Sint-Jozefparochie

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Sint-Jozefparochie

Berichtdoor Alostum » 17 Mei 2014, 20:35

Geplaatst: 23 Aug 2010 08:28 pm
De Coninck schreef:Ik ben op zoek naar allerhande informatie over de Sint-Jozefparochie. Wie heeft er info over de kerk, geestelijken, parochiale verenigingen, ...
Heeft er iemand foto's van de kerk van voor het Tweede Vaticaans Concilie, foto's van de pastoors, van misvieringen ... ?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Sint Jozef

Berichtdoor Alostum » 17 Mei 2014, 20:36

Geplaatst: 24 Aug 2010 05:23 pm
Jerommeke schreef:De Sint Jozefkerk is een zogenaamde kruisboogkerk, de bouw werd aangevraagd door de bevolking en werd "de nieuwe kerk" genoemd in tegenstelling tot de Sint Martinuskerk die "de oude kerk" genoemd werd.
De eerste fondsen werden in 1862-63 ingezameld en na aankoop van het terrein aan de Esplanade, op de plaats van het voormalige "Hof Plavander", maakte architect Joostens een plan op in gotische stijl (23 augustus 1863).
Daar er geen kerkbestuur bestond werd in 1867 een commissie van notabelen (onder leiding van Kapelaan Veyt van de St. Martinuskerk) opgericht, met als doel, het bouwplan uit te voeren en financiële hulp te vinden.
Zonder vergunning en zonder toelating voor een nieuwe parochie begonnen de grondwerken op 4 juni 1868 en enige tijd later op 15 oktober 1868 legde Mgr. Bracq, Bisschop van Gent, de eerste steen.
De eerder vernoemde commissie geraakte door haar fondsen heen en nadat het schip van de kerk tot op zes meter hoogte afgewerkt was, werd de bouw noodgedwongen stopgezet.
Mgr. Bracq vroeg en verkreeg van de regering de toelating tot het stichten van een nieuwe parochie (K.B. van 22 april 1873) zodat ze van dan af aan konden gebruik maken van overheidssteun.
Tot pastoor van deze nieuwe Sint Jozefsparochie werd E.H. Veyt (voormalig Kapelaan van de St. Martinuskerk) aangesteld die na zijn aanstelling de grond en het nog onafgewerkte gebouw aan de kerkfabriek schonk.
Het koor en de kruisvleugel werden verder afgewerkt en werden voor de kerkdienst opengesteld op 25 december 1874 waarna de eerste mis de volgende dag al werd opgedragen.
De Koninklijke Commissie van Monumenten liet echter een wijziging aan het oorspronkelijk plan uitvoeren waardoor nu staatstoelagen tot 75000 frank konden verkregen worden.
De werken werden in 1879 onder leiding van de Ledebergse architect Modest De Noyette weer hervat. Hij had de kosten geraamd op 92038 frank.
Op 15 october 1882 werd het voorste gedeelte van de kerk ingewijd.
In de namiddag werd stoetsgewijs de nieuwe kruisweg vanuit het gesticht van de Broeders van Maria in de Lange Ridderstraat naar de kerk overgebracht. Deze kruisweg (geschilderd door Jozef Meganck) was een geschenk van het echtpaar Desiré Brissard - Temmerman.
Na pastoor Veyt werden door zijn opvolger E.H. Willems de werken verdergezet, de kruisvleugel, het drievoudig koor en de sacristie werden in 1890 voltooid en de plechtige inwijding door Mgr. Stillemans gebeurde op 21 september 1891.
Hierna zou het nog tien jaar duren vooraleer de bouw werd voortgezet.
Op 15 april 1901 werden door drie Aalsterse ondernemers, J. De Somer, Frans Peynsaert en Leon De Vos, de werken terug aangevat zodat de voorgevel en de toren in juni 1908 eindelijk werden afgewerkt.
Vanaf het eerste plan tot de uiteindelijke afwerking zijn er dus niet minder dan 45 jaar verlopen.

De kerk met de onafgewerkte toren.
Afbeelding

Arbeiders aan het werk op de toren (let op de waaghals op het kruis)
Afbeelding

Stellingbouw van de toren.
Afbeelding

Eindelijk afgewerkt.
Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Sint-Jozefparochie

Berichtdoor Alostum » 17 Mei 2014, 20:36

Geplaatst: 02 Okt 2010 01:06 pm
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Sint-Jozefparochie

Berichtdoor Alostum » 17 Mei 2014, 20:37

Geplaatst: 02 Feb 2011 10:57 am
willy kiekens schreef:Een van de meest gekende personen in de jaren'50-'60 was: "klein Rieken" beter gekend als de ophaler van stoelgeld en rondganger met de schaal. Hij was hoop en al 1,50-1,55 m groot en was door gans de parochie gekend. Iedereen zei dat hij steeds boos was, maar als men hem dan hoorde vertellen dat veel van die brave parochianen letterlijk hun schoenen afkuisten aan zijn broek wanneer hij door de rijen moest om het geld op te halen, was dit heel begrijpbaar. Of de eerste misgangers die in de winter gingen klagen bij de pastoor dat het rond de stoof nog niet warm was en Rieken ze te laat had doen branden we spreken van 6.00 uur in de morgen. Of een groot deel van zijn loon dat hij uitbetaald kreeg in kwartjes en halve franken zodat hij met moeite thuis geraakte, ergens rond de Arbeidstraat. Hij dronk wel graag een pintje gelijk de meeste Aalstenaars zijn voorkeur ging naar een 33cl Anker-ale van de Zeeberg en dan had hij het soms ook moeilijk om thuis te geraken, maar dat was dan waarschijnlijk door het gewicht van de 25cm lange sleutel van de kerk, die hij steeds in zijn binnenzak van zijn jas droeg.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Sint-Jozefparochie

Berichtdoor Alostum » 17 Mei 2014, 20:37

Geplaatst: 02 Feb 2011 11:20 am
willy kiekens schreef:De meest geliefde onderpastoor in de jaren '50 was Bieseman. Ikzelf was geen fanatieke kerkganger maar toch heb ik de beste herinneringen aan de tijd van mijn plechtige communie onder leiding van onderpastoor Bieseman. Tijdens de voorbereidingen op het "grote gebeuren" in het kapelleken in de Dirk Martensstraat vertelde hij altijd met veel geestdrift over de coureurs en de "ronde van vlaanderen" en "den toer" want een dorpsgenoot van hem een zekere Buysse reed dan mee. Ooit is hij zich moeten gaan verantwoorden bij de bisschop omdat hij in zijn geboortedorp door de micro en het open venster van de volgwagen aan het roepen was dat Buysse op kop hing.
Tijdens het lof in ons "opleiding" was het kaatsen op het LEGE esplanadeplein en dan was hij gegarandeerd van de partij, vlug zijnen hoed op een toeschouwer zijn hoofd en de rok van vanachter tussen zijn benen vooraan in zijn brede band en maar spelen en kommentaar geven.
Werkelijk een man van het VOLK.
Ooit kwam hij bij ons binnen met de volgende woorden:
" Miel geef mij vlug eens een pale-ale want ik heb daar een pintjen moeten drinken en ik heb 't zuur!"
Doordat hij zo geliefd was door IEDEREEN in de parochie is hij verkozen geweest tot eerste pastoor van St Anna. Waar als steun aan de parochie de alom gekende St Annafeesten jaarlijks in augustus doorgingen.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Sint-Jozefparochie

Berichtdoor Alostum » 17 Mei 2014, 20:38

Geplaatst: 02 Feb 2011 11:43 am
willy kiekens schreef:Tijdens een of ander feest was, in gezelschap, de pastoor van St.Jozef bij ons binnen gekomen, hij was zoals men zegt in Aalst een gebuur van schiëf rechtoever. Op een bepaald ogenblik went hij zich tot mijn vader met de volgende woorden: "Gebuur, U heb ik ook nog niet gezien in mijn kerk." waarop mijn vader lakoniek antwoorde: " Wel meneer pastoor bij mijn weten is ook den eerste keer dat ge hier binnenkomt. Maar ik kom dikwijls in uw kerk, maar in de week, als er niemand is en ik even tot bezinning kan komen."
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Sint-Jozefparochie

Berichtdoor Alostum » 17 Mei 2014, 20:38

Geplaatst: 30 Aug 2012 02:14 pm
stephane schreef:postkaartje (rond 1924)

Afbeelding

met links de St Jozefkerk en rechts de H.Geestkapel - Kattestraat?

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Sint-Jozefparochie

Berichtdoor Alostum » 17 Mei 2014, 20:39

Geplaatst: 31 Aug 2012 10:52 am
stephane schreef:Orgel Sint-Jozefkerk

Het orgel van de Sint-Jozefkerk werd in 1900 gebouwd door de gebroeders Vereecken, orgelbouwers uit Gijzegem. De orgelkast is van de hand van sculpteur Remi Rooms uit Gent. In de loop der jaren bleef het instrument ongewijzigd. Sinds 1974 is het orgel beschermd, omwille van zijn romantische klank en de vakkundige technische afwerking. De pneumatische tractuur, met membraan-windladen, zal echter steeds het gevoelige punt van het instrument blijven. Met de restauratie in de jaren 1982-85 werd voor het eerst in Vlaanderen een orgel met pneumatische tractuur gerestaureerd.

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Sint-Jozefparochie

Berichtdoor Alostum » 17 Mei 2014, 20:39

Geplaatst: 31 Aug 2012 10:29 pm
De Coninck schreef:Het gebouw rechts op de vlag is volgens mij niet de H. Geestkapel maar de gevel van de gebouwen van de parochiale kring in de Meuleschettestraat, met als huidige naam " 't Kapelleken".
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Sint-Jozefparochie

Berichtdoor Alostum » 17 Mei 2014, 20:39

Geplaatst: 31 Aug 2012 11:01 pm
esja schreef:Coninck,

volgens mij heb je gelijk.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Kerken, Kapellen, pastoors en hun parochianen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

Advertentie