Bakkerijen Van Heddeghem en de Bondt

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Bakkerijen Van Heddeghem en de Bondt

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 14:58

Geplaatst: 13 Nov 2012 04:19 pm
La Fontaine schreef:Er bevonden zich 2 bakkerijen in onze straat. Veruit het meeste contact hadden we met “Van Heddegem”, enkele huizen verderop richting Mijlbeek.
“Madame Van Heddegem” met haar bruin krullend haar en grote ogen was een immer vriendelijke verschijning. Ik herinner me nog levendig dat Kleine Ma regelmatig ’s avonds tot ontdekking kwam dat er te weinig te eten viel en me daarom, net voor etenstijd, naar haar winkel stuurde, om nog vlug vlug een brood te gaan kopen, meestal een “oud bakken”, ter bevordering van het heil mijn vaders gevoelige maag. Bakker Van Heddegem was een ietwat vaal gele verschijning, met uitdunnend grijs haar. Ik zag hem zelden of nooit, kwestie van andere tijdszones en het rollenpatroon in de zaak : mevrouw de commercie en mijnheer de productie.
Ze hadden 3 kinderen, die, destijds meer dan een generatie ouder aanvoelden. Karel werd later kapper en vestigde zich op de Moorselbaan. Maurits volgde als bakker de voetsporen van zijn vader maar overleed vrij jong. Edith, vriendelijke Edith, hielp geregeld haar mama in de winkel en nam een bestaande kaaswinkel in de Binnenstraat over. Jammer genoeg volgde ze het spijtige voorbeeld van Maurits en stierf jong. Allen waren actieve scouts en ze initieerden mij (zonder al te veel succes evenwel) in de wereld van de jeugdbeweging. De beelden die op mijn netvlies achterblijven, hebben te maken met een uitstap met hen en de scoutsbende in een bus naar de Heyzel in Brussel, waar tienduizenden jongeren een jamboree vierden. Het juiste tijdstip valt moeilijk te achterhalen, maar het was ongetwijfeld eind van de jaren vijftig. Een onvergetelijk evenement voor een kind.
Met “hineinsicht” besef ik nu dat deze familie stond voor het type dat de culturele verheffing van de middenstand in Vlaanderen belichaamde : eerste verloochening van het dialect, lid van het Davidsfonds, deelname aan diverse culturele activiteiten,…
Soms moest ik ook om brood bij “De Bondt”, aan de overkant van de straat, richting Molendries. Oma van Aalst trachtte waar het kon, het commercieel evenwicht tussen haar klanten te bewaren… Mevrouw was van het platina soort, zonder kinderen en zelden met een glimlach. Ze was niet van de streek en mijns inziens nooit echt “ingeburgerd”. Haar echtgenoot heb ik nog minder gezien dan zijn collega Van Heddegem.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Bakkerijen Van Heddeghem en de Bondt

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 14:58

Geplaatst: 14 Dec 2012 07:28 pm
Nirron schreef:Ik ben ook een De Bondt, maar waarschijnlijk is dit geen familie van mij.

Mijn grootvader is in de jaren 60 verhuist van Asse naar Aalst (Albrechtlaan).
Zijn familie was voornamelijk in Vlaams Brabant en het Brusselse gevestigd.

Desondanks zou ik toch graag meer weten over deze mevrouw.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

emielf
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 Nov 2018, 14:01

Re: Bakkerijen Van Heddeghem en de Bondt

Berichtdoor emielf » 19 Jan 2021, 15:29

Van Heddeghem :
Karel startte zijn kapsalon naast de bakkerij in de Hovenierstraat.
Gans de familie was lid van de Rederijkerskamer De Catharinisten.

De Bondt : Voornaam bakker Roger.

bielie
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 Dec 2020, 15:18

Re: Bakkerijen Van Heddeghem en de Bondt

Berichtdoor bielie » 21 Jan 2021, 11:44

Roger De Bondt en zijn echtgenote Lucienne hadden wel kind(eren), (zeker één zoon Filip) cfr. ouder bericht van Lafontaine
Lucienne is ongeveer een jaar geleden overleden.

La Fontaine
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 20:27

Re: Bakkerijen Van Heddeghem en de Bondt

Berichtdoor La Fontaine » 21 Jan 2021, 20:55

Ik ben daar zeker tientallen keren op boodschap geweest. Ik heb er in de winkel merkwaardig genoeg, nooit een kind gezien en vandaar mijn, zoals nu blijkt, onterechte conclusie. Ook waren alle kinderen uit de straat niet allemaal "close", de meesten kenden elkaar "van zien". Zou het kunnen dat de winkel in de Hovenierstraat niet hun woonhuis was van het gezin De Bondt?


Terug naar “Handel (groot en klein)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Advertentie