Rondtrekkende groentenhandelaar

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Rondtrekkende groentenhandelaar

Berichtdoor Alostum » 20 Mei 2014, 13:40

Geplaatst: 13 Aug 2013 02:15 am
POL schreef:Ik herinner me uit mijn prille jeugdjaren, eind jaren '60- begin jaren '70 dat er een keer of twee in de week een groentenboer aan huis kwam.
Het was een man die zijn aanwezigheid steeds aankondigde door middel van een luide handbel waarmee hij dan de straat op en af liep om iedereen naar zijn kar te lokken.
Die kar was een omgebouwde VW camionette, een groene dacht ik, waar dan het gedeelte achter de bestuurderscabine omgebouwd was om groentebakken te kunnen etaleren. Dit was zeker tot eind jaren '70 een veel geziene gast in de Aalsterse straten.
De man zelf -ik weet met de beste wil van de wereld zijn naam niet meer- had een heel frappante hoge stem, klein van postuur en hij was steeds gekleed in een stofjas en had altijd een hoed op.
Tot zover mijn herinneringen. Waarschijnlijk heeft nog wel iemand op dit forum meer info hieromtrent.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Rondtrekkende groentenhandelaar

Berichtdoor Alostum » 20 Mei 2014, 13:40

Geplaatst: 19 Aug 2013 07:37 pm
abu bart schreef:Pol,


ik denk dat je het hebt over "Mongsken". Als ik mij niet vergis woonde die op de Zavelbaan. Maar om zekerheid te hebben zal ik het mijn moeder vragen. Die weet nog meer van de man af, zij kocht er jarenlang fruit en groenten, in de jaren 60 en 70.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Rondtrekkende groentenhandelaar

Berichtdoor Alostum » 20 Mei 2014, 13:41

Geplaatst: 19 Aug 2013 08:58 pm
willy kiekens schreef:altijd met een blauwe kiel en open VW camionette, was dat niet een zoon van Verbeeren uit de dokter de Moorstraat? begin de jaren vijftig was er ook nog een man met een schouderjuk en aan weerszijden een houten emmer met "Vesche polink en veschen herink!!!!"
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Rondtrekkende groentenhandelaar

Berichtdoor Alostum » 20 Mei 2014, 13:41

Geplaatst: 19 Aug 2013 11:06 pm
abu bart schreef:Willy,

nen Berens is het zeker niet, die herken je uit de duizend, alle hetzelfde karakteristiek hoofd. Er is zelfs nog een zuster geweest die een groentenwinkeltje had aan de Sint-Gudulaschool. En er staat er nog een op de wekelijkse zaterdagmarkt op de hoek Vredeplein-Vlaanderenstraat aan de "trapkes" van weleer.
Ik hou het op Mongsken, een beetje hese stem van 't roepen, en een oog dat een beetje "lodderde". Ik hoor hem nog zijn legummen afroepen en zijn pompelmoezen en bananen.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Mongsken

Berichtdoor Alostum » 20 Mei 2014, 13:42

Geplaatst: 20 Aug 2013 12:34 pm
abu bart schreef:Hierbij het doodsprentje van Mongsken Ottoey, naar het schijnt ook "Makontjen" genoemd, zoals de voddenman. Deze laatste was hoogst waarschijnlijk familie van Mongsken, want hij heette ook Ottoey, vermoedelijk Dolf Ottoey. Mong zijnen thuis was in de Drie-Sleutelsstraat waar er groentenwinkel werd gehouden, recht tegenover de Brouwerijstraat.

Afbeelding

Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Rondtrekkende groentenhandelaar

Berichtdoor Alostum » 20 Mei 2014, 13:42

Geplaatst: 17 Sep 2013 01:51 am
POL schreef:Zeer jammer om te lezen dat de mens al 20 jaar dood is, amper 60 jaar oud!...Of jong...
Hoe wreed kan het lot zijn? Dood gaan op je verjaardag!
Maar het is inderdaad de groenteman die elke week met zijn bel de huisvrouwen uit hun kot kreeg :D
Bedankt voor het posten abu bart. Weer een stukje nostalgie die we mogen klasseren...
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Rondtrekkende groentenhandelaar

Berichtdoor Alostum » 20 Mei 2014, 13:43

Geplaatst: 17 Sep 2013 05:43 pm
Kozzen66 schreef:Vooraleer hij met de VW-camionette zijn groenten ventte, reed hij rond met een tweewielig karretje getrokken door een klein paardje, Rita.
Toen ook kondigde hij zijn komst aan met een bel.
Bij zijn "modernisering" is hij aan deze vorm van publiciteit trouw gebleven.
Het is inderdaad een oom van Adolf en Carlos Ottoey.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Verwerijstraat

Berichtdoor Alostum » 20 Mei 2014, 13:44

Geplaatst: 25 Sep 2013 03:36 pm
jan louies schreef:Ik herinner me nog eind jaren 1950 een groentenboer met paard en kar in de Verwerijstraat. Paard en kar leken me groot, maar ja, ik was nog klein...
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Rondtrekkende groentenhandelaar

Berichtdoor Alostum » 20 Mei 2014, 13:44

Geplaatst: 25 Sep 2013 05:38 pm
Jerommeke schreef:Ik herinner me deze groentenboer eveneens.

Hij dronk graag een pintje, zelfs meer dan één.
Telkens hij er een paar teveel op had stapte hij op zijn kar en commandeerde zijn paard "naar huis" en het dier sjokte op zijn dooie gemak naar huis.

Hij bleef regelmatig plakken in één van de cafés op de Varkensmarkt.
Toen hij eens zijn paard en kar er verkeerd "parkeerde" kwamen twee rijkswachters zijn stamcafé binnen om hem een proces verbaal te geven.
Aanstonds trakteerde hij hen op een paar pintjes wat hem direct een tweede proces opleverde voor poging tot omkoperij.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Paard en kar

Berichtdoor Alostum » 20 Mei 2014, 13:45

Geplaatst: 26 Sep 2013 03:45 am
esja schreef:Ook uit een ver verleden, eerste studiejaar, alleen naar school, van de St.-Annallaan naar het klein college langs die gevaarlijke Koolstraat met de tram die daar langs de huizen denderde juist voor de Penelope waar de eerste anders geaarde van Aalst woonde...
Zo kwam ik een winterdag met sneeuw terug van school samen met enkele een paar jaar oudere kozijns en sneeuwballen vlogen overal naartoe. Speciaal openstaande ramen (verluchting) , maar ook naar het paard van de op de hoek van Steenstraat en Koolstraat leverende Bierhandelaar. Paard zonder bestuurder weg en wij ook.

Naam café ontsnapt mij nu (anno 1956). Wie helpt?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Handel (groot en klein)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

Advertentie