vergeten beroepen

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

kazernier

Berichtdoor Alostum » 07 Nov 2017, 14:12

Kwam in een geboorteakte uit 1838 dit beroep tegen - Kazernier

Het "Beroeps-namen-boek" van J.B. Glasbergen geeft als verklaring het volgende:

Kazernier = burger die zorgt voor het onderhoud van een kazerne, een gebouw waarin militairen zijn gelegerd

Ik denk ook in de richting van een logementhouder, aangezien de persoon in kwestie (Josephus Albertus De Vilder, ° Gent ca.1804) tapper en kazernier was.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Bomster

Berichtdoor Jerommeke » 22 Mei 2021, 11:06

Iemand een idee wat voor beroep een bomster is, dit beroep komt voor in een huwelijksakte uit de jaren 20.

Nog een speciaal beroep tegengekomen: porder.

In verscheidene wijken was op sommige ramen en/of deuren van de arbeiderswoningen een wit X kruis aangebracht met daaronder een tijdstip.
De porder ging met zijn porstok iedere werkdag op dit tijdstip op de deuren of ramen tikken om de bewoners wakker te maken om tijdig op hun werk te geraken.
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

bommer- bomster

Berichtdoor janlouies » 22 Mei 2021, 12:46

Wat juist bedoeld wordt met bomster is niet duidelijk; het zou kunnen zijn:

1) trommelaar(ster) (bom=vat, trommel)
2) die de vaten sluit: de bom( =stop, plankje) in het bomgat steekt; bij voorbeeld van biervaten

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: vergeten beroepen

Berichtdoor stephane » 22 Mei 2021, 16:17

Bomer

1) Beroepswedder 2) Breedvoerig prater 3) Breedvoerige prater 4) Prater 5) Speculant

Gevonden op https://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/Bomer/

ik gok op speculant

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

Martin
Berichten: 192
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:53

Re: vergeten beroepen

Berichtdoor Martin » 24 Mei 2021, 17:04

Textielstad Aalst.
Misschien moeten de woorden wel gelezen worden als bomer, boomster: iemand die de boom (grote bobijn met ongeveer de breedte van het te weven stuk, die de lengtedraden van het te weven stuk bevat) opzet. Vrouwen hebben over het algemeen fijnere vingers dan mannen: dus een werk voor vrouwen, vandaar de vrouwelijke naam bomster.

stranger
Berichten: 305
Lid geworden op: 15 Mei 2014, 18:05

Re: vergeten beroepen

Berichtdoor stranger » 24 Mei 2021, 18:12

Ik steun de interpretatie van Martin. ik weet dat deze "boom" in het Engels "Beam" is, daar wrschl. overgenomen van de geimmigreerde Vlaamse wevers. Een boompje opzetten?

Martin
Berichten: 192
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:53

Re: vergeten beroepen

Berichtdoor Martin » 28 Mei 2021, 22:16

Begin te denken dat mijn interpretatie fout is. Ondertussen heb ik weet van een weverij ( Lepoutre - Anzegem - stof voor kostuums - al lang failliet ) waar dat werk alleen door mannen gedaan werd : ze werden aanhalers genoemd.

stranger
Berichten: 305
Lid geworden op: 15 Mei 2014, 18:05

Re: vergeten beroepen

Berichtdoor stranger » 29 Mei 2021, 18:55

Een van de eenvoudigste en vroegst uitgevonden weeftoestellen is het weefraam, een draagbare constructie van stokken en planken waarop de schering wordt opgespannen. De inslag wordt door de wever met de hand ingebracht. Dit weefraam kan vast zijn (beide zijden zijn met elkaar verbonden) of bestaan uit een gedeelte dat aan het lichaam wordt bevestigd en een ander gedeelte dat aan een vast punt (b.v. een boom) vast zit.

Uit "De Réfugiés in de Nederlanden, na de herroeping van het edict van Nantes " p.202:
"...twintig fabrikanten, die gezamenlijk meer dan 3000 weefgetouwen in het werk hadden: als wevers, boomsters, scheersters, klosters, treksters, sorteersters der zijden, tot het klanderen, kammelotten, gommen en luisteren der manufacturen, vonden gansche huisgezinnen bezigheid en brood."

tandwiel
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 Jun 2014, 19:03

Re: vergeten beroepen

Berichtdoor tandwiel » 29 Mei 2021, 19:55

http://www.fluweelbloem.nl/?p=7078





boomster


Ik was net vandaag van plan om weer eens over de beroepen te schrijven in de Franse Tijd toen ik een mail van Ibo ontving over het stuk op 5 december. Ik had het daar over een boomster en Ibo en ik dachten aan een vrouw die de afsluitboom van een tol bediende. Maar Ibo zou Ibo niet zijn als hij niet verder zou gaan zoeken, ( daarom ben ik zo blij met hem als vriend) en hij heeft via internet voor ons weten te achterhalen wat dat beroep inhield en nog steeds mogelijk inhoudt. Omdat hij het zelf zo goed opschreef neem ik dat gewoon over, met zijn toestemming. Volgende keer ga ik met de beroepen door die met een c beginnen en daar zijn ook weer beroepen bij waar ik nog nooit van heb gehoord. Dat ga ik dus eerst even wat meer uitzoeken, maar voor nu hebben we info genoeg over de ‘ boomster’.

Lang geduurd, maar eindelijk toch gevonden. Het betreft het beroep: boomster

jouw verhaal van 5 december 2014.

Ook in de familie Reijnders kwam het beroep BOOMSTER voor bleek uit de gegevens die ik op internet vond. Een mail gestuurd en

Ik kreeg van de familie Reijnders het volgende antwoord:

“Mijn schoonvader was planner in een textielfabriek. Mijn vrouw is dan ook een beetje thuis in de terminologie van de textielindustrie.

Toen ik het beroep ‘boomster’ noemde, was het eerste wat ze zei:’ iemand die een boom opzet’

Als ik het goed begrijp is ‘een boom opzetten’ het gereedmaken van de boom met lengtedraden waar tussendoor later de dwarsdraden worden ‘geweven’ . In Haarlem was vroeger ook textielindustrie, dus dat past.



TEXTIEL

Een weefgetouw is wel een wonder van vernuft, maar weven was toch puur handwerk. Aan het feitelijke weven ging een arbeidsintensief proces vooraf. Van het vlas werd eerst het zaad eraf gerepeld om te verwerken tot lijnolie. Dan werd het vlas drie weken in water gezet, waarna het met een grove kam werd gehekeld tot vezels.

Voordat de vezels met een spinnewiel tot draden werden gesponnen, werden ze met een fijnere kam nog eens gehekeld. De gesponnen draden werden op de kettingboom gezet, die in het weefgetouw werd geplaatst. Pas dan kon het worden geweven tot een grof soort linnen. Het is schering en inslag dat we uitdrukkingen uit de textielbewerking in onze taal tegenkomen: hekelen, oprakelen, een boom opzetten, over één kam scheren.”

gr.Iep

Gepubliceerd op: januari 8, 2015 | 1 Reactie | Permanente link
Rubriek: historie

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

bomster - boomoplegger

Berichtdoor janlouies » 30 Mei 2021, 16:31

In de Aalsterse kranten:

-Bomster: 3 maal: 1923,1933 en 1939

-Boomopleggers: ook 3 maal.

-In 1923 zelfs met loonbedrag: boomopleggers 110 f.r per week, bomsters 60 à 65 fr. per week.

-Boomoplegsters, boomsters, bommers, bo(o)mers: geen enkele vermelding


Terug naar “Het alledaagse leven - het volksleven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Advertentie