brandweerwagens

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: brandweerwagens

Berichtdoor Alostum » 22 Mei 2014, 18:26

Geplaatst: 15 Sep 2010 12:15 am
esja schreef:Dit is nu eenmaal het voordeel van een forum, samen weten we meer.
korrigeer me gerust als ik onzin uitkraam.

mvg
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: brandweerwagens

Berichtdoor Alostum » 22 Mei 2014, 18:26

Geplaatst: 15 Sep 2010 12:41 am
Ambetanterix schreef:
esja schreef:Dit is nu eenmaal het voordeel van een forum, samen weten we meer.
korrigeer me gerust als ik onzin uitkraam.

mvg


Da's geen onzin, maar onwetendheid. Iets wat ik niemand kwalijk neem. Ik kan je vertellen dat er een 35 mm film in mijn bezit was, waar die optocht opstond, foto aan de post genomen. Om deze te bewaren voor het nageslacht, heb ik hem geschonken aan het Koninklijk Filmarchief.
Ik heb een copie op 8 mm film, maar helaas kan ik die niet meer spelen.
Ik hoop dat het filmarchief deze eens op DVD kan zetten. Wat wil je? Ik heb het pompier-zijn met de moedermelk binnengekregen !
Ik heb letterlijk mijn jeugd doorgebracht in het arsenaal van de brandweer op het stadhuis.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Ford T materiaalwagen

Berichtdoor Alostum » 22 Mei 2014, 18:27

Geplaatst: 15 Sep 2010 12:52 am
quote="Ambetanterix"]
Ambetanterix schreef:
Ambetanterix schreef:
esja schreef:Alostum,

bij het herlezen van de quotes uit Jos Ghijsens werk over de Aalsterse Brandweer vermoed ik dat je twee aankopen door elkaar haspelt: er zijn in 1926 nl 2 aankopen gebeurd, deze materiaalwagen met 8 zitplaatsen en een ladderwagen Metz met 12 zitplaatsen, beide op een versterkt chassiz van Ford-T

Hier op deze foto uit 1926 is het volledige bezit van onze brandweer te zien, inclusief handpompen en stoompomp. De Ladderwagen is nog niet geleverd, de zichtbare ladderwagen is nog een paardenwagen.
Op de voorgrond de materiaalwagen.

Afbeelding

de Ford-T ladderwagen komt in een aparte topic


O, beste mensen, geen twee dingen door elkaar halen: De eerste ladder op Ford T was een Magirusladder van 18 meter, de Metz ladder is in 1949 geleverd, omdat de brandweer Aalst niet beschikte over een voldoende hoge ladder. Deze ladder (24 meter) stond op een Morris-Commercial chassis, en is nu in het bezit van de "Private Firebrigade". De wagen werd aangekocht door giften van handelaars, fabriekseigenaars. Aalst werd zo het eerste vrijwilligerskorps in België dat beschikte over een automatische autoladder.
Chris


Tussen haakjes, er staan zware fouten in het boek van Jos Ghijsens!


Op de foto zie je links de stoompomp, geleverd in 1901 door de firma Béduwé Luik. Deze staat nu in het museum. Wat weinig mensen weten is, dat deze voor het laatst dienst heeft gedaan in de meidagen van '40. Bij tekort aan materiaal van de brandweer, en het grote aantal branden, werd de goede, oude stoompomp terug in dienst genomen. En ze werkte na al die jaren van stilstand perfect!!! Tussen haakjes, ik kan deze pomp nog bedienen, geleerd van mijn grootvader !!![/quote]
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Brandweer Ford T 1926 materiaalwagen

Berichtdoor Alostum » 22 Mei 2014, 18:28

Geplaatst: 15 Sep 2010 11:44 pm
Ambetanterix schreef:
esja schreef:De Ford T 1926 op de foto is een van de twee aangekochte wagens in 1926.
De wagen op de foto in de Nieuwstraat is de materiaalwagen.

Hier dezelfde wagen op de binnenkoer van het stadhuis.

Foto is blijkbaar genomen tijdens WO II, te oordelen aan de blindering van de koplampen.

Afbeelding

Iemand enig idee van het juiste jaar en wie er op de foto staat?


De persoon derde van links, daar meen ik Corael Polydoor te herkennen. Het jaartal is mij onbekend, wel kan ik zeggen dat dit een materiaalwagen "Chevrolet" is die indertijd als tweedehands chassis was aangekocht. De wagen werd buiten dienst gesteld ik geloof einde jaren '50, omdat hij niet meer voldeed aan de geldende veiligheisnormen voor auto's. De remmmen waren o.a. niet hydraulisch, maar met kabels!
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

08/08/1926 inhuldiging nieuw materiaal

Berichtdoor Alostum » 22 Mei 2014, 18:29

Geplaatst: 22 Nov 2010 04:48 pm
Alostum schreef:Aalst 8-8-1926
"Inhuldiging van het Nieuw Materieel van het Pompiers Korps"

prachtige beelden van deze plechtigheid op

http://www.youtube.com/watch?v=w2HdudH_BkU
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

brandweerwagens op Delcampe

Berichtdoor Alostum » 22 Mei 2014, 18:29

Geplaatst: 04 Dec 2010 06:43 pm
Alostum schreef:Momenteel worden er enkele brandweerwagens-foto's te koop aangeboden op Delcampe


http://www.delcampe.net/page/item/id,11 ... age,D.html

http://ansichtkaarten.delcampe.net/page ... age,D.html

mvg. Alostum :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

08/08/1926 inhuldiging nieuw materiaal

Berichtdoor Alostum » 22 Mei 2014, 18:30

Geplaatst: 04 Dec 2010 10:29 pm
Ambetanterix schreef:Wel, ik ben blij dat ik de film indertijd uit de vuilniscontainer gehaald heb.
En ik wil CINEMATEK, het Koninklijk Belgisch Filminstituut danken voor de prachtige restauratie. De film, zoals ik heb (met de hand) heb gezien stond vol krassen. Wij mogen gelukkig hier in belgië niet alles afbreken.
Ik heb al mijn beide grootvaders kunnen identificeren: Karel De Naeyer, bij de muziekkapel (hij slaat de grosse caisse); en Oscar De Buck : laatste materiaalkar van de optocht, de pompier tegen de huiskant.
Chris De Naeyer


Alostum schreef:Aalst 8-8-1926
"Inhuldiging van het Nieuw Materieel van het Pompiers Korps"

prachtige beelden van deze plechtigheid op

http://www.youtube.com/watch?v=w2HdudH_BkU
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

brandweerwagens op Delcampe

Berichtdoor Alostum » 22 Mei 2014, 18:31

Geplaatst: 05 Dec 2010 01:02 am
Ambetanterix schreef:De eerste wagen is de "Chevrolet" materiaalwagen, als aanvulling (tweedehands) gekocht bij de eerste twee Ford T. Carosserie: "Beukens", ook houtzagerij geweest.

De tweede wagen is de Ford T uit 1926, die met de gedragen Magirusladder van 18 meter.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Brandweer Ford T 1926 materiaalwagen

Berichtdoor Alostum » 22 Mei 2014, 18:31

Geplaatst: 05 Dec 2010 01:08 am
Ambetanterix schreef:
Ambetanterix schreef:
esja schreef:De Ford T 1926 op de foto is een van de twee aangekochte wagens in 1926.
De wagen op de foto in de Nieuwstraat is de materiaalwagen.

Hier dezelfde wagen op de binnenkoer van het stadhuis.

Foto is blijkbaar genomen tijdens WO II, te oordelen aan de blindering van de koplampen.


Sorry, ik moetj e verbeteren. Dat is NIET de Ford T die je op de foto ziet van de Nieuwstraat. Dit was een "Chevrolet" als tweedehands chassis aangeschaft in de jaren '30, en gecarroseerd door de Firma "Beukens" - ook houtzagerij. De persoon op het dak is Gustaaf Ringoir, bij de brandweer indertijd bekend als "Staafken"
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

janlouies
Berichten: 961
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

brandweerwagen door de Nieuwstraat

Berichtdoor janlouies » 19 Jun 2014, 21:06

Jaren 1960, een bemande brandweerwagen in volle vaart door de Nieuwstraat, richting Vredeplein, ter hoogte van het huis nr. 37 (Steleman). Onscherp wegens geen tijd om sluitersnelheid in te stellen. Foto; Herman Louies.
Afbeelding


Terug naar “Burgerwacht, Rijkswacht, Politie en Brandweer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Advertentie