Komboloi

Actieve leden kunnen zich hier voorstellen, zo leren we elkaar toch wat beter kennen.

Moderators: Alostum, david, janlouies

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Komboloi

Berichtdoor Alostum » 15 Mei 2014, 16:28

Geplaatst: 03 Jul 2010 02:01 pm
komboloi schreef:Ik ben Tom Houtman, ook bekend als striptekenaar komboloi.
In de voorbije tijd schreef en tekende ik een stripverhaal ' Geschiedenis van de stad Aalst' waarin ik een overzicht geef van de geschiedenis van mijn stad van het prille begin in de oudheid tot het heden.

Daarbij deed ik een massa historische research en ben ik echt gepassioneerd geraakt door het historisch onderzoek en hoop via dit forum geïnspireerd te geraken voor leuke, interessante projecten rond historisch Aalst. Ideeën zijn altijd welkom!

groet,

Tom Houtman - komboloi
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Komboloi

Berichtdoor Alostum » 15 Mei 2014, 16:28

Geplaatst: 03 Jul 2010 02:25 pm
Alostum schreef:Hartelijk welkom op dit Forum !
Wij hebben al eerder eens contact gehad ivm één van jou projecten, meer bepaald over Aalst en W.O.I.
Hopelijk kun je hier nog heel wat inspiratie opdoen en ik zou zeggen geef ons eens een staaltje van je stripverhalen.

mvg. Alostum :wink:
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Komboloi

Berichtdoor Alostum » 15 Mei 2014, 16:29

Geplaatst: 04 Jul 2010 11:21 am
komboloi schreef:Hallo,

Ik herinner me het goed en heb veel gehad aan de ongelooflijk boeiende informatie over wereldoorlogI in Aalst!!!

Ik ben zeker van plan om dingen te posten via dit forum en op die manier zowel voor dit initiatief als ook voor mijn tekenwerk natuurlijk aandacht te verkrijgen.
Ik moet het uploaden van afbeelding wel nog eventjes onder de knie krijgen, maar dat lukt wel. Binnenkort.

Groeten iedereen hier!

Tom Houtman - komboloi
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Komboloi

Berichtdoor Alostum » 15 Mei 2014, 16:31

Geplaatst: 04 Jul 2010 06:52 pm
esja schreef:Hartelijk welkom Tom,

hopelijk krijgen we je strip over het ontstaan van Aalst hier in afleveringen.

mvg

esja
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Komboloi

Berichtdoor Alostum » 15 Mei 2014, 16:32

Geplaatst: 07 Dec 2010 01:05 pm
komboloi schreef:
esja schreef:Hartelijk welkom Tom,

hopelijk krijgen we je strip over het ontstaan van Aalst hier in afleveringen.

mvg

esja


Dat zou ik zelf een fantastische zaak vinden. Ik heb het idee en het verhaal van het stripverhaal volledig bedacht én het tekenwerk gedaan. Een hele klus waarop ikzelf heel trots blijf.

Het verhaal begint met een vaasje dat echt bestaat en opgegraven is op de site van de steenbergarcheologen. Ik laat het verhaal van het vaasje vervolgens terugkeren in het leven van allerhande belangrijke Aalstenaars Iwein Van Aelst, Dirk Martens, Pieter Coecke, Clara 't Roen, Jan De Lichte, Valerius de Saedeleer, Daens, Louis Paul Boon en tenslotte Kamiel Sergant en zelfs Dimitri Verhulst. Gaandeweg komt dan de groei en evolutie van onze stad aan bod door geloofwaardige ( historisch zo correct mogelijke ) decors van Aalsterse gebouwen en straten.

Ik ben in de zorg voor historische details meticuleus te werk gegaan. Even wat cijfers: mijn scenario deelde de geschiedenis van ongeveer 2000 jaar op in 48 pagina's: gemiddeld 42 jaar per pagina. Elke pagina bevat gemiddeld 9 prentjes: elk prentje heeft een gemiddelde van 9 onderzoeksdaden ( zoeken van historische feiten en afbeeldingen) wat een gemiddeld totaal van 3888 historische opzoekingen oplevert.
In de laatste pagina's heb ik zelfs rekening gehouden met het vernieuwde Werfplein zoals het er zal uitzien als de werken klaar zijn. Daarbij baseerde ik me op de 3D-plannen van de architecten.

Een hele klus maar het resultaat ligt nu reeds 1,5 jaar te wachten. Bij de Vlaamse overheid gaf men me een reële kans om het met subsidies te laten uitgeven, als de stad die subsidies aanvroeg.
Voor komende erfgoeddag heeft men reeds beroep gedaan op mijn tekenwerk: http://erfgoeddag.faronet.be/nieuws/de-wortels-de-grond-en-de-takken-de-lucht-de-strijd-van-adolf-daens

Maar bij de stad heeft men er (op dat ogenblik) bewust voor gekozen om geen subsidies aan te vragen ( omdat er andere prioriteiten waren) en alleen de stad kan zo'n subsidie aanvragen.
Omdat het project toen virtueel vast zat is er vervolgens een nieuw fictief verhaaltje gemaakt dat zich op de allerjongste kinderen kon richten. Dat verhaaltje heb ik ondertussen ook getekend en bevat gelukkig nog een overgrote hoeveelheid tekenwerk/tekst van het oorspronkelijke verhaal dat 12+ tot volwassenen als doelpubliek heeft.

Het is voorlopig dus nog even afwachten op de beslissing om volgende keer een subsidie aan te vragen. Wat mij betreft is dit forum de allerbeste plaats om eventueel in wekelijkse afleveringen in voorpublicatie te zetten.
Het staat jullie vrij om het ook bij de stad na te vragen en zo het proces extra kracht bij te zetten.
Als voorsmaakje moeten jullie het dus doen met de Daensprenten op de site van de Vlaamse Overheid en de nieuwe kleurprenten in de loop van volgend jaar!

Groeten iedereen,

Tom Houtman - komboloi.
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)

Gebruikersavatar
Alostum
Site Admin
Berichten: 12976
Lid geworden op: 14 Mei 2014, 15:27
Locatie: Aalst

Re: Komboloi

Berichtdoor Alostum » 15 Mei 2014, 16:33

Geplaatst: 07 Dec 2010 02:47 pm
Ajoointje schreef:welkom op dit forum, je gaat er zich niet bij vervelen!! Er is heel wat info te ontdekken en dat is leerzaam en een verrijking
De wereld gaat door, de tijd gaat voorbij, mensen gaan weg en soms keren ze niet meer terug en blijven alleen nog foto's achter. Robert Frank (1924-2019)


Terug naar “Voorsteltopic - stel jezelf voor aan het Forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Advertentie