Désiré, kruidenier, Meuleschettestraat

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Désiré, kruidenier, Meuleschettestraat

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 15:14

Geplaatst: 10 Aug 2012 07:58 pm
Jo Bogaert schreef:Is er iemand die Désiré gekend heeft, kruidenier in de Meuleschettestraat? Ik herinner me de zaak, de man - jaren zestig. Maar het is allemaal vaag. Als kind kocht ik er toppen en snoeren om de toppen te doen draaien. Duitse pinnen en toppen met kleine pin. Knikkers ook. Hij had van die stenen gebakken knikkers, terwijl je in de speelgoedwinkels enkel van die glazen knikkers vond. Ik werk aan een hoofdstukje over hem voor mijn nieuwe boek. Alle info is welkom. Met credits, das beloofd. :-)
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Désiré, kruidenier, Meuleschettestraat

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 15:15

Geplaatst: 10 Aug 2012 10:05 pm
Alostum schreef:Daar is hier al eens spraak van geweest

De andere hoek was al sinds het ontstaan van de straat een groentenwinkel en ernaast een nogal ‘slordig’ bakkerijtje, om dan de straat af te sluiten met de fruit-groentenwinkel van Désiré bijgenaamd ‘Den Ezzel’.


meer op http://aalstwaarisdetijd.forumup.be/vie ... arisdetijd

mvg. Alostum :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Désiré

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 15:15

Geplaatst: 10 Aug 2012 10:30 pm
willy kiekens schreef:was reeds gekend door mijn vader toen hij in 1919-20 als kind naar de Kluyskensstraat kwam wonen. De winkel is, denk ik, nooit veranderd: rechts de vitrine met koloniale waren, dan twee of drie trappen op met een deur die naar rechts opendraaide; de linkse vitrine was voorzien voor de uitstalling van groenten en fruit met in de zomermaanden eenhouten kraam ervoor met groenten en fruit en een glazen vliegen- en bijenvanger
De toog stond rechts voorzien van een mechanische baskuul, voor het wegen van losse boter enz... hierboven hing een vogelmuit met kanarie, die den Ezzel altijd aanriep bij het wegen van een artikel op die wijze de klant afleidend van het gewicht in de weegschaal.
In het verlengde van de buitendeur was de deur naar de keuken-woonkamer met zicht op een dubbele koperen pomp, één voor het drinkwater en de andere voor regenwater. Links van die deur was in de winkel het snoepkraam, alles te koop per stuk of zijn beroemde "brokkelpakken" een tipzak met enkele versuikerde bollen of koekresten maar met de mogelijkheid van een lotjen te trekken in een stoffen zak: met als eerste prijs een pak blokchocolade, ik zal straks hier iets meer over vertellen.
Désiré was een grote persoon voorzien van een even monumentale buik, verstopt onder een lange donkerblauwe voorschoot, met hierover een gilet zonder mouwen en winter en zomer een klak op het hoofd. Hij had ook een fiets met vooraan een ijzeren korf voor leveringen aan huis .
Hij was meestal blijgezind, hij was in alle geval steeds aan het fluiten, maar het moeten eigen melodieën geweest zijn want niemand herkende ooit een melodie.
De eerste prijs: het gebeurde in de jeugd van mijn vader; zij gingen terug hun kans eens wagen voor dat fameus pak blokchocolade, maar zij waren overtuigd dat de eerste prijs er nu snel zou uitkomen: dus binnen in de winkel en tegen Désiré " Désiré 'tes ver eens te trekken.Désiré daarop : ja jongens den eerste prijs een kilo blokchocolade. Resultaat terug gewoon een brokkelpak. Maar buiten gingen ze op den drempel van Jefken Verleysen den bakker zitten; uitkijkend naar de volgende gelukzoeker; een paar minuten later hadden ze prijs, het slachtoffer dook met volle hand in de lotjeszak en kwam er met de eerste prijs aan zijn hand al krijsend uit de hondendrol droop van tussen zijn vingers.
Zo werd hij op regelmatige basis getreiterd, zie ook het verhaal van de toppen in een rubriek. Maar hij is er toch oud met geworden aangezien hij het meer dan twee generaties volgehouden heeft, langer dan zijn buurman Jefken de bakker die reeds in de jaren '50 zijn zaak aan zijn hulp Antoine Dufour overliet.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Désiré, kruidenier, Meuleschettestraat

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 15:16

Geplaatst: 10 Aug 2012 10:52 pm
Jo Bogaert schreef:Tof verhaal Willy. Ik ging er ook toppen kopen, en bikkels en knikkers. Waar woonde jij, aangezien je de buurt zo goed kent? Ik woonde in de Schoolstraat, radio en tv winkel van Roger Bogaert (mijn pa).
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Désiré, kruidenier, Meuleschettestraat

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 15:16

Geplaatst: 11 Aug 2012 08:06 am
willy kiekens schreef:ik woonde op de hoek van de Visscherestraat en de Wellekensstraat in café 't Fonteintje van de jaren '47 tot '58 nadien aan de zeshoek en na het overlijden van mijn vader in de Schoolstraat, het huis naast de café op de hoek van Nestor de Tièrestraat en Schoolstraat. Ik heb er een electriciteit winkel geweten maar daar hadden ze een dochter.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Désiré, kruidenier, Meuleschettestraat

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 15:17

Geplaatst: 11 Aug 2012 12:44 pm
Jo Bogaert schreef:Tijdens welke jaren woonde je in de Schoolstraat? Ik van 1956 tot 1999.

Er was een elektriekwinkel rechtover je deur, op de andere hoek van de Nestor De Thierrestraat en de Schoolstraat; maar er was ook eentje tussen de viswinkel en de modisten. En ja, daar hadden ze een dochter, namelijk mijn zus :-)

Het café naast je deur werd dat niet gehouden door een roste man met bakkebaarden en vetkuif?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Désiré, kruidenier, Meuleschettestraat

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 15:17

Geplaatst: 11 Aug 2012 06:48 pm
willy kiekens schreef:ik heb er gewoond van '64 tot mijn trouw in '66; mijn moeder heeft van '70 tot haar dood in 2008 in de Nestor de T!èrestraat 12 gewoond rechtover Malvina; mijn moeder heeft ook bijna 30jaar in de cinema Palace gewerkt van 1952 tot een eind in de jaren '80. Dan bent u jonger dan je zus want die is denk ik van '46 of '47 en was ze niet bevriend met Monique van de pelswinkel?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Désiré, kruidenier, Meuleschettestraat

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 15:17

Geplaatst: 11 Aug 2012 07:17 pm
Jo Bogaert schreef:Willy, misschien heb je iemand anders voor ogen. Mijn zus is van '53. Mijn ma heette Nelly, misschien zegt dat je iets.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Désiré, kruidenier, Meuleschettestraat

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 15:18

Geplaatst: 11 Aug 2012 08:35 pm
Kozzen66 schreef:Jo,
was dat de elektriciteitswinkel even voorbij de cinema Palace?
Ik ben daar nog onderdelen gaan kopen en meen me te herinneren dat er daar publiciteit hing voor het Italiaanse merk GELOSO?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Désiré, kruidenier, Meuleschettestraat

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 15:18

Geplaatst: 17 Nov 2012 01:03 am
Jo Bogaert schreef:Willy, neen de winkel was nr 50. Tussen de viswinkel De Backer en de modisten. Dus beneden in de straat. Verder had je nog een kruidenier (Luc en Deplphine), waar later de eerste winkel kwam van Comar Sport en dan op de hoek weduwe Saey, charcuterie.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Handel (groot en klein)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

Advertentie