Verfwinkel "Cinema"

Moderators: Alostum, david, janlouies

abubart
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Verfwinkel "Cinema"

Berichtdoor abubart » 10 Sep 2023, 12:51

Ik ben op zoek naar enige informatie over de mensen achter de verf- en behangwinkel in de Jan Jeliestraat ergens jaren 60-70. Het zou gaan om François Backaert ( van de verversfamilie Backaert, ook wel "Cinema" genaamd) en zijn vrouw Alice D'Haese. Foto's en andere gegevens zijn welkom. Zij hadden/hebben waarschijnlijk een dochter Petra. Meer gegevens heb ik niet. Alle hulp is van harte welkom

erna martens
Berichten: 106
Lid geworden op: 28 Mar 2015, 13:13

Re: Verfwinkel "Cinema"

Berichtdoor erna martens » 10 Sep 2023, 19:37

Dag Abubart,
De namen ken ik niet, maar ik weet wel dat daar een dochtertje is/was, ik heb een anekdote over haar, zo vertelde haar moeder dat ze niet wist wat links of rechts was, haar moeder deed daarom aan een van haar pinken nagellak om te weten wat links of rechts was, welk hand weet ik niet meer. Het waren 2 grote mensen, denk er was ook nog iemand in dienst, de vrouw deed de winkel.
Het was na de sociale woningen vanaf het voetbalplein, ernaast de oudere huizen, was De Rauw, in het krantenarchief heeft hij nummer 22, een van de dochters was gehuwd Karel met De Naeyer, Prins Carnaval in 1961 en 1962.
Groeten,
€rna

abubart
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: Verfwinkel "Cinema"

Berichtdoor abubart » 12 Sep 2023, 06:20

Dank je Erna. Een vraagje, woonde François Backaert op nummer 22 en was het zijn dochter die met Karel Denaeyer getrouwd was of begrijp ik dat verkeerd? Groetjes, Bart

erna martens
Berichten: 106
Lid geworden op: 28 Mar 2015, 13:13

Re: Verfwinkel "Cinema"

Berichtdoor erna martens » 14 Sep 2023, 19:40

Dag Abubart,
Volgens mijn zuster was er ook een zoon.

Op nummer 22 woonde De Rauw, volgens het krantenarchief, deze zijn dochter was gehuwd met Karel De Naeyer. De Rauw deed de bond van grote en jonge gezinnen, daar zal je moeder toch iets moeten van weten.
Groeten,
€rna

abubart
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: Verfwinkel "Cinema"

Berichtdoor abubart » 18 Sep 2023, 18:50

Erna,

Ik heb dat zelf nog geweten, vader De Rauw had trouwens een bijnaam. Hij gaf les in het VTI en gebruikte steevast een appel om zijn case te maken, vandaar zijn bijnaam "de appel". Maar waar de gezochte familie "Cinema" juist woonde of winkel had heb ik dan weer niet geweten. Vandaar mijn vraag.


Terug naar “Handel (groot en klein)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten

Advertentie