restauratie

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

restauratie

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 20:16

Geplaatst: 19 Jun 2011 03:43 pm
Ajoointje schreef:Ben onlangs in de 'Oude Kerk' binnen geweest had even wat tijd... Het was voor mij een hele tijd geleden, ben echt verrast van wat ik nu gezien heb!!!!! een triestige zaak!
Man man man wat gebeurd daar binnen?? Gaat men ze daar ook verder laten verloederen zoals nog steeds de buitenkant? Als men naar boven kijkt ziet men aan de bogen van de toren dat de afpleistering zomaar weg is afgevallen of zelf verwijderd??? Overal ziet men waterinsijpeling of heb ik verkeerd voor? De fresco's boven het oudste gedeelte of achter het hoofdaltaar zien er niet meer zo fris uit!! als dat zo verder gaat zal er binnen enige jaren geen sprake meer zijn van dergelijk kunstwerk.
Niet alleen het binnengedeelte maar ook nog een groot buitengedeelte wacht op verdere restauratie. Of is dat niet meer nodig omdat men dat vanop de Grote Markt toch niet kan zien. Alleen al van de kant Vismarkt blijft in de verdokenheid. Toch geen mooi zicht voor de toeristen die onze stad en het mooie museum aandoen. Waar zijn de verantwoordelijken hier voor, of is het ook wachten op een nieuwe regering?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: restauratie

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 20:17

Geplaatst: 19 Jun 2011 09:15 pm
satelliet schreef:Was mij ook opgevallen toen ik onlangs naar een begrafenis moest.
In de jaren '60 ben ik er een tweetal jaren misdienaar geweest, dat bracht toen als jonge snuit heel wat zakgeld op.
De kerk was toen in de meimaand versierd met bloemen echt prachtig.
Als er een "dure" begrafenis was om 11h00, dan werden de steunbogen van de zijkanten van het koor tot de middenbeuk geheel bekleed met zwart/purperen gordijnen.
Inderdaad wat een verloedering nu.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

oude kerk

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 20:17

Geplaatst: 20 Jun 2011 11:21 am
willy kiekens schreef:ikzelf ben niet gelovig, maar wanneer ik vroeger aan kennissen de stad voorstelde was een bezoek aan "d' aa kerk" er altijd bij.
wat we nu zien is, gelijk alle geklasseerde gebouwen, een verloedering en een wachten tot de kosten voldoende hoog zijn om nog meer handjes te kunnen vullen; van de katholieke kerk zelf moet men niets verwachten, ze hebben altijd geteerd op de giften van de "goed"gelovigen.
Wat de stad Aalst zelf betreft: we zijn een klein verpauperd provinciestadje geworden in vergelijking met onze vroegere boeregeburen van Dendermonde en zelfs Ninove.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

aalst en zijn monumenten

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 20:18

Geplaatst: 21 Jun 2011 07:42 am
mollaert schreef:De stad en zijn bestuur hebben geen interesse voor cultuur wat betreft gebouwen enkel voor het Daensime e.d.
Ziet de tal van verdwenen gebouwen, niet alleen in de stad maar ook in hun deelgemeenten.
Het is allemaal begonnen met het begijnhof, het lijkt wel een traditie.
Men kan een speciaal onderwerp voor kiezen voor de verdwenen monumenten!
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: restauratie

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 20:19

Geplaatst: 21 Jun 2011 02:45 pm
Ajoointje schreef:Wat het Daensisme te maken heeft met monumenten laat ik in 't midden. Wanneer het kapitaal nodig om restauraties uit te voeren niet van de gewone man komt zal er weinig bewegen!!
Tenslotte men laat het liever verder verloederen tot men er geen uitweg meer weet. Een kapitaalkrachtig iemand kan dan zijn teveel aan geld spenderen aan appartementen of andere nieuwbouw, die hem dan weer wat meer opbrengt. Is het oude gebouw van de filatuur du Canal in gebruik van de post er geen mooi voorbeeld van hoe men omgaat met het Aalsters patrimonium!!
Denk nu niet dat dit enkel in Aalst gebeurd men moet maar eens een toertje rijden... Du Parc, Schotte, Denderleeuw dorp (de put), Lede het domein Meesen, enz....
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Kerken, Kapellen, pastoors en hun parochianen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Advertentie