Café De Paling

Moderators: Alostum, david, janlouies

david

Café De Paling

Berichtdoor david » 17 Okt 2024, 19:02

Ik zoek informatie over café De Paling aan de Dendermondsesteenweg (huisnummer onbekend)
Dit was naast café Lefèvre (foto), daar zoek ik ook meer info over.
Ik zie op de foto Pol Van Hemden en een jong 'Zwert Lowieken'
Ik vermoed ergens begin jaren zestig.
Afbeelding
Als je het verleden niet kent, kun je het heden niet begrijpen en de toekomst niet vormgeven (Helmut Kohl)

willykiekens

Re: Café De Paling

Berichtdoor willykiekens » 18 Okt 2024, 07:21

in het midden tweede rij Marcel Van Geit, zijn vrouw had iets verder een specerijwinkel, hij werkte bij de postcheck in Brussel, en zou later 's avonds de bar van de scouts boven de burelen van Geerinckx op het keizerlijk plein open houden. De café Lefèvre was rechtover de Alostsports (tennisplein en voetbalplein van FFR), later ingenomen door de viaduct. Zwert Lowieken woonde toen nog bij zijn ouders op het Kerrebroek en reed in zijn karretje dagelijks rond met kuisproducten. Hij was een enorme wielerfan en reed in zijn karretje zelfs tot in Geraardsbergen om de Ronde van Vlaanderen bij te wonen. Later zou zijn karakter volledig omslaan en werd hij stilaan de persoon zoals de meeste mensen hem gekend hebben.

mmarc

Berichtdoor mmarc » 18 Okt 2024, 16:28

Verduidelijking bij het bericht van Willy : café Lefevre was rechtover de Twijndersstraat naast de bouwmaterialen De Schutter (rechts op de foto)
Café Alost Sport (Bergenbier) was een paar honderd meter verder op de overkant naast het voetbalterrein en tennisvelden van de FFR.

Naast café Lefevre was nog een café = De Paling (ik vermoed naar analogie met de naam van de uitbater)
De uitbater van café Lefevre was volgens mij een (De) Bruecker (men sprak toch van "bij Bruecker") Er was een zoon, Wilfried (?)
Zaterdagavond steeds veel volk om te belottten
Huisnummer = 230 (Lefevre)
Huisnummer = 228 (Paling)
Beide cafés werden bevoorraad door Brij De Blieck

Iets verder, richting stad, had je op huisnummer 222 café Sportman bij Wantjen Bosman (Bergenbier)

Marc

david

Berichtdoor david » 19 Okt 2024, 09:23

Bedankt voor de reacties.
Ik heb Albert De Bruecker en Josephine De Vijlder gevonden als uitbaters van café Eendracht Vooral (naar de supportersclub die er huisde)
Tot 1975 ongeveer.
Als je het verleden niet kent, kun je het heden niet begrijpen en de toekomst niet vormgeven (Helmut Kohl)

willykiekens

Berichtdoor willykiekens » 19 Okt 2024, 17:19

sorry Marc, ik heb me inderdaad een paar honderd meter vergist

Terug naar “Herbergen, cafés, danszalen, enz...”