legendarische cafébazen

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

legendarische cafébazen

Berichtdoor Alostum » 15 Mei 2014, 18:28

Geplaatst: 13 Jul 2013 10:27 am
david schreef:Voor een werkje ben ik op zoek naar sappige caféverhalen en legendarische cafébazen. Iedereen kent uiteraard Antoinette van 'Den Biekorf'.
Aangezien dit café helaas stilaan aan het verdwijnen is lijkt het me de geschikte moment om eens een overzichtje te maken van de meest bekende maar helaas verdwenen cafébazen van Aalst.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: legendarische cafébazen

Berichtdoor Alostum » 15 Mei 2014, 19:48

Geplaatst: 13 Jul 2013 10:44 am
Alostum schreef:Jef van den Ooievaar op de Hopmarkt
Soef van den Amber, Korte Nieuwstraat
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: legendarische cafébazen

Berichtdoor Alostum » 15 Mei 2014, 19:49

Geplaatst: 13 Jul 2013 10:48 am
stephane schreef:de Schelle cafe t'half maantje Pontstraat

stephane
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: legendarische cafébazen

Berichtdoor Alostum » 15 Mei 2014, 19:50

Geplaatst: 13 Jul 2013 11:36 am
david schreef:Herberg "In den turk" aan de Zeshoek.
Rond 1910 was er sprake dat een komeet de aarde naderde en de wereld zou vergaan.
Terwijl de herberg vol volk zat was gans het café een liedje aan het zingen "mensen het is tijd om uw paksken te maken, want de zon en de wereld vergaan". Ondertussen waren enkele grappenmakers de trap opgeklommen en maakten ze boven op zolder veel lawaai.
Ze sprongen, stampten, huilden een schreeuwden: "de wereld is aan het vergaan, de wereld is aan het vergaan". Die dag is inderdaad in café "In den Turk" de wereld vergaan. Een van de grappenmakers stampte zo erg tegen de planken vloer dat hij er dwarsdoor schoot en beneden midden het volk van het café terecht kwam. Hij had een verstuikte voet, een gebroken arm en twee ribben gebroken. Toen hebben ze hem op een kruiwagen gelegd en naar het hospitaal gebracht ondertussen de dodenmars zingend.
(bron: van horen vertellen :wink: )
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: legendarische cafébazen

Berichtdoor Alostum » 15 Mei 2014, 19:51

Geplaatst: 14 Jul 2013 12:50 am
esja schreef:Jef "Doeidt" van eerst het half maantje, nadien de Las Vegas en den Baccara, nadien de Lord Nelson in Hekelgem met niet te vergeten zijn vrouwtje, haar naam ontschiet me maar haar figuurtje niet.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: legendarische cafébazen

Berichtdoor Alostum » 15 Mei 2014, 19:52

Geplaatst: 14 Jul 2013 09:45 am
willy kiekens schreef:Jef heeft nadien in Dendermonde nog een taverne geopend naam: 't Half maantje; het staat (stond) op naam van zijn dochter(een sublieme kopij van de moeder). De taverne is gelegen op het Vismarktje(van de grote markt naar de Brusselse straat). Jef en zijn vrouw woonden in een villatje in Meldert, Jef is al een jaar of vijf overleden en zijn vrouwtje, denk ik, begin vorig jaar. Of zijn dochter zijn Cadillac nog heeft weet ik niet.
Zijn droom was een keten van tavernes en dancings te openen onder zijn algemene controle, spijtig genoeg had hij bij het gemeentebestuur een niet zo goeie naam terwijl Jef, bij mijn weten, nooit een vlieg kwaad gedaan heeft, alleen had hij zijn uiterlijk niet mee.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: legendarische cafébazen

Berichtdoor Alostum » 15 Mei 2014, 19:53

Geplaatst: 14 Jul 2013 11:48 am
willy kiekens schreef:Mijn vader zou nu 102 jaar zijn, spijtig genoeg is hij er, door de naweeën van de oorlog, maar 53 geworden. Door de nog levende klanten wordt hij beschouwd als één der beste cafébazen van zijn tijd. Hij startte zijn eerst café in 1946 op de hoek van De Visschere-en Wellekensstraat dit tot 1958 waarna we verhuisden naar de Dendermondsesteenweg (zeshoek: naast hoekhuis computermateriaal, beiden nu nieuwbouw) en dit tot zijn dood in 1964. Hij hield café voor een door hem geselecteerd publiek, zeveraars en kabaalmakers waren binst de kortste keren buiten, of wel manu militari ofwel met: " hier is vijf frank gaat u hier wat verder een pint kopen". als er dan protest kwam in de vorm van: "ik kom hier nooit meer binnen!", antwoordde hij: "Moest ge nog binnen komen, zal ik er u aan herinneren wat ge nu gezegd hebt."
Ik heb reeds enkele zaken van hem aangehaald onder: Ditjes en datjes: -korte babbels en onder het alledaagse leven: -reis naar den dompel; -bolhoeden 1949; -piano om jazz op te spelen; -eerte vlucht en -de stootkar; andere zullen nog volgen.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: legendarische cafébazen

Berichtdoor Alostum » 15 Mei 2014, 19:54

Geplaatst: 16 Jul 2013 11:40 pm
POL schreef:David,

Ik herinner mij uit de beginjaren '72-73 café Ooievaar, op de hoek van de Gasthuisstraat en Violettestraat met Rudolf (Maes als achternaam) de pompier als waard, hij had een zoon en een dochter; Maggy en Tommy.
Tommy werd later in verdachte omstandigheden levenloos gevonden (naar het schijnt? in de kofferbak van een auto) volgens de geruchten die toen de ronde deden. De Ooievaar was een klein, volks café die rond +/-1983 een tijdje uitgebaat werd door een Antwerps koppel uit het variétés-milieu.
De dame in kwestie (Anny Verhulst) was ooit ballerina geweest met een eigen balletschool en haar echtgenoot was een artiest/fantasist, zanger die zichzelf Robby Chapman liet noemen (Robert). Dit duo was slechts korte tijd uitbater wegens relationele onenigheid...De man had andere voorkeuren dan de vrouwelijke...Hoewel de dame des huizes best aantrekkelijk was op elk vlak!!
Ik herinner me dat de elektriciteit er zelfs werd afgesloten wegens achterstallige betaling en het café opgehouden werd met kaarslichtjes! ..en warm bier! :)
Tot een technisch aangelegde klant op het verlichte idee kwam om stroom af te tappen en de loodjes van de verzegeling te breken. Wat ook lukte gedurende een dag of 3.. Tot --nota bene-- de man van de elektriciteitsmaatschappij die de boel had afgesloten zelf een pint kwam drinken in het café en tot zijn verbazing de Juke -box en de verlichting zag werken :D
Deze uitbaters zijn enkele dagen later met de Noorderzon verdwenen .
Café Ooievaar werd later (ljaren '80) uitgebaat door een zekere Baziel (een schilder) en zijn echtgenote, een Brusselse, maar haar naam weet ik niet meer. Zij is overleden ergens midden jaren '90.
De huidige toestand van het voormalig café is mij onbekend, ik vermoed; vervallen, opgeleefd, of afgebroken???
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: legendarische cafébazen

Berichtdoor Alostum » 15 Mei 2014, 19:55

Geplaatst: 17 Jul 2013 10:47 am
willy kiekens schreef:ik denk dat de Fred wel het record heeft van het langst café houden, hij samen met zijn vrouw Norma, beiden kinderen van caféhouders: Fred zijn ouders hielden eerst café waar nu de Soleil gevestigd is om rond de jaren '60 de Hoorn op de grote markt over te nemen; zij dochter van Dolf De Buck( Eendracht speler) met café op de grote markt, later overgenomen door Frakken Daelman. Midden jaren '60 hebben zij dan als jong koppel de Hoorn overgenomen tot midden jaren '80 om dan na een sabbat jaar het Cubken over te nemen in de Kerkstraat om, een paar jaar geleden, te eindigen op de grote markt in den Beiaard. Na het overlaten van de zaak aan de dochter Sophy geniet het koppel nu van een verdiende "rust" aan onze Belgische kust in Knokke. Volledig Aalst achter laten zal Fred echter nooit kunnen eerst en vooral springen zij nog regelmatig in in de zaak en vooral de Fred is "supporter eerste klas" van onze aalsterse basketballploeg DEN OKAPI of AALSTARs.
PS: het schijnt dat de aangespoelde Aalstenaars in Knokke ook regelmatig bij mekaar zitten, maar niet meer met de Fred als cafébaas.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: legendarische cafébazen

Berichtdoor Alostum » 15 Mei 2014, 19:55

Geplaatst: 18 Jul 2013 11:05 am
BertPauwels schreef:Ik heb de Freddy enkele tijd geleden nog gezien tijdens een match van Eendracht. Is nog steeds de goedlachse man van weleer.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Herbergen, cafés, danszalen, enz...”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Advertentie