Karmelitiessen

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Karmelitiessen

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 11:25

Geplaatst: 15 Jun 2010 04:56 pm
De Coninck schreef:Ik heb hier een oude foto van de buitenkant van het klooster van de karmelietessen (Theresianen) in de Louis D'haeseleerstraat (vroeger Hoogstraat). Heeft er iemand een foto van het interieur van de kapel van voor het Tweede Vaticaans Concilie of andere foto's in verband met dit klooster ?

Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Karmelitiessen

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 11:26

Geplaatst: 20 Jul 2010 11:45 pm
esja schreef:We hebben dan maar onze stoute schoenen aangetrokken en gaan aanbellen.
Ik had dit klooster nog in gedachten van toen ik een jaar of 12 was en door de aalmoezenier van de scouts St. Joris naar daar gestuurd werd om hosties te gaan vragen voor het kamp.
Met deze smoes hoopte ik binnen te geraken maar dat was zonder de waard gerekend: dit is een slotklooster en je komt niet verder dan de ingang.
Een ingang die niet meer was wat ik in gedachten had daar, achter deze geklasseerde gevel, is alles nieuw -- nieuw van de jaren '70.--
Bovendien werd me dadelijk verteld dat ze nooit een hostiebakkerij gehad hebben, dat enkel de Arme Klaren van de St. Annalaan dat deden.
De enige mogelijkheid was dat ze hosties uitleenden in geval van overmacht.

Soit, de Zuster Portier was zeer vriendelijk maar ze was duidelijk, hier komt geen man in.
Dan maar de tegenaanval en de vraag gesteld of zij dan geen foto's met mijn toestel wou maken.
Probleem, zo een vraag was onverwacht en boven haar toegestane niveau. Prompt werd de GSM boven gehaald en de abdis gebeld.
Deze, een vrouw van rond de 60 schat ik, was een echte aalstenaar en bleek de tijd te hebben voor een praatje.
De foto's konden genomen worden maar dat moest weer een andere zuster doen.
Dus opnieuw de GSM gebruikt en plots duikt daar een vrij jonge non op.
Tenminste veel jonger als wat ik zou verwacht hebben.
Die moest zelfs geen uitleg hebben betreffende het fotoapparaat en zij was ermee weg voor een tijd tijdens dewelke de abdis bij ons bleef.
Uit wat zij ons wist te vertellen maak ik dit op:
Aalst was blijkbaar het moederklooster van waaruit ook buitenlandse kloosters gesticht werden.
Eind jaren '60, begin '70 moet ook het klooster Aalst aan bloedarmoede geleden hebben en werd Lokeren ingelijfd wat het aantal zusters op 28 gebracht waarvan er nu nog 8 overblijven.
De nieuwbouw achter de oude gevel stamt uit die jaren
De kapel werd toen ook in een nieuw kleedje gestoken want die oude plafonds en stukwerk was niet te onderhouden (sic)
Ook de stad Aalst is geinteresseerd in hun tuin en wou er een wandelpad door aanleggen -- vergetet -- dit is de privacy die zij als slotzusters nodig hebben.
Ze hadden een zeer uitgebreid archief en dit is aan de unif van Leuven in bewaring en ter studie gegeven. Uit het lachje en de knipoog was te verstaan dat dit enkel het gedeelte was dat zij wilden geven (eigen interpretatie)

Morgen heb ik wat meer tijd en laad ik de foto's op

mvg

jos
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Karmelitiessen

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 11:26

Geplaatst: 21 Jul 2010 03:40 pm
esja schreef:zoals reeds bij andere berichten gemeld is Google Maps een zeer goede tool om de eerste inlichtingen te verzamelen.

Hoewel de gevel aan de voormalige Hoogstraat eerder kort is voor een klooster geeft google een gans ander beeld:

Afbeelding

hoewel het oorspronkelijk doel was een dertigtal zusters te herbergen ziet het geheel eruit alsof het gebouwd werd om er een honderdtal te logeren.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Karmelitiessen

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 11:27

Geplaatst: 21 Jul 2010 03:48 pm
esja schreef:Hoewel de zuster die de foto's ging nemen zeer lang wegbleef was de oogst aan foto's eerder beperkt.

Dit is de enige die van de binnenhof gemaakt is:

Afbeelding

de volgende zijn van een rondgang door de parktuin

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de foto's zijn geplaatst in volgorde van opname, het moet mogelijk zijn op het google aanzicht om de rondgang te volgen (maar heb het zelf nog niet geprobeerd)
Het park ziet er zeer goed onderhouden uit hoewel de zusters beweren alles zelf te doen.

nog een laatste - zelf genomen - zicht van de kapel

Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Karmelitiessen

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 11:27

Geplaatst: 16 Aug 2010 09:29 am
willy kiekens schreef:ik denk dat de afbakening van het terrein iets te groot is genomen; op de google foto ziet men een witte lijn die loopt van noord naar west aanleunend tegen het kloostergebouw, ook te zien op een foto als een hoge muur. Ik denk dat het gedeelte tussen die witte lijn en de getekende rode stippellijn een afzonderlijk pand is, met een ingangspoort op het einde van ingang Levionais, in de uiterste hoek links van dit pand ziet men ook een gebouw die eerder een woning lijkt.
foto1: kloosterhof richting NW; foto 2;3 parkhof ZW; foto4 parkhof langs wittelijn N; foto 5 parkhof hoek lang en korte zijde klooster en foto 6 vanaf foto 5 maar richting Z
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Karmelitiessen

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 11:28

Geplaatst: 16 Aug 2010 01:04 pm
esja schreef:
willy kiekens schreef:ik denk dat de afbakening van het terrein iets te groot is genomen; op de google foto ziet men een witte lijn die loopt van noord naar west aanleunend tegen het kloostergebouw, ook te zien op een foto als een hoge muur. Ik denk dat het gedeelte tussen die witte lijn en de getekende rode stippellijn een afzonderlijk pand is, met een ingangspoort op het einde van ingang Levionais, in de uiterste hoek links van dit pand ziet men ook een gebouw die eerder een woning lijkt.
foto1: kloosterhof richting NW; foto 2;3 parkhof ZW; foto4 parkhof langs wittelijn N; foto 5 parkhof hoek lang en korte zijde klooster en foto 6 vanaf foto 5 maar richting Z


Willy,

bij mijn weten is de poort in de ingang Livionois ook de ingang tot het klooster. Bij de verbouwing zijn in alle geval alle leveringen langs deze poort gebeurd. het klopt dat de witte lijn die te zien is op de luchtfoto ook de blinde muur is die op de foto's te zien is. Misschien is daar ook een poort in?
Ik denk een van de chauffeurs te kennen die daar in de 70-er jaren nog geleverd heeft, ik vraag na.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Karmelitiessen

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 11:29

Geplaatst: 16 Aug 2010 05:55 pm
stephane schreef:In de huizenrij (zijde Louis D'haeseleerstraat) is er er eveneens een poort die toegang verschaft tot dit parkje. Een (tuin)aannemer renoveerde de tuin enkele jaren geleden, en toen stond deze poort open...

Stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Karmelitiessen

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 11:29

Geplaatst: 16 Aug 2010 06:32 pm
stephane schreef:Beschrijving
Nr. 19. Theresianenklooster

Na verdrijving in 1783 (Klooster Pontstraat), opnieuw gesticht in 1836 o.l.v. Pater De Smet; ongeveer ter plaatse van het in 1797 opgeheven Annonciadenklooster. Nieuw gebouw voltooid in 1865.

Dubbelhuis uit midden XVIII tot XIX; drie bouwl. en vijf trav. onder zadeldak (n // straat). Bakstenen lijstgevel op zandstenen plint. Zandstenen parement op benedenverd. (XVIII b-d), geprofileerde zandstenen puilijst, pilasters met lijstkapitelen op bovenverd. (XIX). Rechth. hoge vensters met arduinen lekdrempels beluikt op benedenverd. Oorspronkelijk spiegelboogvormige deuromlijsting van hardsteen op neuten, met siermotieven in de hoeken (midden XVIII). Gestrekte druiplijst van hardsteen (53).

St.-Theresiakapel

Neogotische kapel van het Theresianenklooster, ingewijd in 1869.

Bakstenen gebouw, ingebouwd in huizenrij. Zadeldak (leien) met vierkante torenruiter boven koor (achtzijdige spits). Breed eenbeukig schip van twee trav. en vlak afgesloten koor van één trav.

Puntgevel aan straatzijde op arduinen plint; hoekpilasters en natuurstenen gekorniste kordon tussen twee bouwl. Spitsboogvormige poort en venster in natuurstenen omlijstingen. Spitsboogvenster in N.-koorgevel.

Kruisriboverwelving (met mangat in kooroverwelving) op bundelpijlers en smalle zuiltjes met bladkapitelen en achtzijdige abaci. Blinde spitsboogvelden in zijmuren.

Meubilair:

Kruisweg, J. Meganck (1877).

Neogotische meubilering, o.m. preekstoel door Wery.

Bron: D'Huyvetter C., de Longie B. & Eeman M. met medewerking van Linters A. 1978: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Provincie Oost-Vlaanderen, Arrondissement Aalst, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 5N1 (A-G), Brussel - Gent.

Auteurs: d'Huyvetter Clio, de Longie Bea, Eeman Michèle

.

Stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Karmelitiessen

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 11:29

Geplaatst: 26 Aug 2010 07:22 pm
stephane schreef:het gedeelte tussen die witte lijn en de getekende rode stippellijn is wel degelijk een afzonderlijk eigendom...hier staat een villa (toegang via poort ) die bewoond is door de gepensioneerde onderpastoor van de St Martinuskerk...

Er was vroeger een doorgang langs een poortje via de muur maar deze (zou) nu afgesloten zijn.

Stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Karmelitiessen

Berichtdoor Alostum » 18 Mei 2014, 11:30

Geplaatst: 11 Sep 2010 07:18 pm
esja schreef:
stephane schreef:het gedeelte tussen die witte lijn en de getekende rode stippellijn is wel degelijk een afzonderlijk eigendom...hier staat een villa (toegang via poort ) die bewoond is door de gepensioneerde onderpastoor van de St Martinuskerk...

Er was vroeger een doorgang langs een poortje via de muur maar deze (zou) nu afgesloten zijn.

Stephane


Stephane,

blijkbaar hebben we beide gelijk.
In het blad van het VVAK, jaargang 34 n° 2, juni/juli/augustus 2007 staat een artikel over de ingang Levionois. Hierin staat dat in 1874 het eigendom bereikbaar door de poort eind van de ingang door het klooster aangekocht is als een soort buffer tussen hen en de buren.
Het artikel vermeldt alle huurders vanaf die datum tot 2007, waarbij in het huurcontract specifiek vermeld wordt dat er geen verandering aan de beplanting mag aangebracht worden, geen vuurwerk etc ....
De stallingen die achter in de tuin staan werden in 2002 in het woningbestand opgenomen en kreeg nummer 5.
De stalling werd volledig gerestaureerd en als woning ingericht.
De bewoner is E.H. Jan Keymolen
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Kerken, Kapellen, pastoors en hun parochianen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Advertentie