Pr. Van der Veken - dagbladhandel

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Pr. Van der Veken - dagbladhandel

Berichtdoor Alostum » 19 Feb 2021, 18:46

Pr. (Prosper ?) Van der Veken - dagbladhandel, Majoor Claserstraat 2, Aalst (1960)

Afbeelding

Afbeelding

bron: eigen collectie
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

mmarc
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 15:45

Re: Pr. Van der Veken - dagbladhandel

Berichtdoor mmarc » 20 Feb 2021, 10:40

Pros Van der Veken : betreft het hier niet de ex-keeper van Eendracht Aalst (jaren 50) die toen een café openhield in de
Lange Zoutstraat (Atlanta ? linkerkant vanaf de markt) en daarna startte met de handel in Maj. Claserstraat ?

In het café hingen talrijke actiefoto's van Pros als keeper.
En buiten stond een grote weegschaal met insteek.

Ik was toen ergens 5 à 6 jaar oud.

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: Pr. Van der Veken - dagbladhandel

Berichtdoor stephane » 20 Feb 2021, 11:58

Pros(per) Van der Veken (misschien Pros voor de vrienden ;) )

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Pr. Van der Veken - dagbladhandel

Berichtdoor Alostum » 20 Feb 2021, 15:48

Zijn zoon Augustin (Stijn) was behalve basketspeler en coach bij Okapi, ook uitbater van de krantenkiosk aan de St.Annabrug en later cafébaas in "de Club" op het Vredeplein.
Het klopt inderdaad dat Pros cafébaas was in het café "Atlanta". De vorige uitbaters waren Jozef Bal en Angelica Meert (m'n groottante).
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Pr. Van der Veken - dagbladhandel

Berichtdoor willykiekens » 20 Feb 2021, 17:40

was de Atlanta waar nu Dille en Kamille is? ik herinner me nog die bascuul die stond rechts tegen een muur van groene faillance steentjes, het was een café met bieren Zeeberg.

Gebruikersavatar
Jerommeke
Berichten: 10952
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:14
Locatie: Aalst

Re: Pr. Van der Veken - dagbladhandel

Berichtdoor Jerommeke » 20 Feb 2021, 19:38

In memoriam Pros Van Der Veken.
De Voorpost van 16-12-1988
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
Elk tijdperk heeft duizenden helden die in geen enkel geschiedenisboek vermeld worden. Otto Weiss

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: Pr. Van der Veken - dagbladhandel

Berichtdoor janlouies » 20 Feb 2021, 20:05

willykiekens schreef:was de Atlanta waar nu Dille en Kamille is? ik herinner me nog die bascuul die stond rechts tegen een muur van groene faillance steentjes, het was een café met bieren Zeeberg.

Inderdaad, het rechterdeel van Dille en Kamille!

rosenior167
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 Jun 2014, 18:49

Re: Pr. Van der Veken - dagbladhandel

Berichtdoor rosenior167 » 01 Nov 2021, 18:54

De geschiedenis van Pros Van Der Veken.
daar kan ik heel wat over vertellen Van zijn keeper zijn bij Eendeacht Aalst tot zijn overlijden. Pros en zijn vrouw Suzanne baatten dus het Café Atlanta in de lange zoutstraat uit. Dat was op het hoogtepunt van zijn sportloopbaan. Dat hij tot boogschieten kwam, was, omdat er in het café een boogschutters club gevestigd was. Op de achterkoer stond zelfs een overdekte staande wip.
Zijn nonkel die in de Desiré De Wolfstraat woonde, was onderverdeler van het algemeen tijdschriften en weekbladen verdeler AMP
(Agence messagerie de presse) (PVD)uit Brussel. Als die nonkel met pensioen ging, lieten Pros en Suzanne het café over en begonnen een nieuwe carriërre in de wereld van de pers. Ze lieten een huis verbouwen in de Majoor Claeserstraat, en dar kwam het depot. Dat hield in dat de krantenmanbnen van Aalst er vanaf ’s nachts 3 uur, er hun kranten kwamen halen om van daar op hun ronde te vertrekken. Pros deed met de auto nog een hele reeks krantenwinkels aan met leveringen. Erembodegem, Liedekerke, Denderleeuw en Welle, waren elke nacht de bestemming.
Tot Pros op een nacht, betrokken werd in een zwaar auto ongeval. Wij hadden toen ook al een krantenwinkel, en als dusdanig ook klant bij Pros. Ik nam de taak op mij, om samen met Augustin (hun zoon was nog geen 18 en mocht dus niet auto rijden) met mijn auto een 30 tal nachten de bevoorrading van de winkels te verzekeren.
En zo draaiden de jaren voorbij, tot Augustin de zaak overnam , en tot hij van krantenverdeler ook café baas werd in “De Club ” op het
Vredplein (De Kat)
Roger 01/11/2021


Terug naar “Handel (groot en klein)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie