1921 - Dodelijk ongeval in de Koolstraat

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

1921 - Dodelijk ongeval in de Koolstraat

Berichtdoor Alostum » 27 Jan 2022, 20:05

08/12/1921 P.V. van een dodelijk ongeval in de Koolstraat.

“Wij Ysebaert Désiré, adjunkt politie, ons ten politiebureele bevindende werden er per spreekdraad verwittigd alsdat er in de Koolstraat ter stede een knaapje aan stukken was gereden door den stoomtram die van Assche door Aalst naar Oordegem rijd.
Na dit telefonisch bericht ontvangen te hebben begeven wij ons onmiddellijk naar de plaats der ongeluks en zulks vergezeld door de politieagent Lenain Camiel. Aldaar aangekomen vinden wij in het midden van het tramspoor een knaapje gansch vermorzeld liggen. Het was de genaamde Janssens Jozef Hendrik(1), zoon van Theodoor en van Meersman Maria, wonende ter stede, Koolstraat 26. Onmiddellijk doen wij een rijtuig halen ten einde het levenloos lichaam naar het burgerlijk hospitaal te doen overbrengen en in afwachting van een nauwkeurig onderzoek ten einde de verantwoordelijkheid te kunnen vaststellen vangen wij ons onderzoek aan en onderhooren daarover:

Coppens Alfons, voerman, 51 jaren oud, wonende ter stede Koolstraat n° 107 die ons in de vlaamsche taal verklaart wat volgt:
“Het was rond 2 ½ dezen namiddag toen ik aan mijne voordeur stond en den stoomtram, die bestond uit het machien en verscheidene wagons zag voorbij rijden.
Op de buffers van den laatsten en voorlaatsten wagon waren eenige jonge knapen geklauterd en toen den stoomtram een paar honderd meters voorbij mijne woning was, zag ik het volk tesamen loopen. Denkende alsdat er een ongeluk gebeurd was, snelde ik ook ter plaatse en inderdaad aldaar aangekomen zag ik een knaapje gansch vermorzeld liggen.”


Van der Donckt Jozef, melkverkooper, 34 jaren oud wonende Koolstraat Ingang Lauwereys n° 4 verklaart in ’t vlaamsch wat volgt:
“Ik stond in ’t midden der straat mijne klanten te bedienen toen de stoomtram voorbij reed en ik zag tusschen de laatste wagons twee beentjes hangen. Een vijftigtal meters verder viel er een massa van tusschen de wagons, ik snelde ter plaatse en vond er in stukken gereden knaapje tusschen het tramspoor liggen.”

Het lijkje is door onze zorgen naar het burgerlijk hospitaal gevoerd, ter beschikking van het parket.
Volgens wij hebben kunnen bestatigen aan het bloedspoor moet het knaapje ongeveer 50 meters ver zijn medegesleept door de wielen van een wagon.
De geleiders van den stoomtram waren, Terrein Gustaaf, Molenstraat 101 te Assche en De Cock Prosper, vuurstoker, Molenstraat 82 te Assche, die daarover door ons niet zijn onderhoord geweest.

Bron: S.A.A. P.V.'s 1921

(1) Jozef Hendrik Jansen is geboren op 11-05-1913 in Aalst, zoon van Theodorus Hendrikus Jansen en Maria Angelica Meersman
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Terug naar “Burgerwacht, Rijkswacht, Politie en Brandweer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Advertentie