The Barcock

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

The Barcock

Berichtdoor Alostum » 15 Jul 2017, 13:26

Weet er iemand wie in de jaren '80 het restaurant-feestzaal "The Barcock" in de Bredestraat 26 uitbaatte ? en waarom ze hun zaak zo noemden ?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

erna martens
Berichten: 106
Lid geworden op: 28 Mar 2015, 13:13

Re: The Barcock

Berichtdoor erna martens » 20 Jul 2017, 12:57

Is dat waar nu die winkel met souvenirattributen gevestigd zijn, zo ja, voor de Barcock was er een voedingswinkel (superette), volgens mijn geheugen zijn het deze personen die er nadien een "restaurant" begonnen zijn. De oudste zoon volgde in de jaren 70 een opleiding als piloot, naam weet ik niet meer, te lang geleden. M€

erna martens
Berichten: 106
Lid geworden op: 28 Mar 2015, 13:13

Re: The Barcock

Berichtdoor erna martens » 01 Aug 2017, 13:04

Vandaag inlichtingen genomen bij iemand die in de buurt woonde, over "The Barcock", daarvoor was het een Welvaart winkel (eind jaren 60, en jaren 70), volgens haar waren de uitbaters Edmond en Anna Goossens , hebben/hadden 3 kinderen, een zoon Roland, is dan piloot geworden en nog 2 dochters Carina en Marina, volgens die persoon. M€

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13002
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: The Barcock

Berichtdoor Alostum » 24 Aug 2017, 22:48

Vanwaar mijn interesse naar de naam “The Barcock”?
Wel de “ Barcock” was ook de naam van een Belgisch marineschip en laat mijn vader daar nu juist in 1946 matroos-marconist op geweest zijn, vandaar dus mijn vraag naar de naamgeving van deze feestzaal. Het is een zo’n specifieke naam dat ik veronderstel dat de uitbater wat met het marineschip “Barcock” te maken heeft gehad, was hij er ook matroos op, kok misschien?

Afbeelding

Wat technische gegevens over dit schip;
- bouwjaar: september 1941
- scheepswerf: Blyth shipbuilding, UK
- tonnenmaat: 750 brt
- afmetingen: L: 53m - B: 9m40 - Diepgang: 2m40
- reders: 1941-1946: Royal Navy en 1946-1949: Staatsmarine (Zeewezen)
- bemanning: Bestaande uit leden van de Royal Navy section Belge. 30 bemanningsleden
- vanaf de ingebruikname in 1941 tot met de overdracht aan de Belgische Marine deed dit schip dienst op de Theems om samen met enkele gelijkaardige schepen (Boom Defence Vessels) stalen netten gespannen te houden op de Theems om het zo Duitse U-boten onmogelijk te maken de Theems op te varen.
- vanaf 1946 gebruikte de Belgische Marine het schip om het kanaal vrij te maken van mijnen en om de boeien terug te plaatsen

Afbeelding
Paul Meert in 1946
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

janlouies
Berichten: 963
Lid geworden op: 21 Mei 2014, 17:18

Re: The Barcock

Berichtdoor janlouies » 03 Sep 2017, 15:56

Het eerste deel van de naam verwijst naar barrage: spervuur, versperring, dam. Al de schepen van dit type hadden dan ook een naam die met 'bar' begon.


Terug naar “Herbergen, cafés, danszalen, enz...”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

Advertentie