Herberg "Het Brouwershuis"

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Herberg "Het Brouwershuis"

Berichtdoor Alostum » 15 Okt 2018, 16:35

Herberg “Het Brouwershuis”, Brusselsestraat 1 (kadaster Sectie A n°1260e).
Weet iemand deze herberg te lokaliseren? Pontstraat of Priester Daensplein?
Openbare verkoop op 5 mei (1e zitdag) en 17 mei 1920 (2e zitdag) door notaris De Windt in “Het Gravenhof” bij Petrus Kieckens, Brusselsestraat.
Het goed was 1a.3ca groot en … bewoond door vluchtelingen. Verkoper was Leo De Coen-Burny, koper was Leon Cammu, handelaar, Kerkstraat.
Het goed werd op 19 maart 1923 door het stadsbestuur opgeëist om er 4 dakloze gezinnen in onder te brengen (die er reeds in verbleven) en dit tot 31 december 1924.
In 1926 was Emiel Persoons er de cafébaas.

Bronnen:
S.A.A. Briefwisseling 1923
https://aalst.courant.nu/
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: Herberg "Het Brouwershuis"

Berichtdoor janlouies » 15 Okt 2018, 17:42

Ik denk dat het Brouwershuis naast 't Oude Half Maantje was. Er is ergens een foto van, maar ik kan ze niet vinden ...

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Herberg "Het Brouwershuis"

Berichtdoor willykiekens » 15 Okt 2018, 18:31

er was voor " 't half maantje", komende van de markt, nog een café met groen getinte loodramen, wie de uitbaters waren heb ik nooit geweten.

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: Herberg "Het Brouwershuis"

Berichtdoor janlouies » 15 Okt 2018, 22:02

Zoals ik al vermoedde was 't Brouwershuis rechts van het Half Maantje. Het Half Maantje was Brusselsestraat nr. 3, allicht het café dat Willy bedoelt.
(Jos Ghysens, Herbergen p 50)

willykiekens
Berichten: 991
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 09:46

Re: Herberg "Het Brouwershuis"

Berichtdoor willykiekens » 16 Okt 2018, 09:07

't Half Maantje open gehouden door: 1) Alfons Berghman(s): na WO II tot half '50 was gemeenteraadslid
2) Louis ? is nadien verhuisd naar gloednieuwe café: 't Safken in de Korte Zoutstraat aan de linkerzijde is of was tot een paar jaar geleden nog steeds café.
3) Jozef Roelandt, bijnaam Zwarte Jef tot begin '60, oprichter van café Las Vegas hoek Veemarkt en Boterstraat en eerste grote dancing El Gringo in Hekelgem en later de chickere taverne Lord Nelson rechtover El Gringo. De dochter heeft tot een paar jaar geleden 't Half Maantje open gehouden in Dendermonde.
4) nog één uitbater tot de afbraak samen met betreffende café voor de uitbreiding van college en ook om de scherpe bocht weg te nemen. 't Half Maantje was waarschijnlijk de oudste café van Aalst, nog ouder dan de Biekorf en zeker qua gebouw.


Terug naar “Herbergen, cafés, danszalen, enz...”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Advertentie