Ons ROS

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Ons ROS

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 22:27

Geplaatst: 25 Mei 2010 10:02 pm
esja schreef:Ik heb vandaag deze fotos gekregen van een stoet te Aalst met een Ros Beiaard.
Het enige dat ik met zekerheid weet is dat de foto uit de nalatenschap van Gaston Van Den Eede komt.
Wat verder vermeld was:
1. Foto genomen door Gaston Van Den Eede zelf
2. Carnavalsstoet van 1932
3. foto genomen op de hoek Schoolstraat - Nestor De Thierrestraat

Afbeelding

Ik betwijfel deze feiten:
Indien dit de genoemde hoek is dan ontbreekt de gevel van de Couverture
Ik opteer voor de hoek van de Nieuwstraat en het Keizerlijk plein omwille van het beeld in de gevel van het hoekhuis. Beeld dat bewaard geworden is in de nieuwbouw die er nu staat, beeld beter zichtbaar op volgende foto

Afbeelding

en

Afbeelding

Op deze laatste foto staan ook personen in hemdsmouwen, dit gecombineerd met de zonneschijn doen me eerder denken aan een voorjaars of zomerstoet, geen carnavalsstoet.

Afbeelding

Vooral deze laatste foto, zowel qua kwaliteit als qua kleding van de mensen trekt voor mij het jaartal 1932 in twijfel.
Ik zou het vroeger zoeken, het paard komt voor op een postkaart uit begin 1900, ik zoek die nog op maar wie kan helpen, wie heeft meer informatie?


mvg

jos
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Ons ROS

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 22:27

Geplaatst: 26 Mei 2010 08:04 am
Alostum schreef:Unieke beelden ! zeker genomen voor 1932, eerder rond 1900.
Foto's zijn genomen vanuit de Vlaanderenstraat richting Nieuwstraat, rechts het Keizerlijkplein en links de Vrijheidstraat, nog voor de aanleg van het Vredeplein.
In "Den Denderbode" van 7 september 1893 verscheen een artikel over een stoet met het "Liberaal Ros Bayard", "Polydoorken", "Polydora" en "kindeken Babaken", jawel, naar Dendermonde om aldaar een inktpot te schenken voor bij het standbeeld van de dichter Van Duyse te plaatsen.
Mogelijk zijn de foto's genomen bij deze gelegenheid ?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mvg. Alostum :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Ons ROS

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 22:28

Geplaatst: 26 Mei 2010 02:31 pm
esja schreef:in het boek "Aalst Karnaval" van Jos Ghysens staat blz 58:

"De muziekmaatschappij d'Oude Garde had voor de karnavalstoet 1889 aan de spirituele dozenmaker Hippoliet Rogghé en aan zijn zonen Adolf en Kamiel de opdracht gegeven een nieuw Ros Beiaard te maken"

het is dit paard dat op volgende postkaart staat en ook op de foto's van vorige post.

Afbeelding

vermelden waard is dat dit Ros October van datzelfde jaar op de Vlaamse Kermis in Parijs te zien was, het werd er per boot naartoe gebracht (4 dagen).
In Juli 1890 werd het gebruikt in Brussel ter gelegenheid van de 25e verjaardag van de kroning van Leopold II en de 60e verjaardag van België.

Zeker tot in 1910 bleef dit Ros in gebruik. Het was wel het private Ros van de Oude Garde en ging met de Garde uit.

Weet er iemand hoelang dit paard nog gebruikt is?


jos
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Ons ROS

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 22:28

Geplaatst: 26 Mei 2010 03:04 pm
Alostum schreef:"De Oude Garde" stond zeker in die jaren (1875-1900) achter de liberale partij, vandaar misschien dat het ros dat ze lieten maken in de volksmond het "Liberaal Ros Bayard" werd genoemd.

mvg. Alostum :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Ons ROS

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 22:29

Geplaatst: 11 Jun 2010 09:50 pm
esja schreef:In het digitaal krantenarchief van Aalst vond ik volgende vermeldingen:

De Denderbode, 31-03-1892

Afbeelding

De Denderbode, October 1899

Afbeelding

Volksgazet 31-01-1910:

Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Carnaval en andere feestlijkheden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie