Cool Theo en Zoon

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Cool Theo en Zoon

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 08:53

Geplaatst: 11 Nov 2012 07:58 pm
Peter59 schreef:Beste forumleden,

Zelf ben ik in Aalst geboren in 1959. Ik heb daar gewoond tot mijn 23ste en woon sindsdien in Gent.

Toeval of niet, (overigens niet mijn gewoonte) was ik op zoek naar overleden familieleden. Zo kwam ik uit op dit forum. Mijn ouders waren beiden zelfstandigen in die tijd. Jammer genoeg leeft enkel mijn moeder nog en daar heb ik (wegens familiale redenen) geen contact meer mee.

Toch wil ik een bijdrage leveren in deze rubriek. Ik ben geboren in de Nieuwbeekstraat 47. Mijn grootvader, Theo Cool had daar na de oorlog een zaak gesticht. Ik herinner me enkel (rond mijn 10de) dat deze firma toen noemde: Theo Cool & Zoon (de zoon was mijn vader Stefaan). Er werd voornamelijk gas verkocht in butaketels. Blijkbaar was dat in die tijd geen probleem maar dit zou nu absoluut niet meer toegelaten zijn wegens te gevaarlijk. (Ontploffingsgevaar). Later werden ook aardgasvuren (Efel, Vaillant), bulexen, kookvuren enz... verkocht.

Mijn vader was een geldopdoener en mijn grootvader heeft één keer héél de zaak terug rechtgetrokken toen hij reeds enkele jaren gepensioneerd was. Mijn vader was jammer genoeg een egoïst en de naam 'vader' niet waardig. Sorry voor de hardheid, maar ik doe de waarheid liever geen geweld aan. Hij is bovendien uiteindelijk failliet gegaan.

Dan mijn moeders familie. Haar ouders (mijn grootouders) hadden een eierkoekenfabriek in de Volksverheffingstraat 1. Ik was daar naar het zoeken trouwens en zag dat mijn grootmoeder in 2008 is overleden. Die bakkerij noemde in die tijd Biscuiterie De Vos en produceerde enkel eierkoeken.

Toen ik verhuisde naar Gent (voor mij was het een vlucht weg van, gezien mijn familie verschrikkelijk dictatoriaal was en ik bijna héél mijn jeugd moest doorbrengen in internaten) heb ik alle contacten verbroken en mijn jongste zoon gaat wel af en toe nog naar mijn moeder. Hoe het nu zit met die zaken weet ik niet want ik ben sindsdien nooit meer in Aalst geweest.

Meer heb ik niet toe te voegen maar ik dacht behulpzaam te kunnen zijn door deze 2 handelszaken hier te vermelden.

Met vriendelijke groeten,
Peter
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Cool Theo en Zoon

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 08:54

Geplaatst: 11 Nov 2012 08:08 pm
Peter59 schreef:Ik voeg hier nog een foto toe van mijn grootouders hun zaak uit de volksverheffingstraat.

Biscuitere De Vos
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Cool Theo en Zoon

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 08:54

Geplaatst: 12 Nov 2012 12:15 pm
willy kiekens schreef:uw vader ken ik alleen van naam, over de zaak langs uw moeders zijde kan ik u wel bevestigen dat die reeds verscheidene jaren gestopt is met het overlijden van de zaakvoerder (een broer van uw moeder?), hij moet geboren zijn tussen 1942-1946; de productie waren nog steeds eierkoeken . Ondertussen moet het gebouw verkocht zijn want er waren (zijn) grote verbouwings werken bebeurd; ik denk zelfs dat er foto's op het forum te vinden zijn. Van de broer van de overledene kan ik alleen zeggen dat hij niet in de zaak zat.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Cool Theo en Zoon

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 08:55

Geplaatst: 23 Aug 2013 07:04 am
Peter59 schreef:Hallo Willy,

Bedankt voor je antwoord. Ik wil me excuseren voor dit zéér late antwoord maar zoals gezegd, ben hier destijds toevallig terechtgekomen omdat ik op zoek was naar enkele zaken uit mijn jeugd. Kreeg ee mail dat het forum terug online was en dacht, oh ja, ik ga eens kijken. :)

Mijn zoon gaat nu wel regelmatig bij zijn 'oma' (ze wil zo aangesproken worden) maar ik heb een vriend die werkte destijds bij justitie en zo kwam ik wel één en ander te weten. Zo was mijn moeder hertrouwd en is die man (een verkoper destijds bij Opel) al overleden.

Die zaak was van mijn grootouders: Albrecht De Vos en zijn vrouw, Marie-Louise Beaumont. Mijn grootouders hadden 3 kinderen, mijn moeder was de oudste en is van 1938. Dan was er mijn nonkel Rudy welke is overleden en dan ook nog Mark De Vos.

Gezien ik mijn moeder de laatste keer heb gezien in 1991, samen met mijn zus, weet ik dus enkel sommige zaken via die kennis. Mijn zoon ( ° 1988 ) gaat regelmatig bij haar, ik heb mijn kind nooit zulke zaken verboden, het is zijn leven, dit in tegenstelling tot mijn familie. Het enige dat mijn moeder ooit nog heeft gedaan is me laten weten dat mijn vader was overleden en dat ik moest oppassen met de erfenis. Het waren allemaal schulden en nog geen klein beetje.

Ik moet u zeggen Willy, soms vragen mensen mij: hoe komt die ruzie. Maar als uw eigen moeder u geld zou geven om u te laten stereliseren zodanig dat ge geen 'slachtoffers op de wereld zou zetten', wel sorry, maar dat was teveel en toen was de breuk definitief. En haar moeder argumenteerde: allemaal voor den oorlog... Ik zeg het: échte dictators zoals de Ceaucescus van Roemenië. En ik overdrijf écht niet.

Ik ben in ieder geval gelukkig met mijn leven, weet ondertussen al meer van mijn moeder en mijn zus maar die mensen zijn, volgens ik zo hoor, nog niks veranderd. Ik mag bv. niet weten dat mijn zoon bij mijn ma gaat enz... Kortom, ik lig er niet meer wakker van, zulke familie wens ik niemand toe.

Ik bouw PC's, doe al jaren mee als beta-tester voor Microsoft besturingssystemen en installeer satelliet-installaties. Dat doe ik graag. Mijn moeder wilde dat ik dokter of advocaat zou worden. Jammer maar ik wilde dat niet. Versta je, altijd die wil opdringen. Het is mijn leven en mijn zus speelt dat spel mee, ik niet. Dit moest me nu écht even van het hart. Er komen nl. véél emoties boven.

Beste groeten vanuit Gent en tot later eens,
Peter
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

la sirenella
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 Aug 2014, 11:23

Re: Cool Theo en Zoon

Berichtdoor la sirenella » 14 Feb 2020, 17:00

Beste Peter59,

Is uw moeder dan A. De Vos en vroeger woonachtig in de Hammestraat, haar man was idd verkoper bij Opel V. D. Haeghen te Aalst.

Mvg,

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Cool Theo en Zoon

Berichtdoor willykiekens » 15 Feb 2020, 09:32

onlangs is ook Frieda, de vrouw van uw oom Rudy overleden, van zijn broer Mark weet ik helemaal niks ik, behalve dat hij vele jaren geleden gescheiden is, ik denk zelfs dat hij niet in Aalst woont.


Terug naar “Handel (groot en klein)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Advertentie