winkelpuitje Bauwensplein

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

winkelpuitje Bauwensplein

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 10:34

Geplaatst: 26 Jun 2010 02:12 pm
jan louies schreef:Het thans leegstaand winkelpuitje op de hoek van de Cumontstraat en het Bauwensplein (Botanieken Hof) stond in september 1905 te koop. Het was toen in gebruik door bakker Xavier Van Mulders. In 1935 strond het weer te koop het was toen in gebruik door Benoit Dierickx en weduwnaar Alfons Dierickx, (auto)mechanicien, trouwde er met Ludovica Beeckman.
Tot in de jaren 1970 sierde het opschrift 'kaas en vleeswaren gannamo' de pui. Daarna werd het een krantenwinkeltje. Toen werden de scheidingsroeden van de winkelramen verwijderd. Die roeden wijzen op de ouderdom van de pui, die dateert van in de tijd dat er nog geen grote ruiten gemaakt werden. Dergelijke roeden werden onlangs spijtig genoeg ook verwijderd in het oude winkeltjeje in de Geraardbergsestraat. Een derde dergelijk pui dat we in Aalst nog hadden, verdween bij de afbraak van de Netwerkgebouwen in de De Ridderstraat. De pui aan het Bauwenspleintje staat op de onroerend erfgoedlijst van de Stad Aalst. Hopelijk wordt hij dan ook behouden!
Foto's volgen als iemand mij eens toont hoe ze te plaatsen!
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: winkelpuitje Bauwensplein

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 10:35

Geplaatst: 26 Jun 2010 02:58 pm
Alostum schreef:Jan, altijd blij wat te kunnen lezen van u, had zopas nog een artikel van u over de “Bon Marche” gelezen in “Gids voor uithuizigen” maart 1985 !!

Nu, om foto’s te plaatsen kun je als volgt tewerk gaan

Kan ik afbeeldingen plaatsen?
Afbeeldingen kunnen inderdaad worden getoond in je berichten. Echter, er is momenteel geen functie om afbeeldingen te uploaden naar dit forum. Daarom moet je een link plaatsen naar een afbeelding opgeslagen op een openbaar toegankelijke webserver, bijvoorbeeld http://www.een-onbekende-plaats.net/mijn-foto.gif. Je kan niet linken naar afbeeldingen opgeslagen op je eigen PC (tenzij het een openbaar toegankelijke server is) noch afbeeldingen opgeslagen op beveiligde locaties, zoals Hotmail- of Yahoo-mailboxen, sites met wachtwoordbeveiliging, enz. Gebruik om de afbeelding in te voegen ofwel de BBCode-tag [img] of toepasselijke HTML (indien toegelaten). Afbeeldingen dienen altijd te eindigen op .jpg, .jpeg, .gif of .png.


Ik persoonlijk ben erg tevreden over de gebruiksvriendelijkheid bij http://photobucket.com/ (registreren is er gratis)

Mocht het niet lukken, kun je nog altijd je foto’s doorsturen naar mij en dan plaats ik ze wel voor jou.

Mvg. Alostum
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: winkelpuitje Bauwensplein

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 10:35

Geplaatst: 26 Jun 2010 03:18 pm
Alostum schreef:In 1927 werd de Fabrieksplaats herdoopt in Bauwensplein.
In het "Adresboek Stad Aelst 1909" staat Xaveer Van Mulders, bakker nog ingeschreven op Fabriekplaats nr.6

mvg. Alostum :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

1935

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 10:35

Geplaatst: 27 Jun 2010 05:31 pm
jan louies schreef:In de adressenlijst 1935 (uitg. Van Nuffel) staat Benoit Dierickx als kleermaker.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: winkelpuitje Bauwensplein

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 10:36

Geplaatst: 27 Jun 2010 08:49 pm
Alostum schreef:
jan louies schreef:Het thans leegstaand winkelpuitje op de hoek van de Cumontstraat en het Bauwensplein (Botanieken Hof) stond in september 1905 te koop. Het was toen in gebruik door bakker Xavier Van Mulders. In 1935 strond het weer te koop het was toen in gebruik door Benoit Dierickx en weduwnaar Alfons Dierickx, (auto)mechanicien, trouwde er met Ludovica Beeckman.
Tot in de jaren 1970 sierde het opschrift 'kaas en vleeswaren gannamo' de pui. Daarna werd het een krantenwinkeltje. Toen werden de scheidingsroeden van de winkelramen verwijderd. Die roeden wijzen op de ouderdom van de pui, die dateert van in de tijd dat er nog geen grote ruiten gemaakt werden. Dergelijke roeden werden onlangs spijtig genoeg ook verwijderd in het oude winkeltjeje in de Geraardbergsestraat. Een derde dergelijk pui dat we in Aalst nog hadden, verdween bij de afbraak van de Netwerkgebouwen in de De Ridderstraat. De pui aan het Bauwenspleintje staat op de onroerend erfgoedlijst van de Stad Aalst. Hopelijk wordt hij dan ook behouden!
Foto's volgen als iemand mij eens toont hoe ze te plaatsen!



Bauwensplein 1984
Afbeelding

Bauwensplein 1992
Afbeelding

Bauwensplein 1997
Afbeelding

Bauwensplein 2010
Afbeelding

Geraardsbergsestraat 1992
Afbeelding

Ridderstraat Netwerk 1992
Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

bottanieken hof

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 10:37

Geplaatst: 28 Jun 2010 12:16 am
esja schreef:Dirk, Jan,

ongelooflijk toch dat men in 1997 en in 2010 een foto kan nemen met dezelfde auto, zelfde nummerplaat, op dezelfde plaats geparkeerd.

Super !!!!!!
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: winkelpuitje Bauwensplein

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 10:37

Geplaatst: 28 Jun 2010 07:29 am
Alostum schreef:foutje :oops:

hierbij de foto van 2010

Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: winkelpuitje Bauwensplein

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 10:37

Geplaatst: 11 Jul 2010 08:39 pm
esja schreef:kan dit winkelpuitje in de dr De Moorstraat 88 ook van die tijd dateren?

het staat wel op zijn laatste benen, op de ruit hangt een copie van de verbouwingsaanvraag tot dierenartsenpraktijk.

Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

jaren 1930 ?

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 10:38

Geplaatst: 11 Jul 2010 08:51 pm
jan louies schreef:Lijkt mij een moderne vormgeving, jaren 1930 of later...
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: winkelpuitje Bauwensplein

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 10:39

Geplaatst: 31 Jan 2011 04:57 pm
PietV schreef:Geachte Heer,
beste Jan,

Ik ben zo vrij u te melden dat ik de nieuwe eigenaar ben van het pand op het bauwensplein.

Dankzij je briefje in de bus net na de verkoop (met de uitleg zoals in het forum neergeschreven) en de gevoegde foto's hier op het forum, ben ik bewust geworden van het authentieke karakter van de winkel pui.

Binnen afzienbare tijd plannen wij er ons (advocaten-)kantoor in te vestigen en bij deze wens ik je graag gerust te stellen dat het mijn (onze) bedoeling is om niet enkel de pui te behouden, maar ook in ere te herstellen.

We zouden ook overwegen om de ramen in originele staat te herstellen, door oa raamscheidingsroeden te plaatsen.

Kwestie van een zo authentieke 'look' mee te geven.

Voor zover mogelijk uiteraard, als het gebinte of iets anders niet onherroepeljk aangetast zou zijn, maar dat is werk voor de vakmannen om dit te bepalen.

Heeft u enig idee van de originele kleuren van de pui ?

Met vriendelijke groeten
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Handel (groot en klein)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten

Advertentie