cafes binnenstraat

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

cafes binnenstraat

Berichtdoor Alostum » 16 Mei 2014, 22:40

Geplaatst: 08 Jul 2011 08:51 pm
Kozzen66 schreef:Onlangs nog een gesprek gehad met een gewezena medebewoner van de rechteroever waarbij een café uit de Binnenstrat (gelegen tussen de Groenstraat en de Rapenstraat) ter sprake kwam.
Gemeenzaam werd het "bij de Dikke Tet" genoemd, maar ik dacht dat de echte naam vah het café de Schuilkelder was?
Kan iemand de knop doorhakken?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: cafes binnenstraat

Berichtdoor Alostum » 16 Mei 2014, 22:41

Geplaatst: 08 Jul 2011 09:59 pm
Jerommeke schreef:Zie eerder geplaatst topic over Café Binnenstraat.

viewtopic.php?f=21&t=161
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: cafes binnenstraat

Berichtdoor Alostum » 16 Mei 2014, 22:41

Geplaatst: 25 Aug 2011 06:52 pm
Jerommeke schreef:Volgens een vroegere buurtbewoonster:

Café "bij de Dikke Tet" uitgebaat door Yvonne en Fons was gelegen in de Binnenstraat, op de rechterkant, een paar huizen voorbij de Groenstraat, ongeveer rechtover de Kleine Binnenstraat.

Café "De Schuilkelder" was iets verderop in de Binnenstraat, op de linkerkant, ongeveer rechtover de Rapenstraat.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: cafes binnenstraat

Berichtdoor Alostum » 16 Mei 2014, 22:41

Geplaatst: 25 Aug 2011 08:54 pm
Kozzen66 schreef:Het klopt helemaal dat het café aan de rechterkant was, ik dacht naast of (bijna) een fietsenhersteller.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: cafes binnenstraat

Berichtdoor Alostum » 16 Mei 2014, 22:42

Geplaatst: 15 Nov 2011 12:39 am
jean-pierre schreef:
Kozzen66 schreef:Onlangs nog een gesprek gehad met een gewezena medebewoner van de rechteroever waarbij een café uit de Binnenstrat (gelegen tussen de Groenstraat en de Rapenstraat) ter sprake kwam.
Gemeenzaam werd het "bij de Dikke Tet" genoemd, maar ik dacht dat de echte naam vah het café de Schuilkelder was?
Kan iemand de knop doorhakken?

NEEN DAT WAS NIET CAFE DE SCHUILKELDER DIE WAS AAN DE ANDERE KANT VAN DE STRAAT SCHUIN OVER DE RAPESTRAAT. TUSSEN DE RAPESTR.EN DE GROENSTR. WAREN DRIE CAFE'S EEN OP DE HOEK VAN DE RAPESTR. BIJ MARIA ..(DE DIKKE TET WAS VROEGER ) BIJ CECILLE EN DAARNA BIJ ALICE (DE WOLF MIJN MOEDER EN FONS V.D.SPEETEN MIJN VADER ) EN EEN HUIS VOOR DE GROENSTR. WAS CAFE DE DRIE MOLENS BIJ KLEIN LOREKEN DIE OOK CAFE OP DE GERAARDSBERGSESTR. HEEFT GEHAD HOEK ST.JOBSTR. DE CAFE IN DE BINNENSTR WAS NA HAAR EEN FIETSWINKEL .EN DAAR RECHTOVER WAS EEN WINKELTJE HOEK KORTE BINNESTR. BIJ ZWARTE BERTHA
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: cafes binnenstraat

Berichtdoor Alostum » 16 Mei 2014, 22:43

Geplaatst: 15 Nov 2011 09:53 am
Kozzen66 schreef:Ik ken de situatie in de Geraardsbergsestraat maar half meer sinds ik in Aalst vertrokken ben (ik was trouwens van "den andere kant vant'woter"" en het is best mogelijk dat Klein Laureken nog op de hoek met de Sint-Jobstraat een café heeft opengehouden, maar ze zal dan toch al vanaf de jaren vijftig iets meer naar het centrum toe Café "AMAPOLA" hebben gehad; wie het beter kan weten is onze correspondent die nog in Café AMOR heeft gewoond, een paar stappen verder.
In het café AMAPOLA was toen een Carnavalvereniging gevestigd: "Cowboys en Indianen", die op een bepaald moment niet meer aan de stoet mochten deelnemen omdat zij alle jaren hetzelfde waren gekleed en alles tot op de draad versleten was. Deze vereniging was beter gekend als "de sozjetoyt van klein laureken".
Een van haar laatste publiek optredens, denk ik, was met de eerste organisatie van "Operatie Boomerang" ergens rond 1970, waar alle jeugdverenigingen van Aalst aan deelnamen en samen met het Stadsbestuur een vijftal stoeten hebben samengesteld die van en naar de verschillende wijken van de stad trokken om lotjes te verkopen (indien ik het me nog goed herinner waren die vrij duur voor die periode: 50 frank, wat toen toch al een redelijk bedrag was).
Aan de kop van onze stoet, die onder andere Mijlbeke aandeed, liepen een paar muzikanten van de "Cowboys en Indianen: een trommel en een paar trompetters, maar die maakten lawaai voor wel twintig. Een andere stoet werd geleid door de Carnavalvereniging "De Floere Wettelkes" die, hun naam getrouw, rondreden met een kruiwagen waarin een paar bossen wortelen lagen.

Het café AMAPOLA was ook gekend in de kringen van de Spaanse gastarbeiders: de zoon van Laureken of de man (?) Dominique reed indertijd met een grote OPEL Admiral,(mèt T.V.!), een wagen van bijna Amerikaans formaat, waarmee hij een groepje Spanjaarden van en naar hun thuisland bracht. Waar is de tijd.....
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: cafes binnenstraat

Berichtdoor Alostum » 16 Mei 2014, 22:43

Geplaatst: 15 Nov 2011 08:42 pm
jan louies schreef:De Sint-Jobstraat draait ter hoogte van de voormalige brouwerij Safir rechtsaf naar de Geraardsbergsestraat; dit laatste stuk wordt ook Korte St.-Jobstraat genoemd. De Amapola was dus inderdaad op de hoek van de Geraardsbergsestraat en de Sint-Jobstraat gelegen, tot het café sloot. In 1992 werd het pand, eigendom van de familie Van Der Schueren (brouwerij Zeeberg) door de erfgenamen verkocht, samen met De Gele Limonade (voorheen de Pölonaise) in de De Ridderstraat.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: cafes binnenstraat

Berichtdoor Alostum » 16 Mei 2014, 22:44

Geplaatst: 15 Nov 2011 09:31 pm
Kozzen66 schreef:Jan,

Ik denk dat uiteindelijk de Amapola niet net op de hoek was, maar meer naar het Centrum toe, of vergis ik me?
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: cafes binnenstraat

Berichtdoor Alostum » 16 Mei 2014, 22:44

Geplaatst: 15 Nov 2011 10:20 pm
Jerommeke schreef:Café Amapola was gevestigd in de Geraardsbergsestraat nr. 27.
Uitbaters waren René De Backer en Lore De Troch.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 13016
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: cafes binnenstraat

Berichtdoor Alostum » 16 Mei 2014, 22:44

Geplaatst: 16 Nov 2011 10:21 pm
jan louies schreef:Kozzen66 heeft gelijk, getuige deze foto, door mij gemaakt in de herfst van1996; de reclamepanelen waren reeds verwijderd, maar de Amapola was dus duidelijk 'b'halven een huis op den hoek'.
Afbeelding
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Herbergen, cafés, danszalen, enz...”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

Advertentie