1922 - Kiekens en egels

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13015
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

1922 - Kiekens en egels

Berichtdoor Alostum » 21 Feb 2022, 14:33

Kiekens en egels

P.V. 14/02/1922

Stadtfeld Serafien, werkman, ° Aalst 19/06/1905, zoon van Nicolaas en Maria Guns, Oude Gentbaan 16, verklaarde:

“Niet mijn broeder Frederik maar wel ik ben reeds vroeger in den hof van den notaris De Saedeleer te Haaltert gedrongen over vier of vijf weken ben ik er voor het eerst binnen gedrongen en zulks langs een hol dat gemaakt was in de haag en wel nevens een boom. Dit hol bestond en is door mij niet gemaakt. Ik werd toen op heeterdaad betrapt en was alsdan drager van eene zak waarin ik reeds drie egels (hérissons) die ik in den hof had gestolen had geborgen. De egels die bestemd waren om te huis geëten te worden zijn mij terug afgenomen en ik werd uit de hof gejaagd.
Nooit heb ik of mijn broeder Frederik kiekens gestolen en men moet die egels voor kiekens hebben genomen. Ik heb mijn broeder niet belet van ten school te gaan want die dag was hij ziek (heeschheid in de keel die hij heden nog heeft). Alleenlijk heb ik hem gevraagd of hij met mij mede ging egels zoeken en hij heeft daarin onmiddellijk toegestemd. Wij hebben dien dag in den hof gedrongen met enkelijk door den draad der afsluiting te kruipen en toen wij in den hof verrast werden hadden wij nog geen enkele egel gevonden.”


Stadtfeld Frederik, scholier, ° Aalst 08/04/1908, broer van vorige, verklaarde:

“Ik loochen aan de politie van Erembodegem gezegd te hebben alsdat ik vroeger twee kiekens en een haan zou gestolen hebben. Het was de eerste maal alsdat ik mijn broeder Serafien vergezelde en met hem in den hof drong om er egels te zoeken. Om in den hof te dringen hebben wij geen enkel hol (gat) in de haag moeten maken, want wij zijn alleenlijk door den afsluitingsdraad gekropen. Mijn broeder Serafien had mij gevraagd om hem te vergezellen om samen egels te gaan zoeken en ik was juist niet naar school gegaan om reden dat ik lijdende was aan heescheid wat nu nog niet gedaan is, zooals U wel hoort aan mijne spraak.
De zak waarvan ik bij mijne aanhouding in den hof drager was moest dienen om er de egels die wij konden vinden in te steken.”


Bron. S.A.A. – P.V.’s 1922
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Terug naar “Burgerwacht, Rijkswacht, Politie en Brandweer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie