De frituren tegen de varkensmarkt en een paar "uitsmijt

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De frituren tegen de varkensmarkt en een paar "uitsmijt

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 15:12

Geplaatst: 19 Nov 2012 09:12 pm
La Fontaine schreef:Inderdaad dit is een knappe foto. Wie ontbreekt is de echtgenote van Pierre, maar misschien dateert die van na haar overlijden.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: meestal door leeftijd verdwenen maar niet vergeten

Berichtdoor willykiekens » 18 Mei 2015, 13:42

zaterdag avond ben ik, met familie en vrienden van verschillende leeftijden, gaan eten in een gekend restaurant in een randgemeente van onze stad: stampvol!!!
Keuze uit een tiental voorgerechten-hoofdgerechten en desserts, gemiddelde prijs 65 euro zonder drank.
"Des goûts et couleurs on ne discutte pas" maar voor mij was het een veredelde frituur en met het woord frituur in mijn gedachte dacht ik terug aan het gaan eten voor een democratische prijs bij "Pië Lafon en zijn goeie fritjes, zijn mosselen of zijn fantastische biefstukken met sla, tomaat en mayonaise. Dat waren nog mensen die leefden voor hun zaak en hun kwaliteit. En zo waren er in Aalst verscheidene zaken waar men speciaal naar toe ging voor hun product(en).
beenhouwer Mertens Kapellestraat: américain preparé en zijn hespen
Maurice Schoolstraat: gehakt en zijn witte en zwarte trippen
beenhouwer in de Hoogstraat: zijn prachtige stukken rundsvlees voor het raam riepen je zo binnen
charcutterie Den Bicq: L. Zoutstraat
patisserie Van de Velde: L. Zoutstraat
,, Baeyens: Kapellestraat-Molenstraat
,, Keppens:Molenstraat- Rozemarijnstraat: pain la grecque
Bakkerij Dufour: St. Annelaan: pistolets opde steen of plaat
,, Antwerpia: Collinetplein: boterpistolets en appeltaart
,, Vlasschaert: L.Zoutstraat: pistolets
,, Tanckeré: Koolstraat: choekens en broodpudding (pottink)
,, De Vos: Koolstraat-Meuleschettestraat: pistolets, sandwishen en boterkoeken
Mathilleken Van Baelen: Houtmarkt: ijscrème
enz....

BertPauwels
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 10:04

Re: Lafon

Berichtdoor BertPauwels » 18 Mei 2015, 13:56

Alostum schreef:Geplaatst: 19 Nov 2012 10:56 am
willy kiekens schreef:Van links naar rechts:
-Nicole;- Pierre; -echtgenoot van Nicole : Podevin: neef van Etienne Podevin bierverdeler;-Emielinne en echtgenoot Jozef Baeyens gewezen coiffeur voor dames in de Pieter Coeckestraat en later Valerius De Saedeleerstraat om dan de frituur over te nemen van Pierre; -dochter van Nicole.


Bert Podevyn, Etienne Podevyn

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: De frituren tegen de varkensmarkt en een paar "uitsmijt

Berichtdoor willykiekens » 19 Mei 2015, 08:30

Sorry Bert, voor de foutieve schrijfwijze, ik ken Etienne en Bert heel goed het zijn leeftijdsgenoten, maar ik heb hen nooit om een handteken gevraagd vandaar misschien mijn foutje. Trouwens volgens de schrijfwijze met een"y" wordt hun naam dan verkeerd uitgesproken, net zoals bij mijn schoonmoeder Blockerye namelijk als een "ij".

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Uitspraak van de Y

Berichtdoor janlouies » 19 Mei 2015, 17:55

De y is een oude spelling voor onze ij, tot ongeveer 1870 gebruikelijk (en dooreen gebruikt met de ij). Kyk maer eens in de Aelstersche gazetten van die tyd.
Namen als De Nys, Arys en Podevyn worden dus -al eeuwen- met een lange ij uitgesproken. Behalve in West-Vlaanderen en Limburg natuurlijk...


Terug naar “Handel (groot en klein)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Advertentie