De Beenhouwers Chalen Slap en Wieze

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

De Beenhouwers Chalen Slap en Wieze

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 15:19

Geplaatst: 13 Nov 2012 04:22 pm
La Fontaine schreef:In onze buurt waren er nogal wat beenhouwers: twee in de Hoveniersstraat, één op de Moorselbaan en één op de Molendries; er bestond met andere woorden in ons gezin een ongeschreven beurtrol om de vleesinkopen te spreiden.
De meest gefrequenteerde slager was ongetwijfeld de naaste buur aan de rechterzijde : “Chalen Slap”, met zijn echte naam : Charles Van Biesen. Ter verduidelijking “Slap” had niets te zien met “niet sterk” maar alles met een afgeleid product van melk.
Vanuit mijn huidig gezichtspunt moet dat een tamelijk klein manneken geweest zijn, geflankeerd door een even groot of klein maar verbaal uit de kluiten gewassen vrouwtje, zijn echtgenote Alphonsine. Die eigenschap van haar bleek op de keper beschouwd een godsgeschenk, gezien Chalen een paar jaar voor mijn bewustwording een operatie aan de stembanden had ondergaan met als gevolg een reutelend geluid dat nog enigszins voor spraak kon doorgaan. Toch bleek de communicatie tussen het echtpaar daar niet onder te lijden, zelfs niet aan de telefoon. Gewone stervelingen behielpen zich met “wat heeft hij gezegd Alphonsine?”.
Deze buren hadden op één terrein alvast een voorsprong op ons: ze bezaten als een der eersten in de straat een zwart wit televisie. Menige avond heb ik er doorgebracht met het kijken, van op een harde stoel links voor het toestel in de kale keuken/living, naar een onschuldig amusementsprogramma ( à la “Eén tegen allen”).
Wieze was eveneens een slagerij, een overbuur, maar veel meer dan de vrij strenge gezichten van de slager en zijn vrouw en die van de vriendelijker dochter, herinner ik me niet. Evenmin dat beide slagersfamilies ooit elkaar een blik gunden of goedendag zegden.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Terug naar “Handel (groot en klein)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

Advertentie