Brand brouwerij De Blieck in 1921

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Brand brouwerij De Blieck in 1921

Berichtdoor Alostum » 15 Jan 2022, 19:41

Op donderdag 3 november 1921 brak er een hevig brand uit in de brouwerij en mouterij De Blieck. Nog dezelfde dag maakte adjunct-politiecommissaris Désiré Ysebaert volgend proces-verbaal op:

Wij Ysebaert Désiré werden verwittigd alsdat brand uit gebroken was in de gebouwen der brouwerij en mouterij van den heer senator Jozef De Blieck ter stede:
Onmiddellijk doen wij de stedelijke overheden verwittigen, doen de noodklok kleppen en begeven ons vergezeld van verscheidene poitieagenten ter plaats. Aldaar toegekomen bestatigen wij wat volgt:
"De uitgestrekte gebouwen der brouwerij en mouterij toebehoorende aan den heer senator Jozef De Blieck zijn gestaan en gelegen in de Hertstraat en hebben bij middel eenen poort eenen uitgang op de Boudewijkaai in de onmiddellijke nabijheid van de gekanaliseerde Dender. De brand woedde hevig, gansch het dak en bovenverdiep der mouterij stond in lichte laaie vlam en de stedelijke brandweer die ter plaatse gesneld was; besproeide het brandende gebouw met stroomen water (met drie spuiten tegelijk). Dankzij de moedige tusschenkomst van de stedelijke vrijwillige brandweer was rond 6 uren des morgens alle gevaar voor de brouwerij en de aanpalende gebouwen geweken en konden de pompiers met hun materiaal huiswaarts keeren maar van de mouterij staan nog alleen de kelderingen en de vier muren van de bovenverdiepen recht. Er zijn geene persoonlijke ongelukken te betreuren doch de stoffelijke schade is nogal belangrijk, duizende kilogrammen graan en anderen voorraad zijn de prooi der vlammen geworden; maar gelukkig is alles door verzekering gedekt. De eigenaar van de brouwerij en mouterij de heer senator Jozef De Blieck is een der bijzonderste ingezetenen onzer stad, wiens eerlijkheid en deftigheid buiten allen twijfel verheven zijn en wiens financieelen toestand overigens stevig en goed is."
Wij zetten intusschen ons onderzoek voort en onderhooren daarover:
Van Hover Karel, nachtwaker, geboren te Aalst den 1 februari 1858 en wonende ter stede Sint Jobstraat 143, die ons verklaart wat volgt in de vlaamsche taal:
"Ik bevond mij heden morgend om rond 2 1/2 uren in de mouterij aan den arbeid, toen ik opeens hoorde bellen aan de ingangsdeur. Denkende alsdat het de accijnsbedienden waren, dus kwam ik naar beneden om de poort te openen. Nauwelijks was ik op den koer der brouwerij gekomen, of ik zag vlammen opslaan door het dak der mouterij en dit ziende; begon ik alarm te roepen en liep meteen naar de grote poort om ze te openen. Aan de poort vond ik de manspersoon die gebeld had, om mij te verwittigen dat het brandde. Het was een mij onbekende werkman van de staatsspoorweg die zich naar den arbeid begaf en terwijl hij daar voorbij kwam het eerst de vlammen door het dak der mouterij heeft zien slaan. Ik had mijne laatste nachtronde gedaan om 12 1/2 uren en alsdan bemerkte ik niets ongewoons. De laatste werklieden waren den avond te voren om 6 uren heengegaan en na dit uur is er geen enkele gast meer in de brouwerij gekomen. De brand moet op den zolder der mouterij begonnen zijn, maar door wat hij zou veroorzaakt zijn, is mij totaal onbekend."
Op afvraging of de nachtwaker tijdens zijne nachtronden soms niet rookt, antwoordde hij wat volgt:
"Ik ben reeds verscheidene jaren werkzaam in de brouwerij en mouterij van den heer senator Jozef De Blieck en weet heel goed alsdat het mij verboden is tijdens mijne ronden te rooken en nog nooit ben ik dit verbod te buiten gegaan"
Het proces-verbaal werd naar de Procureur des Konings te Dendermonde gezonden.

Een dag later verscheen in "De Volksstem" een artikel over de brand.

Afbeelding

Bronnen:
- S.A.A. P.V.'s 1921
- http://aalst.courant.nu/
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Terug naar “Burgerwacht, Rijkswacht, Politie en Brandweer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

Advertentie