Mondmasker, cagoule of kagoel

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Mondmasker, cagoule of kagoel

Berichtdoor Alostum » 15 Aug 2020, 16:21

Afbeelding

Zoals we vandaag de dag niet buiten kunnen komen zonder ons mondmasker, mocht men tijdens W.O.I, meer bepaald in 1917, niet buiten komen zonder zijn "kagoul" bij te hebben. Dit was vooral bedoeld voor de mensen uit het frontgebied, gevaar voor gasvergiftiging.

Ik meen het woord "cagoule - kagoel" ook in Aalst al gehoord te hebben, kan dat? gebruikt men dit woord ook in Aalst?

Afbeelding

Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

tandwiel
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 Jun 2014, 19:03

Re: Mondmasker, cagoule of kagoel

Berichtdoor tandwiel » 15 Aug 2020, 22:11

Voor zover ik weet is een cagoul een muts, die tot onder de nek doorloopt tot bijna op de schouders en het hoofd volledig bedekt. Er zijn gaten in voor de ogen en de mond, niet voor de neus. Ik heb de naam in elk geval altijd weten gebruiken door mijn grootouders.

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: Mondmasker, cagoule of kagoel

Berichtdoor Jerommeke » 15 Aug 2020, 23:56

Ik heb kagoel vroeger nog weten gebruiken als benaming voor een bivakmuts.
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: Mondmasker, cagoule of kagoel

Berichtdoor janlouies » 24 Aug 2020, 22:57

Kagoel is blijkbaar algemeen Vlaams voor bivakmuts. Maar het is in elk geval ook Aalsters, Mijn moeder van 92 herkende het direct toen ik het woord noemde. Nog een geluk dat wegens de coronatoestanden de herdruk van mijn diksjoneir uitgesteld is, daarmee kan het er nog bij!

walter
Berichten: 126
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:55

Re: Mondmasker, cagoule of kagoel

Berichtdoor walter » 25 Aug 2020, 20:24

Toen ik in de lagere school zat in de jaren zestig , heb ik zelf nog een cagoule gedragen. In de winter natuurlijk. Zeer hygiënisch was dat niet, zeker niet als je een snotneus had.


Terug naar “Het alledaagse leven - het volksleven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Advertentie