Congregatie van de Heilige Johannes

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Congregatie van de Heilige Johannes

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 20:37

Geplaatst: 31 Jul 2010 02:05 pm
De Coninck schreef:In de beeldbank van Aalst heb ik een afbeelding gevonden van
de leraars en leerlingen van de Congregatie van de Heilige Johannes in Aalst.
Wie kan mij hierover wat meer vertellen? Waar was deze school gevestigd en in welke periode ?

http://www.madeinaalst.be/beeldbank/ind ... start/1806
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Congregatie van de Heilige Johannes

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 20:38

Geplaatst: 31 Jul 2010 07:24 pm
Alostum schreef:
Een juvenaat is een instelling die vaak aan mannenkloosters was verbonden en die de eerste fase vormt in de opleiding tot kloosterling. De leerlingen waren in de regel intern.

Feitelijk staat een juvenaat gelijk aan een kleinseminarie, doch de parochiepriesters worden gewoonlijk in een bisschoppelijk kleinseminarie opgeleid. Het juvenaat was een kleinseminarie van een kloosterorde of congregatie.

bron Wikipedia

Het klooster was gevestigd in de Ridderstraat 39 en ze hadden een toegang tot de tuin via de Vrijheidstraat.

Afbeelding

uit "De Volksstem" van 29/05/1934

mvg. Alostum :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Congregatie van de Heilige Johannes

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 20:39

Geplaatst: 31 Jul 2010 07:51 pm
De Coninck schreef:Is dat dan op de plaats waar nu het Sint-Maarteninstituut is (kant sporthal) ?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Congregatie van de Heilige Johannes

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 20:42

Geplaatst: 31 Jul 2010 09:26 pm
Jerommeke schreef:De Ridderstraat 39

Broeders van Maria, opgericht in 1841 met als doel de ziekenverpleging aan huis. Aanvankelijk in kleine huisjes gehuisvest, konden de Broeders dank zij milde giften een groter gebouw optrekken waaraan in 1849 een kapel werd toegevoegd. In 1854 werd een afdeling geopend voor mannelijke krankzinnigen. Dokter Jozef De Windt verzorgde er de zieken en de geesteszieken. Begin 1870 werd de thuisverpleging stopgezet, alleen nog rijke of particuliere personen wiens lichamelijke staat oppas vereiste werden opgenomen alsook oude en gebrekkige priesters.
In september 1893 wordt de "Société en nom collectif Lievin De Pauw & Cie" gesticht met opnieuw hetzelfde doel: het houden van een gezondheidshuis voor oppas en verzorging van mannelijke zieken, alsook buitenhuisverpleging. In october 1930 werden de nieuwe vleugels ingewijd en draagt nu de naam van "Maria Onbevlekt" en staat onder leiding van de Congregatie der Broeders Sint Joannes de Deo. Deze Juvenisten zijn eveneens ziekenbroeders voor zenuwzieken.
In 1952-54 wordt de ommuurde achterkant, palende aan de Vrijheidstraat, afgebroken en kwam er het "Internaat Maria Onbevlekt" in de plaats dat o.a. leerlingen van de Vrije Technische School onderdak gaf, hetgeen meteen ook het einde betekende voor de "Broeders" in Aalst.
De gebouwen in de Ridderstraat werden verwaarloosd en begonnen te vervallen.
In 1982 werden al de gebouwen in gebruik genomen door het Sint Maarteninstituut.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Broeders van Maria

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 20:42

Geplaatst: 27 Aug 2010 06:26 pm
Jerommeke schreef:Binnenhof van de Broeders van Maria (in de volksmond "Zotte Broeders" genoemd) in de Ridderstraat rond 1930.

Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Congregatie van de Heilige Johannes

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 20:43

Geplaatst: 27 Aug 2010 09:14 pm
esja schreef:
De Coninck schreef:
"In de beeldbank van Aalst heb ik een afbeelding gevonden van
de leraars en leerlingen van de Congregatie van de Heilige Johannes in Aalst.
Wie kan mij hierover wat meer vertellen? Waar was deze school gevestigd en in welke periode ?

http://www.madeinaalst.be/beeldbank/ind ... start/1806"


ben je zeker van dit nummer, als ik ga kijken zie ik een postkaart van het Belfort?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Congregatie van de Heilige Johannes

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 20:44

Geplaatst: 27 Aug 2010 10:28 pm
De Coninck schreef:Ik heb ook nog eens gekeken en ik kreeg een foto van de Sint-Jozefkerk.
De links veranderen misschien naarmate men meer afbeeldingen in de beeldbank plaatst.
Dit is (voorlopig) een correcte link:

http://www.madeinaalst.be/beeldbank/ind ... 20johannes

Je kan de afbeelding ook zeker zien als je Heilige Johannes in de zoekfunctie ingeeft.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Kerken, Kapellen, pastoors en hun parochianen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Advertentie