Mousse patatten

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Mousse patatten

Berichtdoor Jerommeke » 11 Jan 2017, 14:49

Een tijd geleden passeerde ik aan de rand van Aalst een buurtwinkeltje waar ze volgens een uithangbord "MOUSSE PATATTEN" verkochten.

Dit deed me terugdenken aan mijn jeugd toen ik van ons moeder boodschappen moest doen in De Groentenhalle in de Hovenierstraat, waar ze eveneens "Mousse patatten" verkochten.

Ik heb me dikwijls afgevraagd wat er zo speciaal aan was want ik zag het verband niet tussen mousse en patatten.

Ons moeder wist het ook niet maar wist wel te vertellen dat dit toen de beste aardappelen waren.

Pas veel later heb ik ontdekt dat het in feite "Moese patatten" waren, een streekproduct afkomstig van Moerzeke.

Moes, (uitgesproken met een langgerekte oe - klank) is namelijk in en rond Moerzeke het dialectwoord voor ... Moerzeke.

Het misverstand was dus meteen opgelost.
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Mousse patatten

Berichtdoor willykiekens » 11 Jan 2017, 18:59

dat waren vroeger de meest gewilde aardappelen van Moerzeke, was of is een goede bloempatat dus niets voor de Brusselaars die moesten vastkokende (in het aalsters: sjiekers) hebben. een bloemer neemt goed saus op.


Terug naar “Het alledaagse leven - het volksleven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Advertentie