de tijd van de domino's

Moderators: Alostum, david, janlouies

tine guns
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 Jun 2015, 10:52

Re: de tijd van de domino's

Berichtdoor tine guns » 25 Jun 2015, 14:07

Ja in het archief van Aalst werd dit forum ook aangeraden.
Van de domino's hebben zij ook amper beeldmateriaal

rik
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 Mei 2014, 13:29

Re: de tijd van de domino's

Berichtdoor rik » 25 Jun 2015, 15:32

De domino's heb ik begin jaren zeventig nog hier en daar zien rondlopen met hun zwarte kappen.
In ieder geval was het verschijnsel al aan het uitsterven en daarna zag je ze helemaal niet meer.
Mijn vader was ooit tijdens een carnaval begin jaren vijftig getuige van een incident in het café van het Groen Kruis.
Het café was goedgevuld;aan een tafeltje zat een collega van hem met zijn vrouw.Ze waren niet verkleed en dus herkenbaar.
Op een bepaald ogenblik komt een domino binnen en begint zijn vrouw eerst een beetje treiterachtig,maar daarna alsmaar nadrukkelijker te verwijten voor h...met de bedoeling dat iedereen het goed zou horen.

De omstaanders begonnen zich uiteindelijk met deze genante zaak te bemoeien en krijgen hem zover dat hij terug buiten gaat. Enige tijd later komt hij echter terug binnen en herbegint hij.
De man begint te koken van woede en roept op de duur:" ik moet weten wie ge zijt of ik trek uw "visosje"(masker)af.
Uiteindelijk is iemand van het café; een zekere Dolf, een struise man die bekend was van de toneelbond van het Groen Kruis zich met de zaak gaan moeien.
"Nu gaat ge buiten en ge blijft buiten!"
Hij had zijn lesje begrepen en is niet meer binnen gekomen.

Martin
Berichten: 192
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:53

Re: de tijd van de domino's

Berichtdoor Martin » 25 Jun 2015, 15:44

Een tiental jaar geleden werden ooit korte analoge filmpjes van amateurcameraman Charles Vander Gucht, allemaal gedraaid in de periode 1947-1950 in Aalst, gedigitaliseerd en op dvd gezet. De opbrengst was ten voordele van een dierenasiel. Commentaarstem was Jan Louies, een van de moderators van dit forum. In een van de stukjes komen domino's voor. Indien nodig kopie ter beschikking bij mij.

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: de tijd van de domino's

Berichtdoor willykiekens » 25 Jun 2015, 17:37

Dat waren de filmen in zijn bezit die door zijn dochters ook aan het archief gegeven zijn om digitale kopijen te maken en zijn voorzien van kommentaar door Janlouies.
Ik heb nog 3 originele 8 mm filmen van Charles (hij was een buur van ons), hij heeft die nog in opdracht van mijn vader gemaakt : Buren revue( Kluyskensstraat, Wellekensstraaten De Visscherestraat); Garentwijndersdag en de Bolhoeden(klanten van 't Fonteintje in hun dagelijkse werkkleding en met bolhoed op reis naar de Marollen); enkele jaren geleden zijn er in het Archief digitale kopijen van gemaakt. Charles heeft enorm materiaal nagelaten voor het Aalsters nageslacht waar te weinig gebruik van gemaakt wordt.


Terug naar “Carnaval en andere feestlijkheden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Advertentie