brandweerwagen Austin

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

brandweerwagen Austin

Berichtdoor Alostum » 22 Mei 2014, 18:14

Geplaatst: 12 Jul 2010 05:31 pm
esja schreef:Deze Materiaal / pompwagen werd in 1944 in gebruik genomen.
Hoogstwaarschijnlijk betreft het hier een tweedehands legervoertuig van de Engelse troepen: de wagen had het stuur rechts, enkel een aanduiding in miles en in het stuur was "Eveline my darling" ingekrast.

Afbeelding

Afbeelding

zoals gebruikelijk kreeg deze wagen een nickname maar anders dan in de meeste korpsen werd deze niet naar een vrouw maar naar Louis De Rijck genoemd, een brandweerman die in mei 1940 bij het bombardement van Aalst omgekomen was.

Afbeelding

Afbeelding

"onze Louis" bleef in dienst tot eind jaren 60
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: brandweerwagen Austin

Berichtdoor Alostum » 22 Mei 2014, 18:15

Geplaatst: 15 Sep 2010 01:43 am
Ambetanterix schreef:Het IS een voertuig van het Engels leger. Er werden er twee aangekocht. De naam "Louis De Rycke" klopt, tot hier toe gelukkig de enige pompier die in Aalst in bevolen dienst gestorven is. Deze wagen eindigde zijn loopbaan bij de carnavalgroep de "Kaloeterkabassen" omgebouwd tot "Police Patrol Car" Achteraan lagen wij op plankjes met wieltjes onderaan, de ene had de botinnen van de andere vast, om zo een evocatie te maken van de "Keystone Cops" En hier, in 1972 is het begin van de huidige "Pompiers" van de Carnavalgroepen in Aalst. Omdat er veel mensen inkonden, was dit het geschikte voertuig om tijdens Carnaval van hier naar daar te rijden. Die wagens, hebben de toenmalige pompiers kunnen nagaan, hadden de slag van "El Alamein" meegemaakt !!! Ik heb foto's van deze wagen in originele toestand. Maar ik moet er eens naar zoeken.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: brandweerwagen Austin

Berichtdoor Alostum » 22 Mei 2014, 18:15

Geplaatst: 15 Sep 2010 01:49 am
Ambetanterix schreef:Geen pompwagen. Er stond geen pomp op gemonteerd. Wel materiaalwagen. De namen van brandweerwagens worden traditioneel over gans de wereld gegeven naar mensen die gestorven zijn in bevolen dienst. Ik ben 38 jaar bij de brandweer Aalst geweest, en geen enkele van onze wagens droeg een vrouwennaam. Da's een fabeltje.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: brandweerwagen Austin

Berichtdoor Alostum » 22 Mei 2014, 18:16

Geplaatst: 16 Sep 2010 05:24 pm
Ambetanterix schreef:De datum van indienstelling kan 1944 (was dan nog oorlog) niet zijn, die wagen moet in 1946-1947 in dienst genomen zijn. De juiste datum van buitendienststelling is 1972, want dan werd, in ruil voor het herschilderen van een andere brandweerwagen deze geschonken aan de Carnavalgroep: "De Kaloeterskabassen" waar ik ook deel van uitmaakte.
Ik heb op het internet een beeld gevonden van een dergelijke wagen in originele toestand.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Burgerwacht, Rijkswacht, Politie en Brandweer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Advertentie