St. Martinuskerk

Moderators: Alostum, david, janlouies

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: St. Martinuskerk

Berichtdoor stephane » 21 Okt 2014, 11:18

zicht op de kerk vanaf het koor

Afbeelding

bron: onbekend

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

BartV
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:32
Locatie: Aalst

Re: St. Martinuskerk

Berichtdoor BartV » 28 Aug 2015, 12:13

In de nieuwste editie van het stadsmagazine Chipka komt de restauratie van de Sint-Martinuskerk aan bod, met onder andere het plan om de zolder van de kerk tijdelijk open te stellen voor het publiek via een stelling tegen de onafgewerkte westgevel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bron: http://issuu.com/stadaalst/docs/chipka_september_2015/15?e=5351097/1505878

BartV
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:32
Locatie: Aalst

Re: St. Martinuskerk

Berichtdoor BartV » 21 Feb 2016, 12:38

Op basis van de maquette van de Sint-Martinuskerk in het Stedelijk Museum kwam ik op het idee om de niet gebouwde toren langs de westerzijde eens te verwerken in het huidige straatbeeld van Aalst. Dit vooral om te zien wat voor visuele impact het zou gehad hebben op het centrum van de stad. In tegenstelling tot de maquette heb ik de westbeuk niet verdubbeld van lengte.

AfbeeldingAalst (BE) - Sint-Martinuskerk by Bvaerrts, on Flickr

rik
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 Mei 2014, 13:29

Re: St. Martinuskerk

Berichtdoor rik » 23 Feb 2016, 11:39

Fraaie bewerking.
Die toren zou nog een stuk hoger geweest zijn dan de kathedraal van Antwerpen.
Ik hoorde thuis zeggen dat Sint-Martinus zich dan tot bijna/of tot in in de LangeZoutstraat zou uitgestrekt hebben.
Of het verhaal wel klopt,weet ik niet zeker, maar onder bepaalde huizen in Sluierstraat,Lange Zoutstraat zouden begin van funderingen gevonden zijn voor de nooit gebouwde toren.(?)

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: St. Martinuskerk

Berichtdoor willykiekens » 23 Feb 2016, 12:06

ook in de kelder van het oude Half Maantje was er nog een valluik naar...maar dat heb ik niet open geweten.
Men vertelde dat de ingang van de kerk normaal voorzien was in de Lange Zoutstraat. De lengte van het Sluierstraatje. En dat een Amerikaan ooit bereid was de kerk te laten voltooien in ruil voor de schilderij van Rubens. Fantasie of werkelijkheid zoals vele verhalen bvb de onderaardse gang van de markt via de Pontstraat onder de Dender naar Affligem enz... enz....

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: St.-Martinuskerk

Berichtdoor janlouies » 23 Feb 2016, 20:44

Inderdaad een prachtige bewerking. Het ware ook de moeite de toren eens naar voor te schuiven en de drie ontbrekende spitsboogvensters er tussen te monteren. Doenbaar?

BartV
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 11:32
Locatie: Aalst

Re: St. Martinuskerk

Berichtdoor BartV » 23 Feb 2016, 22:29

Rekening houden met de verschillende ontwerpen en schetsen die in de loop der eeuwen zijn gepasseerd, dan zie je dat het onmogelijk is dat de ingang tot aan de Lange Zoutstraat zou gekomen zijn. Daarbij zou de westbeuk (exclusief toren) minimum 70-80 meter lang moeten worden in totaal. Wat ongeveer het vierdubbele is van de huidige lengte.
Volgens de plannen zou de westbeuk ongeveer verdubbeld zijn in lengte (van 3 naar 6 glasramen), waardoor die net tot aan/in het Sluierstraatje zou komen. De toren zelf zou helemaal in het huidige Sluierstraatje komen te staan, maar zou niet verder komen dan 1/4de tot 1/3de van de totale lengte van het steegje. Ongeveer de hele lengte van café Oxygène tot waar het pand van café Comme ça begint dus.

Maar dat is maar puur gokwerk uiteraard ;), de exacte afmetingen zullen we wellicht nooit te weten komen...

Op een later tijdstip zal ik proberen om op de foto de 3 ontbrekende glasramen toe te voegen zodat het geheel nog iets beter overeenkomt met de maquette.

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: St. Martinuskerk

Berichtdoor stephane » 28 Jun 2017, 15:30

Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

erna martens
Berichten: 106
Lid geworden op: 28 Mar 2015, 13:13

Re: St. Martinuskerk

Berichtdoor erna martens » 29 Jun 2017, 12:52

Twee jaar geleden op Open Monumentendag gehoord van de gids dat de Sint Martinuskerk, "de Kerkstraat zou ingenomen hebben, tot de Zoutstraat.
M€

Oilsjt1
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 Aug 2015, 13:43

Re: St. Martinuskerk

Berichtdoor Oilsjt1 » 30 Jun 2017, 13:41

Was dit niet via het Sluierstraatje tot aan de Zoutstraat?


Terug naar “Kerken, Kapellen, pastoors en hun parochianen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Advertentie