Karmelitiessen

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Karmelitiessen

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 11:30

Geplaatst: 12 Sep 2010 04:03 pm
stephane schreef:ingang - poort aan de Ingang Levionois

Afbeelding

poort in de Hoogstraat naar de parktuin - klooster

Afbeelding

Stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Karmelitiessen

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 11:31

Geplaatst: 13 Sep 2010 04:11 pm
esja schreef:Ik heb vandaag E.H. Keymolen een bezoekje gebracht en hieruit blijkt dat Willy gelijk had, er is inderdaad geen verbinding tussen deze tuin en het klooster.
Van een "wilde tuin" zoals inhet artikel van VVAK is evenmin sprake:

Afbeelding

De tuin is wel onderhouden en het geheel is van het klooster gehuurd. Het huurcontract stipuleert inderdaad dat de beplanting in de tuin niet mag veranderd worden maar er bevinden zich geen bomen die zouden honderd of meer jaren oud zijn.

Wel is er een zwarte moerbij die een respectabel aantal jaar oud is en die dit jaar zeer veel vrucht gedragen heeft (50kg geoogst).


Afbeelding

Dit is de scheidingsmuur met het klooster met de voormalige waterput en pomp


Afbeelding

De woning ziet er weinig uit als een gerestaureerde oude stalling:

Afbeelding

Afbeelding

ten slotte nog een zicht op het torentje van de kapel zoals het alleen voor de zusters zichtbaar is (of voor E.H. Keymolen)

Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Karmelitiessen

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 11:32

Geplaatst: 08 Sep 2013 03:26 pm
willy kiekens schreef:zeer ongoochelend bezoek aan het klooster, belangstelling meer dan genoeg. Het bezoek beperkt zich tot de inkom, ontvangstruimte, kapel, eetruimte, en gang naar de tuin, tuin niet te betreden, men kan een tiende van de tuin zien vanachter een touw. FOTO's nemen VERBODEN door de nieuwe eigenaars.
bovenruimtes, de cellen niet te bekijken,; meer gesloten deuren dan open. Esja uw foto's zijn geld waard, waarschijnlijk de laatst genomen foto's.
Daarna heel beperkte uitleg door twee cava drinkende vertegenwoordigers van de Real estate group, de nieuwe eigenaars, over de zeer vage toekomst van het pand. De vraag van een dreumes van een jaar of vijf om een beetje fruitsap werd lachend genegeerd.
En dan buiten door de poort, zonder dank voor het bezoek.
Resultaat: was het opnemen in open monumentendag niet waard; 80% van de bezoekers waren alles behalve opgetogen. Voor mij: mislkleun van de dag.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Karmelitiessen

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 11:32

Geplaatst: 08 Sep 2013 04:16 pm
stephane schreef:Willy, ik volg uw mening volledig!...wij kregen een perfecte uitleg over het klooster! de rondleiding werd begeleid door veiligheidsmensen, zodat niemand achterbleef! op sommige plaatsen stonden er veiligheidsmensen opgesteld...blijkbaar zijn er daar nog verborgen kloosterschatten die niet mogen gezien worden :) overal papiertjes GEEN FOTO'S NEMEN, waarom? de prachtige tuin mochten wij bekijken achter een koorde? Ons zoontje van 5 jaar vroeg een 2de ballon, nee dat mocht niet even later liep hij wat verder in de tuin, paniek!, paniek! vlug stonden daar 2 veiligheidsmensen...hij liep 5 meter in de tuin aan de uitgang...

Hier verdwijnt een zeer mooi klooster, waar alle oude elementen zullen verdwijnen...en veel appartementen komen er in de plaats...

Bij het bezoek aan de St.Jozefkerk kregen wij eveneens een zeer goede uitleg...maar ons zoontje van 5jaar wou wat uitrusten op een kerkstoel, dat mocht niet van een veiligheidspersoon die als commentaar gaf dat een kerk geen speeltuin is!

Conclusie...zeer goede uitleg bij 3 monumenten ( schuilkelder ), wij voelden ons zeer veilig vandaag, maar de kindvriendelijkheid liet de wensen over.

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Karmelitiessen

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 11:33

Geplaatst: 08 Sep 2013 11:00 pm
De Coninck schreef:Ik sluit mij volledig aan bij de commentaren hierboven. Ik vraag mij nog steeds af waarom er geen fotos mochten genomen worden. Ik zit met het onaangenaam gevoel dat de projectontwikkelaar de gebouwen enkel als een lucratief project ziet in het centrum van Aalst, waar veel geld kan worden verdiend met de bouw van appartementen. Het feit dat het hier om een monument gaat is volgens mij voor deze personen eerder een lastige bijkomstigheid dan een meerwaarde. Hoewel het bedrijf uiteraard het voordeel van de twijfel geniet hoop ik dat de stad en de diensten monumentenzorg de werkzaamheden goed zullen opvolgen en zullen controleren dat de beschermde elementen behouden worden. Ik vrees dat er anders wel eens "per ongeluk" een muur teveel zou kunnen gesloopt worden. De gebouwen en tuinen hebben duidelijk een groot potentieel.
Toch vraag ik mij af of er geen betere bestemming mogelijk was dan appartementen. De tuin had een aangename groene long in de stad kunnen worden. En met wat creativiteit hadden ook de gebouwen op diverse manieren herbestemd kunnen worden. Ik ben niet volledig op de hoogte van de plannen maar na dit bezoek vrees ik dat er in Aalst

opnieuw een stuk erfgoed is moeten wijken voor het grote geld... Ik stel voor dat alle

erfgoedliefhebbers dit project met argusogen gaan volgen!
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Karmelitiessen

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 11:33

Geplaatst: 08 Sep 2013 11:10 pm
De Coninck schreef:Ik hoop oprecht dat mijn wantrouwen ongegrond is en dat dit klooster met dit project een herbestemming krijgt met respect voor de historische- en architecturale waarde.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Karmelitiessen

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 11:34

Geplaatst: 09 Sep 2013 06:31 pm
willy kiekens schreef:Beste Willy,
Bedankt voor jouw bericht.
Het spijt me dat je zo’n onaangename ervaring had tijdens je bezoek aan het Karmelietessenklooster in Aalst. Wij zijn echter niet verantwoordelijk voor de organisatie ter plaatse. Dat is de verantwoordelijkheid van de Lokale Comités.
Dat slechts een gedeelte van de site is opengesteld, is eveneens de keuze van het Lokaal Comité. Zij doen dat altijd in samenspraak met de eigenaar. Wellicht heeft die beslist dat je zo weinig van de site kon ontdekken.
Ik geef jouw reactie in elk geval door aan de mensen van Aalst.
Ik hoop dat je verder toch nog een boeiende Open Monumentendag had gisteren en nodig je nu al graag uit voor de volgende editie op zondag 14 september 2014.
Vriendelijke groet,
Stefanie Hap | Verantwoordelijke Open Monumentendag
Herita vzw
Oude Beurs 27 | 2000 Antwerpen
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Karmelitiessen

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 11:34

Geplaatst: 03 Okt 2013 08:07 pm
stephane schreef:De woning van E.H. Keymolen ( zie fotoreeks van Esja hierboven ) zou ook verkocht zijn aan Brookville! Eveneens zal dit verdwijnen en nieuwbouw komt in de plaats.

E.H. Keymolen zou op rust gaan in Erpe/Mere

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Karmelitiessen

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 11:35

Geplaatst: 04 Okt 2013 09:49 am
willy kiekens schreef:ik ben nu zeker geen katholiek, maar ik vind dit zeer spijtig dat er voor geld terug een deel van ons verleden verloren gaat; zo is het alle jaren iets dat geamputeerd wordt, binnen honderd jaar kunnen de archeologen dan terug opgravingen doen naar de grondvesten van verdwenen gebouwen. Ik denk dat die bouwpromotors ook naar onze site zien om zo interessante gebouwen en plaatsen te vinden voor een volgend project.
Oud huis van De Hert; huis Gheeraerts; de Pupillen samen met huis van Langenhove en neem er terwijl het stadhuis en de gewezen bank ernaast maar bij.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Karmelitiessen

Berichtdoor Alostum » 01 Jun 2014, 11:47

Afbeelding

uit "Het Nieuwsblad" van 31 mei 2014
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Kerken, Kapellen, pastoors en hun parochianen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Advertentie