De Hovenierstraat in 1950 – 1970 - Deel 2 de rechterkant

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

De Hovenierstraat in 1950 – 1970 - Deel 2 de rechterkant

Berichtdoor Alostum » 20 Mei 2014, 14:26

Geplaatst: 29 Nov 2012 12:51 am
La Fontaine schreef:Als je van de Molendries de Hovenierstraat inliep, maar deze keer op het rechtervoetpad dan kwam je opnieuw tal van “commerces” tegen:
Op de hoek met de Hoge Vesten de schoenenwinkel Joan.
Wat verder was een kleine witte blinde muur, die mercantiel goed gezien verhuurd was om er wekelijks nieuwe affiches van de cinema’s Palace en Alfa aan te plakken.
Dan volgde de stijlvolle winkel Ganda; Madame was keurig, Mijnheer misschien nog wat keuriger, met fijn gouden brilletje, maar minder prominent aanwezig. Ze hadden twee zonen, Wilfried en Georges.
Daarnaast was er een sympathiek winkeltje van papier en bureelbenodigdheden. Mijnheer De Schrijver was groot maar oud en grijs, in een grijze kiel, bleek en mager. Mevrouw was klein, met een grijs dotje achteraan. Toeval, maar ik was iets gaan kopen bij hen, toen zij mij inviteerden naar hun woonplaats achter de toonzaal en ik kon als kind samen met hen getuige zijn op hun tv in zwart wit van de nederlaag van Roger Moens tegen Peter Snel in de Olympische finale van de 800 m. We schreven 1960…
Daarnaast was er eveneens eens een deftige kledingzaak voor dames. De naam ontglipt me. De handelaars hebben later de markten gedaan en woonden toen naast het benzinestation Esso op de Gentse Steenweg. Hun enige dochter heette José.
Er naast was denk ik een soort drogisterij “Anglo Belge” en een eetservies winkel van De Brouwer. Maar heel zeker ben ik niet. Wat ik wel weet is dat in 1959 wij in één van die panden een klein jaar gewoond hebben toen de voorbouw van de Wasserij De Zwaan verbouwd werd na de dood van mijn grootvader.
Op de hoek van de vaat was er de Café van “Nicole” (zie apart stukje)
De Vaat zelf was rechts de blinde muur van het (de?) café; 2 garagepoorten, nog een poort en 3 kleine huisjes. Daarnaast nog een arbeiderswoning en dan de boerderij-achtige gevel van “Waar” (Eduard) de steenhouwer (zie foto meiboom).
Dan volgde de kiekenwinkel van Henri en Denise “Arie”, zoals levensgroot in het blauw op de gevel stond. Henri was de zoon van Chalen, een paar huizen verder (zie apart stukje).
Ernaast was een kruidenierszaak gevestigd, genaamd Van Molle.
Dan had je de Wasserij De Zwaan en Chalen Slap (zie afzonderlijke stukjes).
Naast de beenhouwer was een zaak van textiel. In mijn kinderjaren (’50) waren dat Valerie en zijn vrouw X en hun dochters X en Emilienne. Ze zijn later verhuisd naar de Schendelbeekhofstraat. Na hun vertrek werd de zaak als “Sayettenwinkel” uitgebaat door Mr en Mw. Van Handenhove. Mr werkte ook als verantwoordelijke van de RTT in De Ridderstraat. Ze hadden 3 kinderen, waarvan er twee in de Hovenierstraat zijn komen wonen, Hugo en Huguette. Deze laatste had later een gelijkaardige winkel in de Kattestraat maar overleed vrij jong na een slepende ziekte.
Naast hen bevond zich de in Aalst wereldberoemde winkel van Maria Dhondt.
Daarnaast was er de bakkerswinkel Van Heddeghem (zie apart stukje)
Dan volgde een café wiens naam mij ontgaan is; ik denk dat er een groene reclame voor “De Blieck” aan de gevel hing.
En zo kwam je aan het einde van het eerste stuk van de Hovenierstraat, rechts begon immers de Moorselbaan.
De hoek van het tweede deel van de Hovenierstraat met de Binnenstraat, wat hoger op, werd gevormd door de prominent aanwezige Apotheek Van Holsbeeck.
Wat er zich nog verder in de straat aan die rechter kant bevond zit in minder geconserveerde stukjes van mijn geheugen : een plastiek winkel (Spaens/Sponschj)? Een zaak van metaalconstructie (Alosta) ?
Elke precisering ter zake is uiteraard meer dan welkom
Deel 3 volgt later.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Hovenierstraat in 1950 – 1970 - Deel 2 de rechterkant

Berichtdoor Alostum » 20 Mei 2014, 14:26

Geplaatst: 29 Nov 2012 08:37 am
willy kiekens schreef:was er in de tijd ook geen beenhouwer Staaf (Vanlierde?) is nooit getrouwd, zijn roots lagen in één van de boerderijen op de Afflgemdreef, hij had heel wat gronden op en rond deze dreef en is dan ook geeindigd als rentenier met een wekelijks bezoek aan goede restaurants en in de namiddag de paardekoersen en......een goed stuk "vlees". Ja, als je gans je leven in 't vlees gewerkt hebt, alleen had hij het later meer voor de warme soort.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Hovenierstraat in 1950 – 1970 - Deel 2 de rechterkant

Berichtdoor Alostum » 20 Mei 2014, 14:27

Geplaatst: 29 Nov 2012 12:54 pm
La Fontaine schreef:Afbeelding
Hierbij nog een foto uit de jaren zestig met van rechts naar links : een deel van de Kruidenierszaak Huis Van Molle, de Wasserij De Zwaan, Beenhouwerij Chalen Slap, Breigoedwinkel Van Handenhove, Speelgoedwinkel Maria Dhondt en in de verte de hoek met de Binnenstraat, Apotheek Van Holsbeeck
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Hovenierstraat in 1950 – 1970 - Deel 2 de rechterkant

Berichtdoor Alostum » 20 Mei 2014, 14:27

Geplaatst: 29 Nov 2012 12:58 pm
stranger schreef:"witte blinde muur naast Schoenwinkel Joan":
waarschijnlijk kon hier niet gebouwd worden omdat op deze locatie de vroegere stadsgracht overwelfd/gedempt werd.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Hovenierstraat in 1950 – 1970 - Deel 2 de rechterkant

Berichtdoor Alostum » 20 Mei 2014, 14:28

Geplaatst: 29 Nov 2012 07:10 pm
Kozzen66 schreef:Voorbij de hoek met de apotheker Van Holsbeeck was er in de vijftiger jaren nog een café (van De Blieck?) waarvan de schoonzoon Frits electricien was op de Filature du Canal. Later is hij zelf cafébaas geworden en is het caféétje verhuisd naar de overkant. Verder, maar later zijn een tweetal huizen omgeturnd naar de zaak van huishoudartikelen S.E.M. (Spaens en Milo) en verder naar de Bolleweg waren er een loodgieter (Coppens) een hemdenwinekel van de ouders van Paul Vinck en De Groentenhalle.

Aan de overkant Slager Daniël (later DE WOLF) en naar de Bolleweg toe de likeurstokerij DE MOOR. Waarschijnlijk vergeet ik nog één en ander.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Hoveniersstraat 17

Berichtdoor Alostum » 20 Mei 2014, 14:28

Geplaatst: 29 Nov 2012 09:53 pm
Alostum schreef:Ed. Van den Bulcke-Spittaels
Steen-en marmerhouwerij

Afbeelding

Edmond Van den Bulcke is geboren op 05-01-1897 in Aalst.
Adres:
Hoveniersstraat 17, Aalst
Beroep:
steenhouwer
Edmond trouwde met Odila Spittaels.


mvg. Alostum :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Hoveniersstraat 81

Berichtdoor Alostum » 20 Mei 2014, 14:30

Geplaatst: 30 Nov 2012 10:42 am
Alostum schreef:Het kapperssalon van Richard was in de Hoveniersstraat 81. Hij was nog verre familie en alzo mocht hij als eerste mijn haar knippen. Zijn moeder was de zus van mijn overgrootmoeder.

Jan Richard Pauwels is geboren op 05-04-1919 in Aalst, zoon van Simon Philemon Pauwels en Anastasia Van Der Speeten.
Adres:
1974 Hovenierstraat 81, Aalst

Beroep:
haarkapper

Jan trouwde met Marie Jeanette Waerschouwer. Marie is geboren op 22-09-1922 in Erembodegem.


mvg. Alostum :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Coiffeur Richard

Berichtdoor Alostum » 20 Mei 2014, 14:30

Geplaatst: 30 Nov 2012 04:11 pm
Alostum schreef:Jan Richard Pauwels en Marie Jeanette Waerschouwer

Afbeelding

mvg. Alostum :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Hovenierstraat in 1950 – 1970 - Deel 2 de rechterkant

Berichtdoor Alostum » 20 Mei 2014, 14:31

Geplaatst: 02 Dec 2012 11:33 am
willy kiekens schreef:Waren Chalen en Staaf één en dezelfde persoon? Staaf was ongetrouwd en zou nu zeker rond of in de 90 zijn, hij woonde de laatste jaren dat ik weet (1990-1998) in de Dirk Martensstraat 79 waarvan hij het gelijkvloers verhuurde aan "Leencentrale Aalst". Zijn vaste stamcafé was Den Beiaard bij Fred op de grote markt. Op het laatst kon hij zich nog heel moeilijk verplaatsen en was er wel steeds iemand die hem naar huis voerde. Staaf was een LEVENSGENIETER gelijk ik er weinig of geen gekend heb.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: De Hovenierstraat in 1950 – 1970 - Deel 2 de rechterkant

Berichtdoor Alostum » 20 Mei 2014, 14:32

Geplaatst: 04 Dec 2012 02:42 am
POL schreef:Alostum, schitterende foto van Richard 'de coiffeur' hoewel ik vermoed dat hij op een andere thread moest komen?
Ik herken er vaag de trekken in van de eerste haarkapper van mijn jeugd. :D
Eind jaren 60 , begin jaren 70 had hij een grijze snor en wat grijzend achterovergekamd haar, ik herinner me hem als een zeer aimabel man in een stofjas.
Beleefd en altijd wel iets te vertellen, ik herinner me, heel frappant zelfs! dat hij altijd na het knippen met een groffe verfborstel door m'n nek ging en 'alstublieft mijnheer' zei... ik moet toen een jaar of 7 geweest zijn... Een hele eer!! :)
Als ik nog wat verder graaf in mijn gatengeheugen geloof ik dat hij een (klein)dochter had die Sandra heette?... Kan dat of klop ik er van tijd al eens naast?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Handel (groot en klein)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

Advertentie