Broodstempels

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Broodstempels

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 15:06

Geplaatst: 21 Aug 2010 11:47 pm
Jerommeke schreef:Kent er nog iemand het bestaan en gebruik van de broodstempels?

Deze stempels bestonden in verschillende uitvoeringen zoals: hout met sierlijk snijwerk, houten plankje met nagels of gesmeed ijzer, sommigen gebruikten een mes of een vork om een merkteken aan te brengen.

De stempel werd in het deeg aangebracht vooraleer het in de oven ging.

De stempels werden gebruikt voor allerlei redenen en sommige zoals nr.1 en nr. 3 waren zelfs wettelijk verplicht maar raakten in de jaren 1980 stilaan in onbruik. Sinds 2008 zijn deze stempels niet meer verplicht maar de wet is eigenlijk nooit afgeschaft.

1. Identificatie van de bakker of bakkerij: hiervoor werden in het algemeen initialen gebruikt.
In geval van minderwaardig brood wist men bij wie te gaan reclameren, ook de bakker kon in dit geval niet ontkennen.
2. Broodsoort: een sterretje bvb., gaf aan dat het brood bestond uit meerdere graansoorten, of cijfers, bvb., 1 voor tarwebrood, 2 voor spelt, 3 voor roggebrood, enz.
3. Gewicht van het brood.
4. Identificatie van de eigenaar: veel mensen maakten en kneedden hun eigen deeg maar hadden geen oven, het brood werd gebakken in een gemeenschappelijke grote oven of werd naar een bakkerij gebracht, op die manier konden zij gemakkelijk hun eigen producten herkennen.
5. Sommige merktekens gaven zelfs aan of het brood al dan niet hard of zacht gebakken was, of indien het naar de gemeenschappelijke oven of bakkerij ging, het al dan niet hard of zacht moest gebakken worden.
6. Versiering, bloemenmotieven of dierenfiguren kwamen vrij veel voor.

Andere redenen of eventuele foto's zijn altijd welkom.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Broodstempels

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 15:07

Geplaatst: 01 Okt 2010 02:47 pm
Sieglinde schreef:Hej,

Misschien ben je ondertussen al verder, maar hier vind je alvast enkele foto's:

http://www.heemkunde-vlaanderen.be/?p=1962

In het boekje 'Ons Heem' van vorig jaar (jaargang 62 - nr.3) werd er een heel artikel gewijd aan broodstempels hier bij ons. Ik weet niet of je daaraan wat hebt...
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Broodstempels

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 15:07

Geplaatst: 02 Dec 2012 05:10 am
btaylor schreef:
Jerommeke schreef:Kent er nog iemand het bestaan en gebruik van de broodstempels?



Ik herinner me inderdaad de stempel die m'n vader gebruikte om het brood te 'markeren'. Het was een heel eenvoudig blokje hout met daar spijkers doorheen geklopt in de vorm van z'n initialen, 'RT' (Robert Taylor, beter bekend als Bob). Die stempel lag er wel, maar of die daadwerkelijk ook gebruikt werd kan ik me niet herinneren.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Handel (groot en klein)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

Advertentie