Bibliotheek Klapstraat

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Bibliotheek Klapstraat

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 17:25

Geplaatst: 15 Jul 2010 04:29 pm
De Coninck schreef:Ik heb hier een aantal foto's die genomen zouden zijn in de bibliotheek in de Klapstraat. Kan iemand dit bevestigen en/of wat meer vertellen over deze bibliotheek. Waar was ze precies, in welke periode, annekdotes, ... ?

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Bibliotheek Klapstraat

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 17:25

Geplaatst: 15 Jul 2010 05:29 pm
Alostum schreef:Klapstraat nr. 20 - Credo. Katholieke bibliotheek.

Uit "Geschiedenis der straten van Aalst";

"Geopend op 12 februari 1939. Ontstaan in de schoot van de "Mannencongregatie". Bij het verdwijnen van deze laatste ging de instelling over naar het Davidsfonds. Bezieler ervan was E.H. Goubert, directeur van de "Dames van Maria", die voor een groots ingerichte bibliotheek ijverde. De financiële middelen waren echter beperkt. Doch de voornaamste reden was wellicht dat in de jaren zestig de stedelijke bibliotheek een geweldige expansie had genomen en een rijke boekenverzameling bezat die kosteloos aan de lezer ter beschikking gesteld werd. Eind juni 1969 werd tussen het stadsbestuur en de deken C. De Vos een overeenkomst bereikt waardoor de bibliotheek Credo en deze van de Sint-Kamielschool eerlang zouden worden opgeheven. De twee andere vrije katholieke bibliotheken van Moorselbaan en Dr. De Moorstraat (Kring H.Hart) hielden op 1 januari 1970 op te bestaan. Het boekenfonds werd door de stadsbibliotheek in bezit genomen.
Credo, eigendom van de paters Jezuïeten, diende nadien tot lokaal van de K.S.A. en andere jeugdorganisaties"


Afbeelding

mvg. Alostum :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Bibliotheek Klapstraat

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 17:25

Geplaatst: 15 Jul 2010 11:39 pm
esja schreef:Dit was in de gebouwen waar nu de Chiro St Jozef gehuisvest is, achter de blinde muur "schiefrechtoever" den Babbelaar.
Ik vermoed dat die boekerij gestopt is in het begin van de jaren '60 ofwel heeft men dan een grote kuis gehouden.
Waarvan ik spreek was tussen 1960 en 1962, dan waren op de benedenverdieping de lokalen van de scouts van St. Christoffel en de boekerij op de bovenverdieping
Men kon hier dan voor geen geld de boeken kopen en er waren daar nogal wat uitgaven die men nu met "extreem rechts" zou bestempelen.
Ik heb er daar een gedeelte van mee naar huis genomen -- ik herinner me er speciaal een met als titel "er was eens een leeuw in het belgisch leger" over een zeker Joris Van Severen in WO I (?) -- welke later door mijn ouders gevonden werden en "verdwenen", we hadden nog een "feu continue" en ik vermoed dat ze dadelijk in de "stoof" verdwenen zijn.
Ik zie Alostum slikken bij het lezen hiervan maar ik heb ze spijtig genoeg ook niet meer. Dat waren een ganse serie boekjes in een rode matte kaft en handelden over de twee WO's met duidelijke hoofdtoon op vlamingen aan het ijzerfront en vlamingen aan het oostfront hoewel er ook het thema concentratiekampen niet geschuwd werden.
Wanneer de boekerij dan uiteindelijk gesloten is zal wel eind jaren 60 geweest zijn zoals Jos G. aangeeft.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Bibliotheek Klapstraat

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 17:26

Geplaatst: 15 Jul 2010 11:48 pm
esja schreef:nog even de foto's in detail bekeken, wat een prachtige art deco affiches hngen daar omhoog.
Van de stoelen vermoed ik dat het nog originele Thonet stoelen zouden kunnen geweest zijn.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Bibliotheek Klapstraat

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 17:26

Geplaatst: 16 Jul 2010 01:59 pm
De Coninck schreef:Ik heb nog een aantal mededelingen in kranten teruggevonden over "Credo". (http://aalst.courant.nu/)

-De leeszaal en boekerij gingen open vanaf zondag 12 februari 1939.
Afbeelding
(De Volksstem, 11-02-1939)

Afbeelding
(De Volksstem, 11-02-1939)


-De leeszaal was in 1939 ook op Allerheiligen open.
Afbeelding
(De Volksstem, 01-11-1939)


- In 1940 werden er toneelvoorstellingen gegeven waarvan de opbrengst naar leeszaal en boekerij "Credo" ging.

Afbeelding
(De Volksstem, 18-04-1940)
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Bibliotheek Klapstraat

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 17:27

Geplaatst: 16 Jul 2010 02:04 pm
De Coninck schreef:Excuseer, het eerste artikel komt uit "De Volksstem" van 09-02-1939;
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Bibliotheek Klapstraat

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 17:27

Geplaatst: 19 Jul 2010 12:11 am
esja schreef:Toeval bestaat, ik ded eerder deze week mijn verhaal over dat rode boekje, "er was eens een leeuw in het belgisch leger".
Nu gingen wij vandaag naar de Gentse Feesten en wandelden wat rond in Gent en kwamen in de Volderstraat bij De Sleghte, wat raad je dat er in de etalage lag voor 12.5 euro?
juist, dat boekje.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Bibliotheek Klapstraat

Berichtdoor Alostum » 23 Mei 2014, 17:29

Spijtig dat de foto's van het net zijn ... mocht De Coninck ze nog kunnen terugplaatsen ...
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Het alledaagse leven - het volksleven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

Advertentie