de Aalsterse zigeuner familie

Moderators: Alostum, david, janlouies

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

de Aalsterse zigeuner familie

Berichtdoor willykiekens » 03 Apr 2020, 10:26

wie herinnert zich nog de zigeuner familie van wie de wagens op het terrein van d'Hoeve in Nieuwerkerken stonden? Het waren uitstekende muzikanten die tijdens feestdagen in vele café's de stemming er in brachten. één van de belangrijkste leden noemde Danny, een prachtige en vriendelijke kerel met een bovenarm omtrek van 42 cm , hij is een tijdje in de judoclub Hirano Kwai geweest, maar had meer aanleg voor gewichtheffen en ging dan ook trainen bij de gewichtheffers club van Smekens gevestigd in één van de bovenlokalen bij de Frakken. Op 1 november en 1 januari ging de ganse familie naar het kerkhof om nadien af te zakken naar de Monopole in de Korte Nieuwstraat bij Bert en Wis. Dat waren dagen om niet te vergeten, het plezier en verteer dat er was met ook traktaties aan de andere aanwezigen. Er werd gedanst en gezongen en heb nooit geweten van problemen. Een ander gekend figuur was één van de zonen, MISSCHIEN een beetje geestelijk gehandicapt, die 's avonds binnen kwam en op zijn gitaar zeer veel lawaai maakte en dan bij de aanwezigen rond ging met zijn pet, de meesten gaven iets omdat ze blij waren dat hij ophield . Ik weet niet of deze familie behoorde tot de groep van wie de overledenen zeer duidelijk aanwezig zijn op het kerkhof door hun massale graftomben. De naam is Laforteyne?

stranger
Berichten: 305
Lid geworden op: 15 Mei 2014, 18:05

Re: de Aalsterse zigeuner familie

Berichtdoor stranger » 04 Apr 2020, 17:50

Er zouden zo'n 20 familiekelders voor zigeuners zijn. Zie interview met pater Gilbert in Vies Oilsjt van 1/9/1978.

http://aalst.courant.nu/issue/VO/1978-0 ... DLW&query=

Martin
Berichten: 192
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:53

Re: de Aalsterse zigeuner familie

Berichtdoor Martin » 04 Apr 2020, 22:20

Ik denk dat je LAFERTIN bedoelt,Willy.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: de Aalsterse zigeuner familie

Berichtdoor willykiekens » 05 Apr 2020, 09:02

dat is mogelijk Martin, in alle geval je kan van ver de graven zien, over het algemeen in rood-bruine steen uitgehouwen, er zijn er twee links en rechts van de middenweg. Jaren geleden is er ook bij één van de graven van de vernoemden een grote hoeveelheid juwelen gevonden.

stranger
Berichten: 305
Lid geworden op: 15 Mei 2014, 18:05

Re: de Aalsterse zigeuner familie

Berichtdoor stranger » 05 Apr 2020, 10:42

Martin schreef:Ik denk dat je LAFERTIN bedoelt,Willy.


Ik zat aan dezelfde naam te denken, maar kwam niet verder dan LA...

tandwiel
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 Jun 2014, 19:03

Re: de Aalsterse zigeuner familie

Berichtdoor tandwiel » 05 Apr 2020, 12:31

Pater Gilbert, was de aalmoezenier van de forains en de zigeuners. Als carnaval of Aalst kermis er aankwam, deelde hij gratis kaartjes (jetons) uit aan de misdienaars om naar de foor te gaan. Urbain (Urbanus) moet die zeer zeker nog tegengekomen hebben. Hij was een bevlogen predikant, die de mensen aansprak met "Mijn beste". Als misdienaar was je graag bij hem, want de mis was op +/- 20 min gedaan. Bij Pater Martinus kon die wel 3/4 h. aanslepen.

david
Berichten: 240
Lid geworden op: 17 Mei 2014, 18:40
Locatie: aalst

Re: de Aalsterse zigeuner familie

Berichtdoor david » 07 Apr 2020, 14:27

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Als het verleden al kan worden verwerkt, dan is het door opnieuw te vertellen wat er is gebeurd (Hannah Arendt)

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: de Aalsterse zigeuner familie

Berichtdoor willykiekens » 07 Apr 2020, 18:53

aan de andere zijde heb je het graf nog met dat ruiterbeeld

tandwiel
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 Jun 2014, 19:03

Re: de Aalsterse zigeuner familie

Berichtdoor tandwiel » 09 Apr 2020, 15:48

Enige connectie?

Faby Lafertin: https://www.youtube.com/watch?v=iNGS9VV2LkI

doet wat denken aan Django Reinhardt en Stephane Grapelli.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: de Aalsterse zigeuner familie

Berichtdoor willykiekens » 09 Apr 2020, 18:49

waarschijnlijk was dit de vader: hij kon prachtig viool spelen en Danny was een heel goede gitarist, ik zie ze zeker in staat tot het spelen van boven vermelde muziek.


Terug naar “Het alledaagse leven - het volksleven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

Advertentie