomen in het rustoord van Sint Lieven waar zij vier jaar later zou komen te overlijden.
Indien ik mij niet vergis is er ooit een liedje of carnavalliedje over haar gemaakt.

Foto uit "Aalst op zen Oilsjters"
Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Catharina Alfonsina Van den Steen

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 21:35

Geplaatst: 26 Feb 2011 11:24 pm
Alostum schreef:"Poesjkapelle" geboren als Catharina Alfonsina Van den Steen te Aalst op 6-6-1904, dochter van Carolus Louis (° Aalst 9-8-1869) landbouwer en Eva Düren (Rheinbreitbach, Duitsland 17-11-1875) twijnster.
Poesjkapelle woonde aan de Dendermondsesteenweg 112 en was anno 1975 weduwe Verleysen.
Als tiener maakte ze dus W.O.I. mee als dochter van een Duitse moeder.


mvg. Alostum :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: poesjkapel?

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 21:36

Geplaatst: 27 Feb 2011 12:40 am
esja schreef:Het liedje waar naar verwezen wordt komt uit de verkiezingsact van Michel Cleemput voor prins Carnaval en ik vermoed uit de verkiezing van 1979. Het is getiteld de Poesjkapellendans.
Later is dit thema ook nog uitgebeeld in de Carnavalsstoet door de groep Sjik met als thema "Poesj eer Sjikke kapelle"

Poesjkapelle zelf herinner ik me inderdaad met haar bezemstelen waar je moest voor oppassen om er geen slag van te krijgen maar nog meer als tiener toen ik haar aan de Pupillen zag hoe ze zich ongezjeneerd wijdbeens over een ontvanger stelde en alles liet lopen en ondertussen met haar bezemstelen naar auto's sloeg die te dicht bij kwamen. Ik kon me op dat ogenblik niet voorstellen dat iemand zonder onderbroek over straat kon lopen.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: poesjkapel?

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 21:36

Geplaatst: 27 Feb 2011 10:29 am
stephane schreef:het refrein van de poesjkapelledans:

Doe de poesjkapelle, doe de poesjkappelle, doe de poesjkappele mé moi, zetj eir allemool op een roi, doet de poesjkapelle mé moi...

een ander bekend(?) volksfiguur was Lowieken, waar ze veel mee optrok in de stad was Lowieken...was dit haar vriend?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: poesjkapel?

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 21:36

Geplaatst: 27 Feb 2011 11:18 am
willy kiekens schreef:voor haar bekendheid met haar twee bezemstelen; was ze ook steeds op tocht of op zoek naar haar man en zoon; ik denk dat ze schaliedekkers van beroep waren maar ze waren nog beter gekend als zeer zware drinkers alhoewel ze beiden maar een pennelat breed waren op dat ogenblik woonden ze ergens rond de vismarkt; ze was dan al gekend als een zeer kwaie en wanneer ze haar familie gevonden had werden die met veel lawaai en meppen naar huis gejaagd.
Met het vernoemen van die "spreidstand" herinner ik me dat in de jaren '40 er een klein vrouwtje was in Aalst die kranten verkocht; ze liep rond met zo'n zwarte zware kranten(tas)- zak met een riem over haar schouder en wanneer het de moment was nam ze ook die houding aan om zich te verlichten. Volgens een verhaal uit die tijd was ze ooit eens met enkele "schaajongens" aan het pintelieren en kwam het tot een weddenschap om het verste plassen; tot de verbazing en algemeen gelach van de mannen wou zij deelnemen aan de wedstrijd.... Zij heeft die wedstrijd gewonnen: zij eiste dat iedereen gelijk was voor de wet en dat er dus moest geplast worden zonder hulp van de handen. Het resultaat was natte broeken en schoenen.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

lowieken

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 21:37

Geplaatst: 27 Feb 2011 02:46 pm
willy kiekens schreef:Viol Lowieken was afkomstig van 't kerrebroek en moet geboren zijn rond 1930; hij was van bij de geboorte verlamd aan de benen en verplaatste zich in een driewiel gehandikapten wagentje, het voorwiel werd gelijk een fiets via een tandwiel en ketting manueel aangedreven met handgrepen die tegelijkertijd dienst deden als stuur. Op zijn wagentje was een houten bak geinstalleerd waarin zijn koopwaar ten toon lag: schoenblink; veters; handborstels; naaigaren enz... Louis was een grote liefhebber van wielerwedstrijden en ging zelfs tot Ninove en Geeraardsbergen naar wedstrijden kijken. Wanneer hij ergens binnen ging liet hij zich uit zijn wagentje glijden en sleepte zich alleen op de macht in zijn armen naar een stoel waarop hij zonder hulp plaats nam. Hij was in die tijd overal bekend en geliefd; hierin zou een paar jaar later echter en grote verandering komen tussen zijn 25 en 30 jaar werd hij een tiran voor zijn ouders en zus, verteerde het geld van zijn ouders werkte niet meer en dreef het zover dat na de dood van één van zijn ouders de ander zich verhangen heeft. Vandan ging het helemaal bergaf en de erfenis van een paar werkhuisjes op Kerrebroek smolten weg als sneeuw voor de zon.
Iedere normale burger begon hem te mijden omdat hij veelal dronken ook nog zijn behoeftes deed in zijn karretje, hij hield zich nog alleen op met mensen op de rand van de maatschappij die hem duldden omdat hij toch nog kon tracteren van zijn invalidegeld en van verzekeringsgeld dat hij trok van auto's die hem op de openbare weg aanreden. Tot zijn beperkte vriendenkring behoorde inderdaad poesjkapelle en sneeuwwitje een ander randfiguur van de vijfhuizen waar hij nog een tijd heeft met samen gewoond. Zijn zus, die in de Meuleschettestraat woonde, weigerde hem nog binnen te laten sinds die tijd; uit protest plaste hij dan vanuit zijn wagentje op haar deur.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Het alledaagse leven - het volksleven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie