Heilig Hart Kerk

Moderators: Alostum, david, janlouies

mmarc
Berichten: 143
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 15:45

Heilig Hart Kerk

Berichtdoor mmarc » 16 Jan 2023, 09:27

In de mediabank van Made in Aalst zijn foto's te vinden van de Heilig Hart Kerk.
Op een eerste van ca 1929 en een latere van 1976 heeft de kerk een torenspits.
Er is echter ook een foto van 1957 (van de kaatsploeg van Eendracht Aalst die speelt op het terrein voor de kerk)
waarbij de deze een kleine toren heeft maar geen spits.
Iemand een verklaring hiervoor ? Misschien iets te maken met vernielingen in WO2 ?

Marc

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: Spits Heilig Hart Kerk

Berichtdoor janlouies » 16 Jan 2023, 17:59

Is dat niet gewoon de bovenrand van de foto, zodat de spits er niet op staat?

mmarc
Berichten: 143
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 15:45

Re: Heilig Hart Kerk

Berichtdoor mmarc » 17 Jan 2023, 09:09

goed mogelijk, heb zover niet gedacht !

david
Berichten: 240
Lid geworden op: 17 Mei 2014, 18:40
Locatie: aalst

Re: Heilig Hart Kerk

Berichtdoor david » 18 Jan 2023, 10:40

De bovenrand van de foto lijkt het me niet te zijn, misschien fotoshop 'avant la lettre'... of zware mist op geringe hoogte? :D
Afbeelding
Als het verleden al kan worden verwerkt, dan is het door opnieuw te vertellen wat er is gebeurd (Hannah Arendt)

abubart
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: Heilig Hart Kerk

Berichtdoor abubart » 18 Jan 2023, 14:36

de kerk heeft steeds een toren gehad, zoals te zien zal zijn op de cover van mijn te verschijnen boek Aalst - Rechteroever H.Hart deel 1. DE toren zal er op een niet verklaarde wijze afgeknipt zijn. De kaatsploeg was aangesloten bij de sportclub Eendracht Aalst, die toen verschillende disciplines kende en niet enkel voetbal zoals nu nog gekend. Maar ook de atletiekclub behoorde tot die familie. Deze kaatsploeg werd grotendeels gesponsord door de twee cafés aan de kerk, het Stadion (van de brouwerij De Blieck) en het café van Maurice op de andere hoek van de Brouwerijstraat - H. Hartlaan. De familienaam van deze Maurice is mij evenwel onbekend. Weet iemand dat?
Geïnteresseerden in mijn boek, da in twee delen zal verschijnen, mogen zich steeds melden via dit forum. Het eerste deel is nu bij de drukker en zal dus binnen een aantal weken klaar zijn. Het tweede deel is gepland voor het najaar. Dit zal dan over het H. Hartgrondgebied buiten de ring handelen, hoofdzakelijk in de 20e eeuw maar ook verwijzingen naar vroeger, tot in de 17e eeuw grosso modo. Recente toevoegingen zullen ook op dit forum behndeld worden, maar evenzeer via publicaties van de vereniging "Het Forum van Abraham" dat nu reeds via geneanet stambomen behandelt van de in de boeken vernoemde families. Een greep: Van Assche, De Blieck, de Coen, Poddevijn/poddevyn, Le Clercq - De Clercq, DE brucker, Van Neck, De Vis - De Cock (van de beruchte familie De Vis) enz.

abubart
Berichten: 135
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:58

Re: Heilig Hart Kerk

Berichtdoor abubart » 19 Jan 2023, 11:40

Een kleine verduidelijking bij vorig bericht. De kaatsploeg speelde in dezelfde kleuren als de voetbalploeg, nog steeds wit en zwart.
Indertijd was het kaatsen een geliefde sport voor de voetbalspelers in het tussenseizoen. Vele Eendrachtspelers hebben zo gekaatst, zoals de laatst bekende gebroeders Van Poelvoorde. Een hele hoop familieleden van hen trouwens kaatsten bij diverse kaatsploegen, zoals de kaatsploeg op de Kolenmarkt, nu Esplanadeplein. Maar dit is Aalst-centrum, niet mijn werkterrein, dat ligt voor het ogenblik op rechteroever, grondgebied van het vroegere H. Hart, nu Sint Gudula.


Terug naar “Kerken, Kapellen, pastoors en hun parochianen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

Advertentie