Bazar Maria D'Hondt

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Bazar Maria D'Hondt

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 08:32

Geplaatst: 26 Feb 2012 04:09 pm
fanniwan schreef:Hoe lang is het ondertussen eigenlijk al geleden dat de winkel op de varkensmarkt gesloten is ?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Bazar Maria D'Hondt

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 08:33

Geplaatst: 26 Feb 2012 04:12 pm
fanniwan schreef:En ontstaan ook eigenlijk... ?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Bazar Maria D'Hondt

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 08:33

Geplaatst: 26 Feb 2012 07:25 pm
gabydm schreef:De winkel is verkocht in 2005 en was toen al een tijd gesloten. Het is nu een Turkse kruidenier, maar de naam staat nog altijd bovenaan de gevel.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Bazar Maria D'Hondt

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 08:34

Geplaatst: 27 Feb 2012 09:46 pm
Alostum schreef:Bazar Maria D'Hondt anno 2012

Afbeelding

mvg. Alostum :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Bazar Maria D'Hondt

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 08:34

Geplaatst: 04 Nov 2012 01:52 pm
La Fontaine schreef:Maria Dhondt heb Ik maar vaag gekend, maar ’t moet een formidabele madame geweest zijn. In de naar haar genoemde zaak in de Hovenierstraat verkocht men in de jaren vijftig en zestig speelgoed en prullaria en met carnaval alle denkbare attributen.
Die winkel werkte als een magneet op kinderen als ik, twee gigantische uitstalramen, waarvan één boordevol speelgoed… Komaan zeg! Ontelbare keren stond ik met de neus tegen het raam gedrukt te apegapen naar al dat fraais. Regelmatig was dat ‘s middags na het eten, en voor de terugkeer naar de school. Het bewonderen van de vitrines werd geanimeerd door een radio (aangesloten op de “distributie”) al is het niet zozeer de muziek die mij is bijgebleven, maar het voorlezen of afdreunen zo je wil, van de openings- of slotkoersen van de termijnmarkt van de Beurs van Brussel: “…Acec + 10…”… Eén aandeel zou jarenlang een enigma voor mij blijven: in het Nederlands klonk het als “paard de reserve”(sic); pas jaren later zou het ook voor mij in het oosten dagen: “part de réserve” was het aandeel van de “Société Générale de Belgique”, in afgeleide vorm, mijn latere werkgever.
De zaak, zoals ik haar kende werd gerund door 2 zonen : Maurits en Richard en het was deze laatste die op mij het meeste indruk maakte.
Maurits, met zijn weelderige zwarte kuif en blauwe ogen, was de extraverte van de twee, de verkoper, de grappenmaker, de goedlachse joviale vent die uitstekend met het jonge volkje overweg kon. Uren heb ik met hem gesleten. Hij was ook een amateurfotograaf met degelijk materiaal (o.m. een “Leica” meen ik me te herinneren) en een eigen model: zijn vrouw, een vriendelijke mooie blonde verschijning, die op drukke momenten een handje kwam bijsteken. Hij liet me vaak zijn scheppingen bewonderen. Hij is ongetwijfeld iemand die bij mij de kiemen heeft gezaaid voor mijn latere interesse in fotografie.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Bazar Maria D'Hondt

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 08:35

Geplaatst: 05 Nov 2012 12:34 pm
gabydm schreef:
La Fontaine schreef:Maria Dhondt heb Ik maar vaag gekend, maar ’t moet een formidabele madame geweest zijn. In de naar haar genoemde zaak in de Hovenierstraat verkocht men in de jaren vijftig en zestig speelgoed en prullaria en met carnaval alle denkbare attributen.
Die winkel werkte als een magneet op kinderen als ik, twee gigantische uitstalramen, waarvan één boordevol speelgoed… Komaan zeg! Ontelbare keren stond ik met de neus tegen het raam gedrukt te apegapen naar al dat fraais. Regelmatig was dat ‘s middags na het eten, en voor de terugkeer naar de school. Het bewonderen van de vitrines werd geanimeerd door een radio (aangesloten op de “distributie”) al is het niet zozeer de muziek die mij is bijgebleven, maar het voorlezen of afdreunen zo je wil, van de openings- of slotkoersen van de termijnmarkt van de Beurs van Brussel: “…Acec + 10…”… Eén aandeel zou jarenlang een enigma voor mij blijven: in het Nederlands klonk het als “paard de reserve”(sic); pas jaren later zou het ook voor mij in het oosten dagen: “part de réserve” was het aandeel van de “Société Générale de Belgique”, in afgeleide vorm, mijn latere werkgever.
De zaak, zoals ik haar kende werd gerund door 2 zonen : Maurits en Richard en het was deze laatste die op mij het meeste indruk maakte.
Maurits, met zijn weelderige zwarte kuif en blauwe ogen, was de extraverte van de twee, de verkoper, de grappenmaker, de goedlachse joviale vent die uitstekend met het jonge volkje overweg kon. Uren heb ik met hem gesleten. Hij was ook een amateurfotograaf met degelijk materiaal (o.m. een “Leica” meen ik me te herinneren) en een eigen model: zijn vrouw, een vriendelijke mooie blonde verschijning, die op drukke momenten een handje kwam bijsteken. Hij liet me vaak zijn scheppingen bewonderen. Hij is ongetwijfeld iemand die bij mij de kiemen heeft gezaaid voor mijn latere interesse in fotografie.


Dank je wel. Mijn vader wordt deze maand 81 en zijn hersenen willen niet meer mee. Hij zou het erg op prijs gesteld hebben om dit te lezen.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Bazar Maria D'Hondt

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 08:35

Geplaatst: 06 Nov 2012 09:46 am
BertPauwels schreef:een dezer post ik enkele fotootjes van de winkel en de eigenaars

eerst die kiekjes terugvinden natuurlijk...
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Bazar Maria D'Hondt

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 08:36

Geplaatst: 16 Nov 2012 07:17 am
Jo Bogaert schreef:De winkel in de Koolstraat is inderdaad dicht gegaan in de jaren zestig, maar is dan gedurende korte tijd en na jaren terug een tijd open geweest. In de Koolstraat waren er toen nog twee andere speelgoedwinkels: Dirk Martens was de ene, van de andere aan de overkant ontsnapt me de naam.



Op een keer ging ik in de winkel in de Hovenierstraat met mijn ma een revolvertje kopen. Maurice bestelde: 'ah, 't is voor ne schieter. Ja, ne jongen moet op tijd eens kunnen schieten, nietwaar madam?'


Het spijt me te lezen dat hij het niet zo goed stelt.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Bazar Maria D'Hondt

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 08:36

Geplaatst: 16 Nov 2012 11:29 am
willy kiekens schreef:ik heb er nooit meer dan twee geweten: Maria D'hondt en verder op aan de overzijde Latour, nu stoven De Grez.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Bazar Maria D'Hondt

Berichtdoor Alostum » 21 Mei 2014, 08:37

Geplaatst: 17 Nov 2012 12:00 am
esja schreef:om juist te zijn, rechts naast stoven De Grez
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Handel (groot en klein)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

Advertentie