Wat is er met onze Aalsterse cafés gebeurd? Een vergelijking 2000-2021

Moderators: Alostum, david, janlouies

david
Berichten: 240
Lid geworden op: 17 Mei 2014, 18:40
Locatie: aalst

Wat is er met onze Aalsterse cafés gebeurd? Een vergelijking 2000-2021

Berichtdoor david » 19 Feb 2021, 12:26

VERANTWOORDING:
In 2017 schreven Jan Louies en ikzelf de volgende inleiding in ons boekje ‘Markante Cafés’:
1888 Bron:S.A.A.
Afbeelding

Bovenstaand artikel werd op 30 september 1888 geschreven door de Aalsterse katholieke krant ‘De Denderbode’. Ondertussen is de bevolking van de stad Aalst van 23000 ‘zielen’ uitgegroeid tot zowat 47000 ajuinen en het aantal cafés van 636 gedaald tot minder dan 200.

Dat was in 1888 en in 2017… Ik vond in 2017 al dat ”minder dan 200” een redelijk optimistische inschatting van ons was. Deze stelling klopt uiteraard altijd als het totaal minder dan tweehonderd blijkt ;) . Sindsdien bleef deze uitspraak toch sluimeren in mijn achterhoofd. Ik wou een correcter beeld schetsen, maar hiervoor had ik een leidraad nodig. Deze vond ik dankzij het Caféplan uit 2000 samengesteld door De Objectieve Proefajuinen, kortweg OPA en de ondertussen ter ziele gegane radio Katanga, Jan Louies dus…
Afbeelding

Dankzij ons forumlid Martin kon ik snel een gratis exemplaar bemachtigen en kon ik met één van mijn favoriete lijfspreuken: ‘Meten is weten’ aan de slag.
Het algemeen uitganspunt was, te weten komen hoeveel geopende cafés onze stad vandaag nog telt? Hoe zat het nu weer in het jaar 2000? Ik wil dit nu doen, nu de cafés helaas nog gesloten zijn wegens het onzichtbaar beestje dat hier nog steeds rondwaart. Laat ons hopen dat de cijfers die ik nu publiceer niet teveel gaan afwijken van de cijfers binnenkort, als onze geliefde cafés de deuren weer mogen openen. Terwijl ik met dit lijstje bezig was vernam ik de sluiting van Café Promille, toch één van bekendste namen de laatste 25 jaar in het Aalsterse uitgaansleven.

Op het caféplan 2000 staan 204 cafés, In 2000 stonden een viertal cafés op de lijst die toen al leeg stonden. Aangezien deze nooit heropend werden heb ik ze uit de lijst gehaald. Ook heb ik twee cafés toegevoegd die toen vergeten zijn. Zo kwam ik uit op 202 cafés (jeugdhuizen, foyers, dancing & cafetaria’s inbegrepen). Ik heb geprobeerd zo nauwkeurig mogelijk te werken, maar eventuele kleine foutjes of afwijkingen zijn niet uitgesloten. In januari heb ik, dankzij telewerken mijn middagpauzes kunnen gebruiken om per fiets de huidige situatie te plaatse na te kijken. Het was geen eenvoudige opdracht omdat gezien de situatie elk café uiteraard gesloten is. Nieuwe projecten zoals het prachtige Sjinka Poenka, Villa Villander, The Milano of Piazza, enz. werden niet meegenomen in deze telling omdat er in 2000 op deze plaatsen nog lang geen sprake was van een café. Bij latere publicaties zullen deze zeker meegenomen worden.
Deze nieuwe zaken hebben helaas amper invloed op het eindresultaat van dit onderzoek.

DETAIL:

Het caféplan werd in 2000 opgezet met een opsomming van de cafés in elk stadsdeel:
1) Heilig Hart (Aalst, rechteroever, de wijk rond de Heilig Hartkerk, den Eendracht en de Bredestraat)
2) Mijlbeek (de rest van rechteroever)
3) Schaarbeek (Aalst, linkeroever, zowat alles noord en noordwest van het centrum)
4) Stationsbuurt (stationsbuurt)
5) Centrum (gebied binnen de stadswallen, uitgebreid met de Gentsestraat en omgeving)
6) Zoutstraatpoort (Aalst, linkeroever, zowat alles zuid en zuidwest van het centrum)

DE CIJFERS:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BESLUIT:
1888 kan onmogelijk vergeleken worden met 2021, dus is de volgende uitspraak een beetje scheefgetrokken maar puur voor de vorm ga ik het toch doen: “Heden telt men in onze stad 95 herbergen, drinkhuizen en kroegen. Als men rekent dat het vierde onzer totale bevolking, genomen op zevenenveertigduizend zielen (9300), in ouderdom is om de drankhuizen te bezoeken dan vindt men dat hier te Aalst eene herberg voor 124 personen telt. Waarlijk dat gaat ook te verre!”

David Goossens, 19/02/2021
Als het verleden al kan worden verwerkt, dan is het door opnieuw te vertellen wat er is gebeurd (Hannah Arendt)

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: Wat is er met onze Aalsterse cafés gebeurd? Een vergelijking 2000-2021

Berichtdoor stephane » 19 Feb 2021, 21:25

Savarin op het Esplanadeplein gaat ook niet meer open.

Stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

david
Berichten: 240
Lid geworden op: 17 Mei 2014, 18:40
Locatie: aalst

Re: Wat is er met onze Aalsterse cafés gebeurd? Een vergelijking 2000-2021

Berichtdoor david » 20 Feb 2021, 09:34

Resto Savarin is failliet, uitgesproken op 01/02/2021.
Ik heb ook vernomen dat de uitbater van café Centrum moet of zou willen stoppen.
Met de eventuele afbraak van de Soleil en misschien het Centrum ook, komt er alweer een grote hoek vrij voor ... appartementen :cry:
Als het verleden al kan worden verwerkt, dan is het door opnieuw te vertellen wat er is gebeurd (Hannah Arendt)

stephane
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 21:32

Re: Wat is er met onze Aalsterse cafés gebeurd? Een vergelijking 2000-2021

Berichtdoor stephane » 20 Feb 2021, 10:15

het verhaal van Café Soleil gaat al een tijdje rond, voor zover ik weet gaat dit pand niet afgebroken worden ( een dringende renovatie van de bovenverdiepingen zijn wel nodig ;) )

Café Centrum staat of stond inderdaad te koop, voorlopig blijft Bart (de huurder) in zijn Café (tijdens corona enkel op zaterdag - afhaal)
( een dringende renovatie van de bovenverdiepingen zijn ook hier wel nodig ;) )

café Soleil en café Centrum zijn eigendom van verschillende eigenaars

stephane
Stephane - stephanedp@hotmail.com - Aalst

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Wat is er met onze Aalsterse cafés gebeurd? Een vergelijking 2000-2021

Berichtdoor Alostum » 20 Feb 2021, 12:09

"De Geniepegen Drauk" in het Sint-Jorisstraatje zou er dit jaar ook mee stoppen, wat wel erg jammer zou zijn.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: Wat is er met onze Aalsterse cafés gebeurd? Een vergelijking 2000-2021

Berichtdoor janlouies » 20 Feb 2021, 12:54

Winkelpui Café Centrum staat wel op de inventarislijst Onroerend Erfgoed en kan zomaar niet gesloopt worden.

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Wat is er met onze Aalsterse cafés gebeurd? Een vergelijking 2000-2021

Berichtdoor Alostum » 25 Feb 2021, 10:24

Uit Het Laatste Nieuws van 25/02/2021

Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Wat is er met onze Aalsterse cafés gebeurd? Een vergelijking 2000-2021

Berichtdoor Alostum » 01 Jun 2021, 16:08

Alostum schreef:"De Geniepegen Drauk" in het Sint-Jorisstraatje zou er dit jaar ook mee stoppen, wat wel erg jammer zou zijn.


Is ondertussen een feit ... "De Geniepegen Drauk" is gesloten.

Afbeelding
"Joris van den Drauk"
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Herbergen, cafés, danszalen, enz...”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Advertentie