bakkerij Verleysen

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

bakkerij Verleysen

Berichtdoor Alostum » 24 Sep 2016, 09:21

Foto van bakker Verleysen met hondenkar voor de post op de Hopmarkt

Afbeelding

Foto (postkaartmodel) staat momenteel te koop op Delcampe ... vraagprijs ... 150 eurokes!
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: bakkerij Verleysen

Berichtdoor willykiekens » 24 Sep 2016, 10:10

Jozef Verleysen had zijn bakkerij in de Meuleschettestraat 20 of 22; hij was oudstrijder en baatte in de jaren '50 zijn bakkerij uit samen met zijn ongetrouwde dochter, zij de verkoop en hij het bakken, zijn bakkersgast was Antoine Dufour die later de bakkerij zou overnemen op voorwaarde dat hij nooit iets aan de meelmengeling van Jef zou veranderen. Met kermissen brachten de buren hun vlaaibereiding met een papiertje met hun naam er op bij hem om het af te bakken in zijn oven, Wanneer ik als jonge gast een brood van 800 gram ging halen: 7.5 bfr=0,20 euro gebeurde het dikwijls dat ik tot bijna het midden het kruim er uit gehaald had om het gulzig te verorberen. Op de hoek met de Koolstraat was de bakkerij van De Vos die groter en iets luxueuser was en ook een grotere variatie had, waaronder ijskreem in de zomer.

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: bakkerij Verleysen

Berichtdoor Alostum » 24 Sep 2016, 13:40

Tijdens zijn legerdienst (1914-1919) was hij oorspronkelijk ingedeeld bij het 9e Linieregiment en in 1916 overgegaan naar de Militaire Bakkerij in Adinkerke, Bourbourg en Jabbeke.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: bakkerij Verleysen

Berichtdoor willykiekens » 24 Sep 2016, 14:46

waarschijnlijk was het niet meer de hond van de foto, maar ik weet nog dat zijn hond in de bakkerij op lege meelzakken sliep. Na de overname door Antoine, heeft Jef als één der eerste gebouwd beneden op de St. Annelaan samen met Matthijs de eigenaar van de garage Energie in de Valerius de Saedeleerstraat.
Ik weet niet of de bakkerij Verleysen uit Hofstade familie is.


Terug naar “Handel (groot en klein)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie