Een snoepwinkeltje in het Rozemarijnstraatje

Moderators: Alostum, david, janlouies

La Fontaine
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 20:27

Een snoepwinkeltje in het Rozemarijnstraatje

Berichtdoor La Fontaine » 17 Feb 2015, 18:01

In mijn kindertijd, late fifties and early sixties, liep ik school in het Groot College. Voor het traject Hovenierstraat - Pontstraat waren er diverse alternatieven mogelijk. Eén ervan liep langs de Molenstraat en het Rozemarijnstraatje. Dat herinner ik mij nog levendig omdat er in het laatstgenoemde straatje een snoepwinkeltje gevestigd was. Komende van de Molenstraat ongeveer in het midden aan de linkerkant, zo ongeveer naast de bakkerij van Keppens (1);
Naast snoep vond je d’r ook frisdrank, ijsjes, enz.
De naam van de uitbater is mij ontsnapt. Hij was destijds, vanuit mijn kikvorsperspectie, een rijzige figuur, een minzame verschijning. Hij vertoonde een zekere gelijkenis met Nonkel Bob (Bob Davidse), een gelijkaardig hoofd, lichtjes kalend aan de slapen. Alleen de neus leek wat smaller.
Is er iemand op het forum die hier meer kan over vertellen?


(1) Let wel niet de winkel zelf, die lag op de hoek met de Molenstraat - thans juwelier Roobroeck; je zag regelmatig een knecht met manden het brood naar de winkel dragen.

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: Een snoepwinkeltje in het Rozemarijnstraatje

Berichtdoor janlouies » 17 Feb 2015, 18:12

Dat was 'Patrong'. Is later nog voor een paar jaar verhuisd naar de Oude Vismarkt, toen het winkeltje (was in het midden van de straat) een deel van De Dames van Maria werd. Patrong was ooit loodgieter (vandaar zijn bijnaam?) en in de linker vitrine stond nog koopwaar uit die tijd, onder andere een WC-ontstopper. Vijf frank voor een cola, één frank voor een sigaret. Maar je moest wel al een jaar of twaalf zijn om er een te krijgen.

willykiekens
Berichten: 995
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Een snoepwinkeltje in het Rozemarijnstraatje

Berichtdoor willykiekens » 17 Feb 2015, 18:43

er was ook een snoepwinkeltje links vooraan in de Kapellestraat bij Willy'ken, daar kon men, buiten snoep en frisdrank, ook sigaretten kopen. Dit winkeltje lag wel goed bij de mannen van 't Atheneum; tenzij dat je meer in vrouwelijk gezelschap van de Dams geinteresseerd waart dan was het richting bovenstaand winkeltje in 't Rozemarijnstraatje wat bij mij het geval was.

La Fontaine
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 20:27

Re: Een snoepwinkeltje in het Rozemarijnstraatje

Berichtdoor La Fontaine » 17 Feb 2015, 23:13

Bedankt Jan, bedankt Willy,
en om bij het snoepwinkelonderwerp te blijven: hebben jullie enige herinnering aan een gelijkaardig winkeltje in de Pontstraat langs de kant van het college, zowat middenin tussen de kerk van de Jezuieten en Sint-Martinus?
Andre

willykiekens
Berichten: 995
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Een snoepwinkeltje in het Rozemarijnstraatje

Berichtdoor willykiekens » 18 Feb 2015, 15:26

de winkel van Van Besien; zij verkochten ook het boerenbrood van bakker Galle uit Welle: broden bruin of wit van 1of 1,5kg uit gans Aalst kwam men er brood halen. Dit was de snoepwinkel voor het St. Jozefcollege en het Lyceum; de college gangers moesten wel opletten niet tegen het vrouwelijk geslacht te spreken of er waaide wat.
Later heeft de zoon Jan een kapperszaak opengehouden in de Pontstraat ik denk nr20. Jan was "gene gewone" terwijl hij het haar of de baard afdeed, kon het gebeuren dat hij buiten liep om tegen een passant te beginnen praten of om zich een pint te gaan kopen in 4half Maantje op de hoek Pont- Stoofstraat.

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: Een snoepwinkeltje in het Rozemarijnstraatje

Berichtdoor stephane » 18 Feb 2015, 20:30

In dezelfde buurt was er een snoepwinkel in het midden van de Stoofstraat, streng verboden voor de scholieren van de academie :D

En in de Pontstraat, rechts van huis de Bethune, later veranderd in een tea-room gekend als de Savarin.

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

Yannick
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 Jun 2014, 18:49

Re: Een snoepwinkeltje in het Rozemarijnstraatje

Berichtdoor Yannick » 19 Feb 2015, 20:30

Ik woon tegenwoordig in't Rozemarijnstraatje..mijn buurman heeft inmiddels een bescheiden collectie van oude foto's en prenten en schilderijen over de straat bijeengesprokkeld.
Ik zal hem eens vragen om die door te sturen.


Terug naar “Handel (groot en klein)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

Advertentie